Aby prawidłowo zarządzać jednostką, należy mieć możliwie szybko zebrane informacje, zaprezentowane w najbardziej czytelny sposób. Najlepiej to zrobić za pomocą nowoczesnych metod zarządzania, wspieranych przez najnowsze technologie. Ponieważ w większości jesteśmy wzrokowcami, w pierwszej kolejności widzimy ilustracje, zdjęcia, grafiki czy wykresy. Jakie są najważniejsze zasady prezentowania informacji w takiej formie?

Warto skoncentrować się na takich narzędziach, które umożliwiają przedstawienie informacji w najbardziej przyjaznej formie, czyli wizualizacji. Informacja przekazana w ten sposób jest znacznie szybciej przyswajana przez odbiorcę niż w formie opisowej.

Pozostając w obszarze raportowania, zwróćmy uwagę na wizualizację efektywną, która zawiera pięć punktów.

Oto wskazane elementy efektywnej wizualizacji:

  1. Określenie celu i kryteriów

    Na początku ważne jest postawienie sobie celu, ustalenie kryteriów i sprecyzowanie oczekiwań. Etap ten stanowi punkt wyjścia do dalszych prac nad każdym kolejnym poziomem.

  2. Zdefiniowanie wskaźników

    Wskaźniki powinny spełniać kryteria wiarygodności, aktualności, czytelności i przejrzystości.

    Jeżeli odniesiemy się do języka angielskiego, to powinny być konkretne (specific), mierzalne (measurable), osiągalne (achievable), realne (relevant) oraz określone w czasie (time-based).

  3. Projektowanie zorientowane na użytkownika

    Ten proces twórczy jest niezwykle ważny z perspektywy ostatecznego produktu. Zaletą projektowania zorientowanego na użytkownika końcowego jest dopasowanie finalnego produktu dokładnie do jego potrzeb. To użytkownik będzie korzystał z przygotowanego narzędzia i jeżeli ma to być wizualizacja przeznaczona dla kadry zarządczej, to na tym etapie powinno dojść do uzgodnień pomiędzy przygotowującym wizualizację a odbiorcą.

  4. Upraszczanie

    Minimalizm w postaci upraszczania wizualizacji jest pożądany już na etapie projektowania. Wykresy powinny zawierać tylko niezbędne elementy do odczytania i prawidłowego zinterpretowania wartości. Wszelkie ozdoby, elementy niewnoszące żadnej wartości powinny zostać usunięte, aby nie rozpraszać uwagi odbiorcy.

  5. Dobór form wizualizacyjnych

    Często wykorzystywane są formy takie same, jak w przypadku tradycyjnych raportów, czyli np. wykresy kołowe, liniowe, słupkowe itd. Podstawową różnicą jest stopień uproszczenia tych form. Dobór formy wizualizacyjnej powinien być odpowiedni do prezentowanych danych.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Source: Controlling i Rachunkowość Zarządcza no. 12/2018

Also check

Analiza geoprzestrzenna sieci retail w Alteryx

INFO_19_30.jpg

Analiza geoprzestrzenna sieci sklepów pozwala podjąć decyzje dotyczące lokalizacji kolejnych punktów sprzedażowych na podstawie takich danych jak informacje demograficzne czy o średnich zarobkach. Analiza taka zajmuje jednak dużo czasu, ale narzędzie Alteryx pozwala na proste zautomatyzowanie powtarzalnych zadań.

Read more

Przygotowywanie raportów cyklicznych - jak do tego podejść?

INFO_19_27.jpg

Raporty cykliczne to controllingowa codzienność. Zbieranie danych, przetwarzanie ich na raporty zarządcze oraz ich późniejsza analiza to sekwencja czynności wykonywanych w celu bieżącego monitorowania sytuacji w firmie. Warto ułożyć te czynności w powtarzalne ciągi, bowiem usystematyzowany proces łatwiej nadzorować i realizować. W tym celu warto opracować grupę raportów, które wykonywane regularnie pomogą realizować zadania komórek analitycznych, a tym samym wesprzeć kadrę zarządzającą w podejmowaniu kluczowych decyzji.

Read more

Data driven company. O kierunkach ewolucji systemów informacji zarządczej

INFO_18_29.jpg

Chyba żadna z nowoczesnych koncepcji zarządzania nie jest tak bliska praktykom controllingu jak idea data-driven organization. Umiejętność efektywnego wykorzystania danych może być elementem budowania przewagi konkurencyjnej we wszystkich branżach – również tych uważanych za tradycyjne. Kultura i praktyka pogłębionej analityki biznesowej uwalniające potencjał ukryty w danych nie muszą być domeną liderów gospodarki cyfrowej czy globalnych gigantów. Praktycznie w każdej firmie możliwe jest wdrożenie rozwiązań i narzędzi dostarczających menedżerom obiektywnych, wiarygodnych informacji niezbędnych do codziennego prowadzenia biznesu...

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama