W różnych systemach czy aplikacjach służących do pracy w analizie lub wizualizacji danych mamy dostęp do szeregu funkcji związanych z przygotowaniem ich do raportowania lub prezentacji. Jedną ze specyficznych operacji, którą często mamy do dyspozycji, jest transpozycja tabeli, popularnie zwana pivotem.

Pivotowanie danych może mieć kilka celów, natomiast najczęściej dążymy do tego, żeby zmniejszyć liczbę kolumn w tabeli (kosztem jej wydłużenia w zakresie wierszy), tworząc dwie nowe kolumny. Pierwsza będzie zawierała informację o kategorii danych (powstanie z nazw nagłówków przetwarzanych kolumn), druga zaś będzie przechowywała treść lub wartości liczbowe, które do tej pory stanowiły zawartość wielu kolumn.

Mój artykuł będzie dotyczył tego, jak w omawiany sposób przygotować dane w narzędziach z grupy Tableau Software, czyli w narzędziu developerskim Tableau Desktop oraz w coraz bardziej wszechstronnej aplikacji do procesowego przetwarzania danych, Tableau Prep Builder. Opowiem o możliwościach, które oferują oba narzędzia, i wskażę obszary, w których możemy napotkać pewne ograniczenia.

Na wstępie chciałbym na bardzo prostej, schematycznej ilustracji zobrazować wygląd danych przed pivotem i po nim (Rysunki 1 i 2).

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Przydatne rozwiązania w pracy z Power Query

INFO_25_72.jpg

Nieodłącznym elementem procesu analizy danych jest ich przygotowanie. W wielu firmach etap ten przeprowadza się za pomocą Power Query, które z chwilą swojego pojawienia się w 2013 roku, na stałe zmieniło proces pobierania, transformacji i udostępniania danych w Excelu. Ręczne i powtarzalne czynności związane z przygotowaniem danych zostały zautomatyzowane, uwalniając dodatkowy potencjał, jaki można przeznaczyć na analizę danych i podejmowanie decyzji.

Czytaj więcej

Administrowanie dostępem do danych w firmie

INFO_25_66.jpg

Znaczenie danych i ich analizy w działalności każdej firmy zwiększa się co roku. Orędownicy analizy danych apelują w swoich blogach o jak najszerszy do nich dostęp dla pracowników, by ułatwić im pracę i dać możliwość odkrycia dla firmy opcji rozwoju i usprawnień. Jednocześnie dane są coraz większą wartością w organizacji – kapitałem, który powinniśmy chronić.

Czytaj więcej

Interaktywne raporty – dostęp do informacji w dowolnym czasie i miejscu dla wszystkich pracowników organizacji

INFO_24_72.jpg

Kiedy rozmawiamy o idealnym raporcie, zazwyczaj jednym tchem wymieniamy takie jego cechy jak poprawność danych, na których się opiera, czytelność, przejrzystość czy łatwość interpretacji wyników. Obok tych absolutnych podstaw nie możemy oczywiście zapomnieć o tym, żeby raport był dostarczony na czas, w odpowiedniej formie do odpowiednich osób. Ilość danych, z jaką mamy na co dzień do czynienia powoduje, że budowanie raportów, które są później ręcznie wysyłane, przestaje być wystarczające, a coraz więcej procesów wymaga automatyzacji.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama