W różnych systemach czy aplikacjach służących do pracy w analizie lub wizualizacji danych mamy dostęp do szeregu funkcji związanych z przygotowaniem ich do raportowania lub prezentacji. Jedną ze specyficznych operacji, którą często mamy do dyspozycji, jest transpozycja tabeli, popularnie zwana pivotem.

Pivotowanie danych może mieć kilka celów, natomiast najczęściej dążymy do tego, żeby zmniejszyć liczbę kolumn w tabeli (kosztem jej wydłużenia w zakresie wierszy), tworząc dwie nowe kolumny. Pierwsza będzie zawierała informację o kategorii danych (powstanie z nazw nagłówków przetwarzanych kolumn), druga zaś będzie przechowywała treść lub wartości liczbowe, które do tej pory stanowiły zawartość wielu kolumn.

Mój artykuł będzie dotyczył tego, jak w omawiany sposób przygotować dane w narzędziach z grupy Tableau Software, czyli w narzędziu developerskim Tableau Desktop oraz w coraz bardziej wszechstronnej aplikacji do procesowego przetwarzania danych, Tableau Prep Builder. Opowiem o możliwościach, które oferują oba narzędzia, i wskażę obszary, w których możemy napotkać pewne ograniczenia.

Na wstępie chciałbym na bardzo prostej, schematycznej ilustracji zobrazować wygląd danych przed pivotem i po nim (Rysunki 1 i 2).

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Interaktywne raporty – dostęp do informacji w dowolnym czasie i miejscu dla wszystkich pracowników organizacji

INFO_24_72.jpg

Kiedy rozmawiamy o idealnym raporcie, zazwyczaj jednym tchem wymieniamy takie jego cechy jak poprawność danych, na których się opiera, czytelność, przejrzystość czy łatwość interpretacji wyników. Obok tych absolutnych podstaw nie możemy oczywiście zapomnieć o tym, żeby raport był dostarczony na czas, w odpowiedniej formie do odpowiednich osób. Ilość danych, z jaką mamy na co dzień do czynienia powoduje, że budowanie raportów, które są później ręcznie wysyłane, przestaje być wystarczające, a coraz więcej procesów wymaga automatyzacji.

Czytaj więcej

Wizualizacja Kluczowe elementy mające wpływ w Power BI Desktop

INFO_24_58.jpg

W artykule omówimy wizualizację w Power BI Desktop nazywaną Kluczowe elementy mające wpływ w panelu bocznym Wizualizacje (zaznaczone strzałką na Rysunku 1). Pomaga ona zrozumieć czynniki wpływające na interesujące nas metryki, poprzez sprawdzenie, które elementy są znaczące (mające wpływ), a także porównanie znaczenia tych czynników między sobą. Funkcja ta analizuje dane, klasyfikuje znaczące czynniki, a następnie wyświetla je jako Kluczowe elementy mające wpływ.

Czytaj więcej

Łączenie Power BI z programem PowerPoint

INFO_23_64.jpg

Rozwój analityki biznesowej w ciągu ostatnich kilku lat znacząco przyspieszył. Firmy stające do wyścigu o fotel lidera rozwiązań w zakresie Business Intelligence (BI) nieustannie konkurują ze sobą, ulepszając oferowane przez siebie rozwiązania. Jednym z głównych graczy na rynku BI stała się firma Microsoft, która swoją pozycję zdobyła, oferując usługę Power BI (PBI).

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama