Wiele projektów analitycznych, z którymi pracujemy, obejmuje dane przestrzenne czy geograficzne. Często mogą to być jedynie podstawowe jednostki administracyjne, jak województwa, nazwy miast czy kody pocztowe. Najlepszą ich prezentacją jest oczywiście wizualizacja na mapie.

Mapy stają się coraz częściej obecne w raportach dzięki popularyzacji w biznesie nowoczesnych narzędzi BI. W artykule posłużę się popularną aplikacją – Tableau Software, która pozwala, w niezwykle prosty sposób, wizualizować dane na mapach.

Jakie dane możemy prezentować?

Tableau może prezentować na mapie dowolne miary (np. wielkość sprzedaży) w podziale na domyślnie dostępne jednostki terytorialne, jak kraj/województwo/kod pocztowy, czy punktowe, jak miasto czy długość i szerokość geograficzna (pełną listę obrazuje Rysunek 1).

Oczywiście nie jest to koniec możliwości narzędzia. Jeżeli pojawi się potrzeba wykorzystania innego niż ww. granule terytorialne, podziału geograficznego, jak np. powiaty, gminy czy cegiełki IMS, możemy wczytać je do Tableau z plików przestrzennych (np. SHP) (Rysunek 2).

Jest to najprostszy sposób, jednak mniej wydajny obliczeniowo niż natywnie zdefiniowane role geograficzne. Oczywiście można modyfikować słownik ról geograficznych dostępnych w narzędziu, tak aby uzyskać w nim indywidualizowane obszary, jak np. cegiełki IMS (tutaj potrzebna jest fachowa wiedza oraz specjalne narzędzia – zapraszamy do kontaktu).

Cegiełki IMS czy gminy są obszarami, które nie są oparte na natywnie dostępnych obszarach kodów pocztowych czy innych obszarów administracyjnych. Z tego powodu wymagają dodania ich do narzędzia jedną z opisanych metod.

Co, jeżeli mamy unikatowe regiony sprzedaży, które budujemy na podstawie kodów pocztowych czy województw? Nic prostszego, możemy samodzielnie zbudować rolę geograficzną „Region”, wykorzystując funkcjonalność Geographic Role -> Create from (Rysunek 3).

Opcja ta pozwala na zdefiniowanie nowej roli geograficznej, opartej na dostępnych już danych. Efektem takiej czynności może być prezentacja wielkości sprzedaży dla podziału regionalnego specyficznego dla danej organizacji (Rysunek 4).

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Analiza geoprzestrzenna sieci retail w Alteryx

INFO_19_30.jpg

Analiza geoprzestrzenna sieci sklepów pozwala podjąć decyzje dotyczące lokalizacji kolejnych punktów sprzedażowych na podstawie takich danych jak informacje demograficzne czy o średnich zarobkach. Analiza taka zajmuje jednak dużo czasu, ale narzędzie Alteryx pozwala na proste zautomatyzowanie powtarzalnych zadań.

Read more

Przygotowywanie raportów cyklicznych - jak do tego podejść?

INFO_19_27.jpg

Raporty cykliczne to controllingowa codzienność. Zbieranie danych, przetwarzanie ich na raporty zarządcze oraz ich późniejsza analiza to sekwencja czynności wykonywanych w celu bieżącego monitorowania sytuacji w firmie. Warto ułożyć te czynności w powtarzalne ciągi, bowiem usystematyzowany proces łatwiej nadzorować i realizować. W tym celu warto opracować grupę raportów, które wykonywane regularnie pomogą realizować zadania komórek analitycznych, a tym samym wesprzeć kadrę zarządzającą w podejmowaniu kluczowych decyzji.

Read more

Data driven company. O kierunkach ewolucji systemów informacji zarządczej

INFO_18_29.jpg

Chyba żadna z nowoczesnych koncepcji zarządzania nie jest tak bliska praktykom controllingu jak idea data-driven organization. Umiejętność efektywnego wykorzystania danych może być elementem budowania przewagi konkurencyjnej we wszystkich branżach – również tych uważanych za tradycyjne. Kultura i praktyka pogłębionej analityki biznesowej uwalniające potencjał ukryty w danych nie muszą być domeną liderów gospodarki cyfrowej czy globalnych gigantów. Praktycznie w każdej firmie możliwe jest wdrożenie rozwiązań i narzędzi dostarczających menedżerom obiektywnych, wiarygodnych informacji niezbędnych do codziennego prowadzenia biznesu...

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama