Raporty cykliczne to controllingowa codzienność. Zbieranie danych, przetwarzanie ich na raporty zarządcze oraz ich późniejsza analiza to sekwencja czynności wykonywanych w celu bieżącego monitorowania sytuacji w firmie. Warto ułożyć te czynności w powtarzalne ciągi, bowiem usystematyzowany proces łatwiej nadzorować i realizować. W tym celu warto opracować grupę raportów, które wykonywane regularnie pomogą realizować zadania komórek analitycznych, a tym samym wesprzeć kadrę zarządzającą w podejmowaniu kluczowych decyzji.

Analiza potrzeb zarządczych

Pracę nad raportami cyklicznymi powinno się zacząć od poznania potrzeb zarządczych. Samo zbieranie danych jest procesem mało istotnym, jeśli nie ma odbiorców dla takiego materiału.

W związku z tym na początku warto się zastanowić, jakie informacje są potrzebne, jakich raportów brakuje, jakie decyzje na ich podstawie mają być podejmowane:

  • Czy mają to być informacje o sprzedaży, poziomie przychodów, popycie np. w podziale na rodzaje produktów lub wykonywanych usług, czy sprzedaży w poszczególnych lokalizacjach?
  • Czy może szukamy wiedzy na temat poziomu ponoszonych kosztów, czego dotyczą, w jakich grupach rodzajowych występują, z jakimi dostawcami mamy podpisane największe umowy?
  • A może interesuje nas realizacja budżetu i odchylenia od planu, sprawdzanie, w jakim stopniu rzeczywistość odchyla się od założeń, gdzie występują największe ryzyka niekorzystnych zmian i jakie mamy możliwości, aby im zapobiec?

Pytań jest wiele. Ważne, aby wybrać te najistotniejsze z punktu widzenia zarządzania firmą lub bieżących potrzeb analitycznych i do nich dostosować proces zbierania danych.

Dobrze przygotowany proces raportowania jest niezbędny w każdej firmie. Nie mniej istotne jest rozumienie powodu, dla którego go przeprowadzamy. Nie chodzi bowiem o sam raport, który wytworzymy, ale o przekazanie informacji pomagającej zarządzać firmą, podjąć kluczowe decyzje czy też zdiagnozować pojawiające się problemy.

Wybór narzędzi do raportowania

Obecnie wybór narzędzi do raportowania jest bardzo duży. W najprostszym przypadku będzie to arkusz kalkulacyjny, w bardziej zaawansowanym będzie to system księgowo-sprawozdawczy, hurtownia danych czy też dedykowane rozwiązania analityczne wspierające przetwarzanie danych i ich analizę typu BI (Business Intelligence). Ofert na rynku jest bardzo dużo, trzeba je tylko dostosować do zasobności portfela, ilości przetwarzanych danych, liczby osób, które mają z niego korzystać, wielkości sprzedaży, obszarów analitycznych itp.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Small multiples

Read more

Dashboardy krok po kroku

Read more

Analiza geoprzestrzenna sieci retail w Alteryx

INFO_19_30.jpg

Analiza geoprzestrzenna sieci sklepów pozwala podjąć decyzje dotyczące lokalizacji kolejnych punktów sprzedażowych na podstawie takich danych jak informacje demograficzne czy o średnich zarobkach. Analiza taka zajmuje jednak dużo czasu, ale narzędzie Alteryx pozwala na proste zautomatyzowanie powtarzalnych zadań.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama