Dashboard jest wizualizacją najważniejszych informacji w celu osiągnięcia jednego lub więcej celów. Jest skonsolidowany i umieszczony na jednej stronie, aby informacja została dostrzeżona jednym spojrzeniem. Jedynym celem dashboardu jest czysta i precyzyjna komunikacja z użytkownikiem. Jednak wiele wizualizacji ponosi porażkę, ponieważ łatwo jest tworzyć zabałaganione i niejasne dashboardy.

Pięć cech optymalnego dashboardu

Pierwszym krokiem, od którego powinniśmy zacząć tworzenie dash­boardu, jest odpowiedź na pytanie, jaki jest cel pokazania twoich danych. Warto rozpoznać również potrzeby odbiorcy i odpowiedzieć na nie, używając możliwości aplikacji Tableau. Podczas projektowania raportu warto dodać wszystkie niezbędne informacje oraz kontekst, nie zapominając przy tym o minimalizmie, który powinien być naszym przewodnikiem podczas budowy raportu.

Wartością dodaną dashboardu jest możliwość analizowania danych jednocześnie na kilku wizualizacjach, dzięki czemu uzyskujemy kontekst, który pozwala o wiele szybciej wyciągać wnioski, niż kiedy analizujemy dane w postaci tabel tekstowych lub wykresów, często umieszczonych na oddzielnych arkuszach. W Tableau w szybki sposób możemy dodawać filtry, parametry, tworzyć szybkie kalkulacje i drillować dane poprzez hierarchizowanie zmiennych tak, aby uzyskać szczegółowe informacje nawet do poziomu pojedynczego zamówienia.

Poniżej omówiono pięć podstawowych cech dashboardu, o których powinniśmy pamiętać podczas ich tworzenia.

Spójność

Jeśli wszystkie istotne wymiary i miary umieścimy na dashboardzie, dzieje się coś niezwykłego. Taka wizualizacja jest efektywna, wygodna i pokazuje kompletny obraz z natychmiastową możliwością zajrzenia do środka. Jeśli dashboard lub jego elementy musimy przesuwać, wtedy odczyt danych jest fragmentaryczny, a nasza pamięć nie ma już natychmiastowego dostępu do wszystkich danych. Jeśli nie możemy zmieścić wszystkich informacji na jednym dashboardzie, warto jest zbudować więcej niż jeden widok. Możemy zbudować np. widok ogólny, a następnie szczegółowe widoki w przekroju klienta czy regionu, a następnie za pomocą akcji na dashboardzie możemy dać użytkownikowi możliwość przejścia na widok szczegółowy w konkretnym przekroju. Dzięki temu zachowujemy ścieżkę analizy od ogółu do szczegółu (Rysunek 1).

Minimalizm

Dobrze zaprojektowany dashboard komunikuje treść w przejrzysty sposób, bez dekoncentracji. Zbyt duża różnorodność typów wizualizacji może powodować, że użytkownik gubi się w natłoku kształtów i kolorów i nie widzi od razu najważniejszych informacji, które są zawarte w dashboardzie. Czasem warto wykorzystać kombinację zwykłych wykresów typu słupkowego i liniowego, aby uzyskać optymalny efekt.

Bardzo ważny jest też oszczędny dobór kolorów. Informacje najważniejsze powinny być podkreślone bardziej jaskrawymi barwami, pozostałe powinny być raczej tłem, niezwracającym uwagi. Warto również użyć podobnych palet kolorów na dashboardzie, chyba że różne palety są istotne z punktu widzenia informacji.

Dashboardy nie powinny również pokazywać informacji bardziej szczegółowych ani dokładnych niż to potrzebne. Najważniejsza informacja powinna być natychmiast widoczna, a szczegóły dostępne tylko wtedy, kiedy użytkownik zdecyduje wejść w nie głębiej (Rysunek 2).

1. Kontekst

Miary bez kontekstu znaczą bardzo niewiele. Do czego porównujemy wyniki? Czy jest dobrze, czy źle? I jak bardzo dobrze albo źle. Lepiej niż przedtem? Kontekst opowiada historię i inspiruje akcję.

Podobnie jak w kokpicie samolotu, na dashboardzie biznesowym wszystkie dane i KPI musimy porównać do innych danych. Na tym polega kontekst informacji.

Pozostałe 30% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wiekowanie w KNIME – na przykładzie rozrachunków

Wiekowanie w KNIME – na przykładzie rozrachunków

Gdyby życie i biznes były idealne, nie musielibyśmy się martwić wiekowaniem. Niestety – ani życie, ani biznes nie chcą sięgać ideału.

Czytaj więcej

Alternatywa dla wykresu spaghetti w Excelu

Alternatywa dla wykresu spaghetti w Excelu

Tworząc wykres, niejednokrotnie popadamy w różne pułapki związane z właściwą formą prezentacji danych. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy na jednym wykresie zamierzamy przeanalizować historię wielu serii danych, które – co gorsza – mogą się charakteryzować podobnymi wartościami. Chcąc przedstawić zmienność danych w czasie, sięgamy po wykres liniowy, którego standardowa forma w tym przypadku okazuje się niewystarczająca.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.