Microsoft, dostrzegając u użytkowników potrzebę przedstawiania danych/statystyk na mapach, dodaje odpowiednie funkcjonalności.

Najważniejszy jest tutaj darmowy dodatek Mapy 3W (lub 3D), który powinien już być dostępny od wersji Excela 2013, tylko czasami trzeba go włączyć. Ta możliwość pojawi się po pierwszym kliknięciu na ikonę map 3-W na zakładce Wstawianie (Rysunek 1)

lub możemy włączyć go ręcznie, przechodząc do Dodatków COM Excela — Menu Plik -> Opcje -> zakładka Dodatki -> następnie na liście rozwijanej wybieramy pozycję Dodatki Com i klikamy przycisk Przejdź (Rysunek 2).

W oknie, które się otworzy (Rysunek 3), zaznaczamy dodatek Microsoft Power Map for Excel i zatwierdzamy wybór przyciskiem OK.

W najnowszych update’ach do Excela 2016 (365) pojawia się również mapa kartogramu. Właśnie na możliwościach przedstawiania danych na konkretnym obszarze (kartogramie) skupimy się w tym artykule.

Mapa kartogramu

Ważne, że do identyfikacji punktów/obszarów na mapie Microsoft korzysta z bazy danych Bing. Przy podobnych bazach danych zawsze istnieje prawdopodobieństwo niepoprawnego zidentyfikowania lokalizacji lub jej nierozpoznania, więc trzeba odrobinę z tym uważać.

Kartogramy (również te w mapach 3W) w Excelu rozpoznają obszary:

  • Państw,
  • Województw,
  • Powiatów,
  • Kodów pocztowych.

Ważne – kartogramy w Excelu nie rozpoznają obszarów miast!

Żeby przedstawić dane na mapie kartogramu, musimy je odpowiednio przygotować, czyli musimy wybrać obszar, który chcemy zobrazować (odpowiednio nazwać nagłówki kolumn) i wartość dla tego obszaru. Zaczniemy od prostego przykładu liczby ludności w województwach. Bing bez problemu rozpoznaje województwa i tworzy kartogram ograniczony jedynie do polskich województw (Rysunek 4).

Wykres kartogramu ma podstawowe właściwości standardowego wykresu, czyli możemy zmienić mu tytuł wykresu, dodać etykiety danych i zmienić kolory serii (Rysunek 5).

Jeśli chcemy przedstawić na wykresie kartogramu kody pocztowe, musimy uwzględnić kraj, z jakiego te kody pocztowe pochodzą, bo w wielu krajach kody pocztowe są podobne. Czasami taka potrzeba zachodzi również z powiatami.

Tym razem wstawiamy kartogram na podstawie powierzchni powiatów. Korzystamy przy tym z jednego z domyślnych schematów (Rysunek 6), żeby móc łatwiej zauważyć powiaty, dla których brakuje nam danych albo Excel nie wykrył ich prawidłowo. Najistotniejsze jest tu, żeby kolor wypełnienia serii i samej serii, wypełnienia regionów, odpowiednio ze sobą kontrastowały.

Tworzyliśmy kartogramy dla danych z Polski, a teraz pora na prosty przykład z danymi sprzedażowymi z kilku krajów Europy (Rysunek 7).

Excel wykrył, że mamy do czynienia z krajami w Europie, ale np. kraje środkowo-zachodniej Europy stanowią zaledwie niewielką część całej mapy Europy. W takiej sytuacji możemy zmienić automatyczny sposób pokazywania danych na obszarze mapy (Rysunek 8), ale nie jest to w pełni satysfakcjonujące rozwiązanie, bo uzyskaliśmy sztuczne przybliżenie, ale nie widzimy nawet zarysów krajów ościennych.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Pobierz pliki:

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Interaktywne raporty – dostęp do informacji w dowolnym czasie i miejscu dla wszystkich pracowników organizacji

INFO_24_72.jpg

Kiedy rozmawiamy o idealnym raporcie, zazwyczaj jednym tchem wymieniamy takie jego cechy jak poprawność danych, na których się opiera, czytelność, przejrzystość czy łatwość interpretacji wyników. Obok tych absolutnych podstaw nie możemy oczywiście zapomnieć o tym, żeby raport był dostarczony na czas, w odpowiedniej formie do odpowiednich osób. Ilość danych, z jaką mamy na co dzień do czynienia powoduje, że budowanie raportów, które są później ręcznie wysyłane, przestaje być wystarczające, a coraz więcej procesów wymaga automatyzacji.

Czytaj więcej

Wizualizacja Kluczowe elementy mające wpływ w Power BI Desktop

INFO_24_58.jpg

W artykule omówimy wizualizację w Power BI Desktop nazywaną Kluczowe elementy mające wpływ w panelu bocznym Wizualizacje (zaznaczone strzałką na Rysunku 1). Pomaga ona zrozumieć czynniki wpływające na interesujące nas metryki, poprzez sprawdzenie, które elementy są znaczące (mające wpływ), a także porównanie znaczenia tych czynników między sobą. Funkcja ta analizuje dane, klasyfikuje znaczące czynniki, a następnie wyświetla je jako Kluczowe elementy mające wpływ.

Czytaj więcej

Transpozycja danych w Tableau Software

INFO_23_74.jpg

W różnych systemach czy aplikacjach służących do pracy w analizie lub wizualizacji danych mamy dostęp do szeregu funkcji związanych z przygotowaniem ich do raportowania lub prezentacji. Jedną ze specyficznych operacji, którą często mamy do dyspozycji, jest transpozycja tabeli, popularnie zwana pivotem.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama