Kiedy rozmawiamy o idealnym raporcie, zazwyczaj jednym tchem wymieniamy takie jego cechy jak poprawność danych, na których się opiera, czytelność, przejrzystość czy łatwość interpretacji wyników. Obok tych absolutnych podstaw nie możemy oczywiście zapomnieć o tym, żeby raport był dostarczony na czas, w odpowiedniej formie do odpowiednich osób. Ilość danych, z jaką mamy na co dzień do czynienia powoduje, że budowanie raportów, które są później ręcznie wysyłane, przestaje być wystarczające, a coraz więcej procesów wymaga automatyzacji.

W tym artykule, na prostym przykładzie pokażę, jak taka dystrybucja raportów wygląda w Tableau Software, czyli w wyspecjalizowanym narzędziu Business Intelligence, służącym do analizy i wizualizacji danych oraz tworzenia interaktywnych raportów. Tableau jest niezależnym systemem, do którego możesz zaimportować dane zarówno z arkusza kalkulacyjnego, jak i z dowolnej bazy danych. Jeśli twój raport wymaga połączenia danych z kilku źródeł, to Tableau ci to również umożliwi, tak żebyście – zarówno ty, jak i twoi współpracownicy – mogli pracować na spójnych i jednolitych modelach danych.

Największą siłą Tableau w obrębie raportu jest interaktywna wizualizacja danych. Dzięki niej, patrząc z perspektywy arkusza kalkulacyjnego, można śmiało powiedzieć, że system otwiera drzwi do zupełnie nowego wymiaru prezentacji danych. Poza raportem zaś, jednym z kluczowych jego narzędzi jest Tableau Server, który między innymi oferuje szereg możliwości w zakresie udostępniania raportów w firmie. Nie będę się wdawał w szczegóły techniczne związane z samą aplikacją, postaram się raczej robić odniesienia tam, gdzie to będzie potrzebne.

Scenariusz

Wyobraźmy sobie scenariusz, w którym mamy trzy osoby: Sebastiana – developera, twórcę raportu i autora niniejszego artykułu, Annę, menedżera regionu centralnego, odbiorcę raportu i Jana, menedżera regionu południowego, odbiorcę raportu.

Jako developer dostałem zadanie przygotowania prostego raportu sprzedaży, w którym będzie można przeglądać sprzedaż dzienną, w wybranym miesiącu, w poszczególnych segmentach klientów. Dodatkowo należy pokazać podstawowe wskaźniki na tle kategorii produktów i umożliwić odbiorcy wybór miesiąca, za który chce dany raport przeglądać. Ostatnią i najistotniejszą rzeczą jest to, że informacje mają być podane indywidualnie każdemu menedżerowi tak, żeby nie widzieli wyników drugiej osoby. Podczas rozmowy z odbiorcami dowiedziałem się, że oboje logują się przez przeglądarkę internetową do galerii raportów Tableau, natomiast dla Anny, z racji tego, że dużo podróżuje, bardzo ważny jest dostęp do raportu z telefonu. Jan zaś nie rozstaje się z tabletem.

Raport, który przygotowałem w podstawowej formie przedstawia Rysunek 1.

Rysunek 1. Przykładowy raport sprzedaży zbudowany w Tableau. Źródło: Opracowanie własne.

Jeśli nie pracowałeś wcześniej w Tableau, możesz mieć wrażenie, że w raporcie brakuje wielu etykiet, a dane są przedstawione w bardzo ogólnym ujęciu. Musisz jednak wiedzieć, że raporty przygotowane w formie dashboardu w Tableau są interaktywne i po kliknięciu na poszczególne elementy wizualizacji, będziesz mógł zagłębić się w bardziej szczegółowe wyniki, tak jak na Rysunku 2.

Rysunek 2. Raport z włączonymi filtrami. Źródło: Opracowanie własne.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Przydatne rozwiązania w pracy z Power Query

INFO_25_72.jpg

Nieodłącznym elementem procesu analizy danych jest ich przygotowanie. W wielu firmach etap ten przeprowadza się za pomocą Power Query, które z chwilą swojego pojawienia się w 2013 roku, na stałe zmieniło proces pobierania, transformacji i udostępniania danych w Excelu. Ręczne i powtarzalne czynności związane z przygotowaniem danych zostały zautomatyzowane, uwalniając dodatkowy potencjał, jaki można przeznaczyć na analizę danych i podejmowanie decyzji.

Czytaj więcej

Administrowanie dostępem do danych w firmie

INFO_25_66.jpg

Znaczenie danych i ich analizy w działalności każdej firmy zwiększa się co roku. Orędownicy analizy danych apelują w swoich blogach o jak najszerszy do nich dostęp dla pracowników, by ułatwić im pracę i dać możliwość odkrycia dla firmy opcji rozwoju i usprawnień. Jednocześnie dane są coraz większą wartością w organizacji – kapitałem, który powinniśmy chronić.

Czytaj więcej

Wizualizacja Kluczowe elementy mające wpływ w Power BI Desktop

INFO_24_58.jpg

W artykule omówimy wizualizację w Power BI Desktop nazywaną Kluczowe elementy mające wpływ w panelu bocznym Wizualizacje (zaznaczone strzałką na Rysunku 1). Pomaga ona zrozumieć czynniki wpływające na interesujące nas metryki, poprzez sprawdzenie, które elementy są znaczące (mające wpływ), a także porównanie znaczenia tych czynników między sobą. Funkcja ta analizuje dane, klasyfikuje znaczące czynniki, a następnie wyświetla je jako Kluczowe elementy mające wpływ.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama