Kiedy rozmawiamy o idealnym raporcie, zazwyczaj jednym tchem wymieniamy takie jego cechy jak poprawność danych, na których się opiera, czytelność, przejrzystość czy łatwość interpretacji wyników. Obok tych absolutnych podstaw nie możemy oczywiście zapomnieć o tym, żeby raport był dostarczony na czas, w odpowiedniej formie do odpowiednich osób. Ilość danych, z jaką mamy na co dzień do czynienia powoduje, że budowanie raportów, które są później ręcznie wysyłane, przestaje być wystarczające, a coraz więcej procesów wymaga automatyzacji.

Interaktywne raporty – dostęp do informacji w dowolnym czasie i miejscu dla wszystkich pracowników organizacji

W tym artykule, na prostym przykładzie pokażę, jak taka dystrybucja raportów wygląda w Tableau Software, czyli w wyspecjalizowanym narzędziu Business Intelligence, służącym do analizy i wizualizacji danych oraz tworzenia interaktywnych raportów. Tableau jest niezależnym systemem, do którego możesz zaimportować dane zarówno z arkusza kalkulacyjnego, jak i z dowolnej bazy danych. Jeśli twój raport wymaga połączenia danych z kilku źródeł, to Tableau ci to również umożliwi, tak żebyście – zarówno ty, jak i twoi współpracownicy – mogli pracować na spójnych i jednolitych modelach danych.

Największą siłą Tableau w obrębie raportu jest interaktywna wizualizacja danych. Dzięki niej, patrząc z perspektywy arkusza kalkulacyjnego, można śmiało powiedzieć, że system otwiera drzwi do zupełnie nowego wymiaru prezentacji danych. Poza raportem zaś, jednym z kluczowych jego narzędzi jest Tableau Server, który między innymi oferuje szereg możliwości w zakresie udostępniania raportów w firmie. Nie będę się wdawał w szczegóły techniczne związane z samą aplikacją, postaram się raczej robić odniesienia tam, gdzie to będzie potrzebne.

Scenariusz

Wyobraźmy sobie scenariusz, w którym mamy trzy osoby: Sebastiana – developera, twórcę raportu i autora niniejszego artykułu, Annę, menedżera regionu centralnego, odbiorcę raportu i Jana, menedżera regionu południowego, odbiorcę raportu.

Jako developer dostałem zadanie przygotowania prostego raportu sprzedaży, w którym będzie można przeglądać sprzedaż dzienną, w wybranym miesiącu, w poszczególnych segmentach klientów. Dodatkowo należy pokazać podstawowe wskaźniki na tle kategorii produktów i umożliwić odbiorcy wybór miesiąca, za który chce dany raport przeglądać. Ostatnią i najistotniejszą rzeczą jest to, że informacje mają być podane indywidualnie każdemu menedżerowi tak, żeby nie widzieli wyników drugiej osoby. Podczas rozmowy z odbiorcami dowiedziałem się, że oboje logują się przez przeglądarkę internetową do galerii raportów Tableau, natomiast dla Anny, z racji tego, że dużo podróżuje, bardzo ważny jest dostęp do raportu z telefonu. Jan zaś nie rozstaje się z tabletem.

Raport, który przygotowałem w podstawowej formie przedstawia Rysunek 1.

Rysunek 1. Przykładowy raport sprzedaży zbudowany w Tableau. Źródło: Opracowanie własne.

Jeśli nie pracowałeś wcześniej w Tableau, możesz mieć wrażenie, że w raporcie brakuje wielu etykiet, a dane są przedstawione w bardzo ogólnym ujęciu. Musisz jednak wiedzieć, że raporty przygotowane w formie dashboardu w Tableau są interaktywne i po kliknięciu na poszczególne elementy wizualizacji, będziesz mógł zagłębić się w bardziej szczegółowe wyniki, tak jak na Rysunku 2.

Rysunek 2. Raport z włączonymi filtrami. Źródło: Opracowanie własne.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Dlaczego kolor jest ważny? Kolory a wizualizacja danych

Dlaczego kolor jest ważny? Kolory a wizualizacja danych

Analiza wizualna to sposób przedstawiania danych, gdzie poprzez wzrok, nasz najbardziej rozwinięty zmysł, możemy czytać dane w postaci wizualnej. Za pomocą wyróżniania w sposób graficzny elementów istotnych dla analizy, nasze oczy pomagają nam w analizie wykresów.

Czytaj więcej

Jak nie kłamać w raportach?

Jak nie kłamać w raportach?

Większość z nas odbiera świat przez jego stronę wizualną. Dopiero w drugiej kolejności uruchamia się myślenie analityczne. Dlatego wizualizacja danych jest tak potężnym narzędziem. Po pierwsze, przekazuje informacje szybciej i silniej, niż robią to surowe liczby, po drugie – ułatwia porównywanie i odnajdywanie wartości odstających. Najczęściej najpierw wierzymy swoim oczom, dopiero później, jeżeli w ogóle, dopuszczamy myślenie logiczne. Dzięki temu tak dobrze działają na nas wszelkie iluzje wizualne lub sztuczki magiczne.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama