Kiedy rozmawiamy o idealnym raporcie, zazwyczaj jednym tchem wymieniamy takie jego cechy jak poprawność danych, na których się opiera, czytelność, przejrzystość czy łatwość interpretacji wyników. Obok tych absolutnych podstaw nie możemy oczywiście zapomnieć o tym, żeby raport był dostarczony na czas, w odpowiedniej formie do odpowiednich osób. Ilość danych, z jaką mamy na co dzień do czynienia powoduje, że budowanie raportów, które są później ręcznie wysyłane, przestaje być wystarczające, a coraz więcej procesów wymaga automatyzacji.

W tym artykule, na prostym przykładzie pokażę, jak taka dystrybucja raportów wygląda w Tableau Software, czyli w wyspecjalizowanym narzędziu Business Intelligence, służącym do analizy i wizualizacji danych oraz tworzenia interaktywnych raportów. Tableau jest niezależnym systemem, do którego możesz zaimportować dane zarówno z arkusza kalkulacyjnego, jak i z dowolnej bazy danych. Jeśli twój raport wymaga połączenia danych z kilku źródeł, to Tableau ci to również umożliwi, tak żebyście – zarówno ty, jak i twoi współpracownicy – mogli pracować na spójnych i jednolitych modelach danych.

Największą siłą Tableau w obrębie raportu jest interaktywna wizualizacja danych. Dzięki niej, patrząc z perspektywy arkusza kalkulacyjnego, można śmiało powiedzieć, że system otwiera drzwi do zupełnie nowego wymiaru prezentacji danych. Poza raportem zaś, jednym z kluczowych jego narzędzi jest Tableau Server, który między innymi oferuje szereg możliwości w zakresie udostępniania raportów w firmie. Nie będę się wdawał w szczegóły techniczne związane z samą aplikacją, postaram się raczej robić odniesienia tam, gdzie to będzie potrzebne.

Scenariusz

Wyobraźmy sobie scenariusz, w którym mamy trzy osoby: Sebastiana – developera, twórcę raportu i autora niniejszego artykułu, Annę, menedżera regionu centralnego, odbiorcę raportu i Jana, menedżera regionu południowego, odbiorcę raportu.

Jako developer dostałem zadanie przygotowania prostego raportu sprzedaży, w którym będzie można przeglądać sprzedaż dzienną, w wybranym miesiącu, w poszczególnych segmentach klientów. Dodatkowo należy pokazać podstawowe wskaźniki na tle kategorii produktów i umożliwić odbiorcy wybór miesiąca, za który chce dany raport przeglądać. Ostatnią i najistotniejszą rzeczą jest to, że informacje mają być podane indywidualnie każdemu menedżerowi tak, żeby nie widzieli wyników drugiej osoby. Podczas rozmowy z odbiorcami dowiedziałem się, że oboje logują się przez przeglądarkę internetową do galerii raportów Tableau, natomiast dla Anny, z racji tego, że dużo podróżuje, bardzo ważny jest dostęp do raportu z telefonu. Jan zaś nie rozstaje się z tabletem.

Raport, który przygotowałem w podstawowej formie przedstawia Rysunek 1.

Rysunek 1. Przykładowy raport sprzedaży zbudowany w Tableau. Źródło: Opracowanie własne.

Jeśli nie pracowałeś wcześniej w Tableau, możesz mieć wrażenie, że w raporcie brakuje wielu etykiet, a dane są przedstawione w bardzo ogólnym ujęciu. Musisz jednak wiedzieć, że raporty przygotowane w formie dashboardu w Tableau są interaktywne i po kliknięciu na poszczególne elementy wizualizacji, będziesz mógł zagłębić się w bardziej szczegółowe wyniki, tak jak na Rysunku 2.

Rysunek 2. Raport z włączonymi filtrami. Źródło: Opracowanie własne.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Wizualizacja Kluczowe elementy mające wpływ w Power BI Desktop

INFO_24_58.jpg

W artykule omówimy wizualizację w Power BI Desktop nazywaną Kluczowe elementy mające wpływ w panelu bocznym Wizualizacje (zaznaczone strzałką na Rysunku 1). Pomaga ona zrozumieć czynniki wpływające na interesujące nas metryki, poprzez sprawdzenie, które elementy są znaczące (mające wpływ), a także porównanie znaczenia tych czynników między sobą. Funkcja ta analizuje dane, klasyfikuje znaczące czynniki, a następnie wyświetla je jako Kluczowe elementy mające wpływ.

Czytaj więcej

Transpozycja danych w Tableau Software

INFO_23_74.jpg

W różnych systemach czy aplikacjach służących do pracy w analizie lub wizualizacji danych mamy dostęp do szeregu funkcji związanych z przygotowaniem ich do raportowania lub prezentacji. Jedną ze specyficznych operacji, którą często mamy do dyspozycji, jest transpozycja tabeli, popularnie zwana pivotem.

Czytaj więcej

Łączenie Power BI z programem PowerPoint

INFO_23_64.jpg

Rozwój analityki biznesowej w ciągu ostatnich kilku lat znacząco przyspieszył. Firmy stające do wyścigu o fotel lidera rozwiązań w zakresie Business Intelligence (BI) nieustannie konkurują ze sobą, ulepszając oferowane przez siebie rozwiązania. Jednym z głównych graczy na rynku BI stała się firma Microsoft, która swoją pozycję zdobyła, oferując usługę Power BI (PBI).

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama