Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także uławia analizę tych danych, np. pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach.

Zanim zaczniemy wykonywać bardziej skomplikowane analizy/obliczenia za pomocą Excela, musimy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu danych, żeby późniejsze analizy były łatwiejsze do wykonania.

Jak przygotować dane do analizy

Przede wszystkim dane w Excelu powinny mieć nagłówki kolumn, czyli informację o tym, jakiego rodzaju dane będziemy wpisywać w konkretnej kolumnie, czy będą to daty, dane sprzedawcy, region, gdzie została dokonana sprzedaż, czy sama wartość sprzedaży etc. Ważne jest też, żeby nagłówki były inaczej sformatowane (np. miały inny kolor wypełnienia komórki) niż pozostałe dane. Dzięki temu Excel automatycznie odróżni je od danych i nie będzie brał pod uwagę nagłówków, np. przy operacjach sortowania (Rys. 1).

Kolejną istotną kwestią jest oddzielenie konkretnego zbioru danych od innych zbiorów danych w arkuszu przynajmniej jednym pustym wierszem i kolumną. Powinniśmy się też starać unikać pustych komórek, czyli komórek bez danych. Jeśli przygotujemy w ten sposób nasze dane, Excel będzie poprawnie wykonywał na nich takie operacje, jak: sortowanie, filtrowanie czy tworzenie tabel przestawnych, czyli ułatwi nam to w przyszłości wyszukiwanie i analizę danych.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Interaktywne raporty – dostęp do informacji w dowolnym czasie i miejscu dla wszystkich pracowników organizacji

INFO_24_72.jpg

Kiedy rozmawiamy o idealnym raporcie, zazwyczaj jednym tchem wymieniamy takie jego cechy jak poprawność danych, na których się opiera, czytelność, przejrzystość czy łatwość interpretacji wyników. Obok tych absolutnych podstaw nie możemy oczywiście zapomnieć o tym, żeby raport był dostarczony na czas, w odpowiedniej formie do odpowiednich osób. Ilość danych, z jaką mamy na co dzień do czynienia powoduje, że budowanie raportów, które są później ręcznie wysyłane, przestaje być wystarczające, a coraz więcej procesów wymaga automatyzacji.

Czytaj więcej

Wizualizacja Kluczowe elementy mające wpływ w Power BI Desktop

INFO_24_58.jpg

W artykule omówimy wizualizację w Power BI Desktop nazywaną Kluczowe elementy mające wpływ w panelu bocznym Wizualizacje (zaznaczone strzałką na Rysunku 1). Pomaga ona zrozumieć czynniki wpływające na interesujące nas metryki, poprzez sprawdzenie, które elementy są znaczące (mające wpływ), a także porównanie znaczenia tych czynników między sobą. Funkcja ta analizuje dane, klasyfikuje znaczące czynniki, a następnie wyświetla je jako Kluczowe elementy mające wpływ.

Czytaj więcej

Transpozycja danych w Tableau Software

INFO_23_74.jpg

W różnych systemach czy aplikacjach służących do pracy w analizie lub wizualizacji danych mamy dostęp do szeregu funkcji związanych z przygotowaniem ich do raportowania lub prezentacji. Jedną ze specyficznych operacji, którą często mamy do dyspozycji, jest transpozycja tabeli, popularnie zwana pivotem.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama