Chyba żadna z nowoczesnych koncepcji zarządzania nie jest tak bliska praktykom controllingu jak idea data-driven organization. Umiejętność efektywnego wykorzystania danych może być elementem budowania przewagi konkurencyjnej we wszystkich branżach – również tych uważanych za tradycyjne. Kultura i praktyka pogłębionej analityki biznesowej uwalniające potencjał ukryty w danych nie muszą być domeną liderów gospodarki cyfrowej czy globalnych gigantów. Praktycznie w każdej firmie możliwe jest wdrożenie rozwiązań i narzędzi dostarczających menedżerom obiektywnych, wiarygodnych informacji niezbędnych do codziennego prowadzenia biznesu...

Data driven company. O kierunkach ewolucji systemów informacji zarządczej

Studia przypadków opisujące wdrożenia rozwiązań typu Data Science czy Big Data w największych firmach e-commerce, globalnych sieciach handlowych, bankach detalicznych czy u operatorów telefonicznych – choć niezwykle ciekawe – trudno odnieść do praktyki biznesowej typowej firmy produkcyjnej czy usługowej. W tym artykule chciałbym się pochylić nad kwestią optymalnego wykorzystania danych w średnich i dużych firmach. Intencją artykułu jest dostarczenie menedżerom odpowiedzialnym za raportowanie wskazówek i inspiracji dotyczących doskonalenia systemu informacji zarządczej firmy, tak by maksymalnie wykorzystać potencjał tkwiący w danych rejestrowanych i gromadzonych w systemach informatycznych wspierających procesy operacyjne. Przedstawione w dalszej części artykułu pomysły czy sugestie bazują na praktycznych rozwiązaniach wprowadzonych w firmach konsekwentnie wdrażających narzędzia zarządzania efektywnością oparte na danych.

Business Analytics – przyszłość czy chwilowa moda?

Swoista moda na hasła takie jak Big Data czy Business Analytics nieustannie napędza rozwój rozwiązań analitycznych typu Tableu, QlickView czy PowerBI. Klasyczne platformy Business Intelligence oparte na raportowaniu danych zgromadzonych w hurtowniach danych są w ostatnich latach w defensywie – wiele firm decyduje się na wykorzystanie narzędzi umożliwiających samodzielne podłączenie się do istniejących zbiorów danych i przygotowanie na ich podstawie syntetycznych zestawień z wykorzystaniem bogatej palety komponentów wizualizacyjnych, takich jak mapy, wykresy czy alerty (światła drogowe, prędkościomierze, wskaźniki postępu).

Koncepcja narzędzi Business Analytics jest niewątpliwie słuszna, a przewagi nad typowymi systemami Business Intelligence w kwestiach efektywności rozwoju i zapewnienia dostępu do danych kluczowym odbiorcom są bezdyskusyjne.

Choć jest to krok w kierunku budowy data-driven organization, to budowa przewagi konkurencyjnej oparta na tych informacjach, którymi dysponuje przedsiębiorstwo, wymaga zdecydowanie szerszej perspektywy. W mojej opinii trzy kluczowe obszary, na których powinni skupić się menedżerowie odpowiedzialni za raportowanie zarządcze, to:

  • zapewnienie szczegółowości i transparentności danych rejestrowanych w istniejących systemach transakcyjnych,
  • wdrożenie procesów i narzędzi wspierających procesy planistyczne (budżetowanie, prognozowanie), dostarczających informacji prospektywnej, umożliwiającej formułowanie celów oraz ewaluację pomysłów i inicjatyw biznesowych,
  • budowa modeli i reguł analitycznych umożliwiających analizę rentowności klientów, produktów czy usług pozwalających na zrozumienie trendów i odchyleń w raportowanych wartościach.

Narzędzia Business Analytics czy klasyczne platformy Business Intelligence nie są generalnie rozwiązaniami, za pomocą których można realizować powyższe inicjatywy. Warstwa prezentacji i wizualizacji danych, będąca domeną tych rozwiązań, to ostatni (choć oczywiście ważny) krok w budowie kultury organizacyjnej wspierającej podejmowanie decyzji na podstawie danych i faktów.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wiekowanie w KNIME – na przykładzie rozrachunków

Wiekowanie w KNIME – na przykładzie rozrachunków

Gdyby życie i biznes były idealne, nie musielibyśmy się martwić wiekowaniem. Niestety – ani życie, ani biznes nie chcą sięgać ideału.

Czytaj więcej

Alternatywa dla wykresu spaghetti w Excelu

Alternatywa dla wykresu spaghetti w Excelu

Tworząc wykres, niejednokrotnie popadamy w różne pułapki związane z właściwą formą prezentacji danych. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy na jednym wykresie zamierzamy przeanalizować historię wielu serii danych, które – co gorsza – mogą się charakteryzować podobnymi wartościami. Chcąc przedstawić zmienność danych w czasie, sięgamy po wykres liniowy, którego standardowa forma w tym przypadku okazuje się niewystarczająca.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.