Często spotykam się z klientami, którzy postanowili rozpocząć swoją przygodę z rozwiązaniami Business Intelligence. W przypadku danych sprzedażowych nikt nie ma wątpliwości, że można je prezentować wizualnie. Jednak dość powszechna jest opinia, że dane finansowe można przedstawiać wyłącznie w postaci tabel. Wynika to z faktu, że często w tego rodzaju danych porównujemy wskaźniki w czasie, zestawiamy je z innymi wskaźnikami i badamy ich udziały. Czy rzeczywiście tak jest?

Przez chwilę pomyślmy, skąd powszechna opinia o wyższości danych numerycznych nad wizualizacją, szczególnie często spotykana w przypadku danych finansowych.

Jako przyczynę często podaje się jedno z głównych narzędzi kalkulacyjnych – Excel. Zdominował on rynek aplikacji służących do obliczeń. Tym samym, również z racji powszechnego dostępu do Excela, łatwości jego użycia oraz relatywnie niskiej ceny, zaczął być używany zarówno jako baza danych (a aplikacja ta ma spore ograniczenia w tym zakresie), jak również jako narzędzie do wizualizacji danych. W tym przypadku ma ograniczenia nie tylko w funkcjonalnościach w porównaniu do narzędzi przeznaczonych do wizualizacji danych, jak np. Tableau, ale również prezentuje niewłaściwe typy wizualizacji, takie jak wykresy 3D czy pasiaste wzory na słupkach (Rysunek 1).

Excel jest natomiast bardzo dobry w tworzeniu tabel z liczbami. Z tego właśnie powodu raportowanie w postaci tabel jest najczęściej spotykane, szczególnie w przypadku danych finansowych. W tym szczególnym przypadku porównujemy bardzo wiele wartości, w czasie i w relacji do innych. Sprawdzamy, jakie relacje zachodzą między poszczególnymi elementami. Stąd suma naszych nawyków, narzędzi i potrzeb spowodowała, że finansowe dane są analizowane w tabelach. Czy faktycznie jest tak, jak się wydaje?

Przyjrzyjmy się przez chwilę, w jaki sposób dokonujemy wyborów w życiu codziennym. Jeśli popatrzymy na prostą decyzję, jaką jest przejście przez ulicę, używamy naszego wzroku. Oceniamy odległości, szacujemy prędkości pojazdów, porównujemy do naszej prędkości, możliwości etc. Finalnie w ciągu sekund wybieramy właściwy moment i… przechodzimy. A teraz wyobraźmy sobie podjęcie takiej decyzji, gdybyśmy dostali liczby. Analiza danych i podjęcie decyzji zajęłyby nieporównywalnie więcej czasu. Używamy więc naszego wzroku, aby najszybciej uzyskać i przetworzyć otaczające nas informacje. Dlaczego więc nie korzystamy z tej przewagi w biznesie? Szczególnie w finansach?

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Transpozycja danych w Tableau Software

INFO_23_74.jpg

W różnych systemach czy aplikacjach służących do pracy w analizie lub wizualizacji danych mamy dostęp do szeregu funkcji związanych z przygotowaniem ich do raportowania lub prezentacji. Jedną ze specyficznych operacji, którą często mamy do dyspozycji, jest transpozycja tabeli, popularnie zwana pivotem.

Czytaj więcej

Łączenie Power BI z programem PowerPoint

INFO_23_64.jpg

Rozwój analityki biznesowej w ciągu ostatnich kilku lat znacząco przyspieszył. Firmy stające do wyścigu o fotel lidera rozwiązań w zakresie Business Intelligence (BI) nieustannie konkurują ze sobą, ulepszając oferowane przez siebie rozwiązania. Jednym z głównych graczy na rynku BI stała się firma Microsoft, która swoją pozycję zdobyła, oferując usługę Power BI (PBI).

Czytaj więcej

Redesign wykresów – proste techniki poprawy czytelności danych

INFO_23_60.jpg

Wykresy są narzędziem, które jest bardzo często wykorzystywane w Excelu. Z każdą kolejną wersją tego arkusza zwiększa się liczba dostępnych typów wykresów oraz liczba różnych możliwości ich formatowania. Jednocześnie musimy pamiętać, że jedną z głównych właściwości tworzonych przez nas wykresów powinna być ich czytelność. Dlaczego tak jest? Ponieważ wzrokowo odbieramy bardzo dużą ilość informacji, również podświadomie. Dlatego warto zadbać o to, aby te informacje były zgodne z zamysłem autora wykresu.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama