Analiza geoprzestrzenna sieci sklepów pozwala podjąć decyzje dotyczące lokalizacji kolejnych punktów sprzedażowych na podstawie takich danych jak informacje demograficzne czy o średnich zarobkach. Analiza taka zajmuje jednak dużo czasu, ale narzędzie Alteryx pozwala na proste zautomatyzowanie powtarzalnych zadań.

Analiza geoprzestrzenna sieci retail w Alteryx

W naszym przypadku chcielibyśmy uzupełnić dane sklepów o informacje statystyczne, takie jak rozkład wieku mieszkańców i rozkład płci. Dane statystyczne dostępne są w postaci siatki 1 × 1 km, którą należy nałożyć na rejony handlowe (w tym przypadku zgodne z dzielnicami) oraz na lokalizacje sklepów. Podana analiza pozwoli nam lepiej zrozumieć wyniki sprzedaży oraz zaplanować potencjalne lokalizacje nowych placówek.

Artykuł pokazuje wykorzystanie kilku komponentów związanych z analizą geoprzestrzenną w narzędziu Alteryx:

  • Spatial Match – określanie zawierania kształtów, np. czy dany kwadrat siatki statystycznej znajduje się w rejonie handlowym,
  • Intersection, Spatial object combine, Summarize – przycinanie i łączenie kształtów na mapie,
  • Distance – kalkulacja dystansu/średniego czasu jazdy.

Aby porównać i znaleźć najlepsze lokalizacje potencjalnych sklepów, opracowano w Alteryx narzędzie, które pokazuje dane na poziomie bloku/obszaru handlowego. W podanym przykładzie pokazano obszar Warszawy podzielony na rejony handlowe. Na taką mapę naniesiono siatkę 1 × 1 km z danymi statystycznymi (w tym przypadku zastosowano dane dostępne w GUS).

W pierwszym kroku po podłączeniu się do danych uzyskujemy obszary rejonów handlowych Warszawy. Używamy tu narzędzia Spatial Match, które umożliwia znalezienie kształtów, które przecinają się lub zawierają się w sobie. W tym przypadku wyodrębniamy z mapy rejonów całej Polski tylko te przyporządkowane do Warszawy

Kolejnym krokiem będzie nałożenie na mapę rejonów siatki z danymi statystycznymi i obliczeniu średnich dla danego rejonu handlowego. W tym przypadku również wykorzystamy narzędzie Spatial Match.

W siatce danych statystycznych mamy następujące informacje:

  • liczba mieszkańców,
  • liczba mężczyzn,
  • liczba kobiet,
  • wszystkie te wartości podane są dla przedziału wieków 0–14, 15–64 i wieku 65 lat.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tips&Tricks w Tableau

INFO_21_58.jpg

Niezależnie od tego, w jakiej branży pracujesz i z jakim oprogramowaniem masz do czynienia, to każda aplikacja skrywa pewne tajemnice, które warto znać. Dzięki temu twoje projekty będą powstawały szybciej, wyglądały bardziej estetycznie i wydajniej działały. Idę o zakład, że absolutnie każda nazwa oprogramowania po wpisaniu jej do wyszukiwarki razem z naszym tytułowym „Tips and Tricks” pozwoli na znalezienie zestawu porad, których próżno szukać w dokumentacji czy oficjalnym Help danego produktu.

Czytaj więcej

Wykresy 3D w Excelu

INFO_21_64.jpg

Gdy pracujemy z różnego rodzaju danymi, często mamy potrzebę przedstawienia ich na wykresie. Z każdą kolejną wersją Excela dostępnych jest coraz więcej rodzajów i typów wykresów. Wśród nich znajdziemy też wiele wykresów trójwymiarowych, między innymi kolumnowy 3D, liniowy 3D, warstwowy 3D, kołowy 3D, powierzchniowy, a nawet bąbelkowy 3D.

Czytaj więcej

Kwerendy w programie Access

INFO_21_54.jpg

Kwerendy to narzędzia dostępne w programie Access, które pozwalają nam wyszukiwać lub filtrować dane znajdujące się w różnych tabelach. Wtedy mamy do czynienia z kwerendami wybierającymi. Możemy też dzięki nim te dane modyfikować (np. dodawać, zmieniać, usuwać). Do takich czynności będziemy używać kwerend funkcjonalnych.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama