W wielu organizacjach raportowanie sprowadza się do bardziej lub mniej rozbudowanych tabel tworzonych w arkuszach kalkulacyjnych. Wraz z nieuchronnym przyrostem danych coraz więcej firm poszukuje alternatywnych rozwiązań, które umożliwiają szybsze raportowanie przy wykorzystaniu bardziej zaawansowanych metod wizualizacji.

Dynamiczna wizualizacja danych stała się zaś domeną aplikacji klasy Business Intelligence. Te z kolei wdarły się przebojem na rynek analityki zarówno jako moduły istniejących już od lat platform wyspecjalizowanych w zarządzaniu bazami danych, jak również jako samodzielne, autonomiczne oprogramowanie. Twórcy aplikacji, które nie były powiązane z żadnym obecnym wcześniej na rynku systemem, poświęcali lwią część swojej pracy na tworzenie integracji z jak największą ilością źródeł danych. Taka elastyczność przekłada się oczywiście na możliwości wdrożenia w praktycznie każdej firmie. Skalowalność nowoczesnych rozwiązań pozwala na korzystanie z nich zarówno tam, gdzie dotychczas tylko jedna osoba tworzyła raporty w arkuszach kalkulacyjnych jak i tam, gdzie będziemy mówić o wieloobszarowym, zaawansowanym raportowaniu z zasobów Big Data.

Jednym z takich narzędzi, które od lat wiedzie prym wśród rozwiązań Business Intelligence, jest Tableau. Platforma analityczna z bardzo przyjaznym interfejsem użytkownika, promująca samoobsługowe podejście do analizy danych, oparte na metodzie drag & drop.

Przy pomocy Tableau jesteśmy w stanie tworzyć, utrzymywać i udostępniać bardzo zawansowane zestawy raportów. W tym celu, Tableau udostępnia nam 3 narzędzia, które spełniają następujące funkcje:

  • Tableau Desktop – podłączenie do danych, budowa raportów oraz publikacja w galerii raportów w Tableau Server
  • Tableau Prep Builder – jeśli nasze dane wymagają przeprowadzenia bardziej zaawansowanych operacji na etapie przygotowania ich do analizy niż te, na które pozwala Desktop, możemy wykorzystać narzędzie Tableau Prep. Prep umożliwia zbudowanie przejrzystego procesu, w którym połączymy ze sobą dane z wielu źródeł, sprofilujemy je, oczyścimy, połączymy i przekażemy do analizy w Tableau Desktop.
  • Tableau Server – galeria, w której publikujemy stworzone raporty i udostępniamy je odbiorcom. Główną rolą serwera jest zapewnienie bezpieczeństwa danych, odświeżanie ich w już istniejących raportach oraz zarządzanie uprawnieniami użytkowników do raportów i danych.

W tym artykule pokażemy, jak skutecznie wizualizować dane przy pomocy Tableau, używając podstawowych funkcji aplikacji Tableau Desktop. Następnie udostępnimy raport w Tableau Server.

Początek pracy z Tableau

Przed zbudowaniem pierwszej wizualizacji postarajmy się ocenić, czy możemy uporządkować dane w taki sposób, żeby odbiorcy było łatwiej je zrozumieć. W naszej przykładowej bazie mamy 98 pozycji, które zostały uwzględnione na etapie planowania budżetu. Jednoczesne wyświetlanie wszystkich pozycji może stanowić spore wyzwanie zarówno dla twórcy, jak i odbiorcy raportu. Wszystkie elementy możemy jednak pogrupować w nowe kategorie, dzięki którym następnie stworzymy hierarchię danych. Na jej podstawie natomiast, w raporcie będzie dostępna możliwość poruszania się pomiędzy różnymi poziomami szczegółowości danych (rys. 1.1–1.3)

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Interaktywne raporty – dostęp do informacji w dowolnym czasie i miejscu dla wszystkich pracowników organizacji

INFO_24_72.jpg

Kiedy rozmawiamy o idealnym raporcie, zazwyczaj jednym tchem wymieniamy takie jego cechy jak poprawność danych, na których się opiera, czytelność, przejrzystość czy łatwość interpretacji wyników. Obok tych absolutnych podstaw nie możemy oczywiście zapomnieć o tym, żeby raport był dostarczony na czas, w odpowiedniej formie do odpowiednich osób. Ilość danych, z jaką mamy na co dzień do czynienia powoduje, że budowanie raportów, które są później ręcznie wysyłane, przestaje być wystarczające, a coraz więcej procesów wymaga automatyzacji.

Czytaj więcej

Wizualizacja Kluczowe elementy mające wpływ w Power BI Desktop

INFO_24_58.jpg

W artykule omówimy wizualizację w Power BI Desktop nazywaną Kluczowe elementy mające wpływ w panelu bocznym Wizualizacje (zaznaczone strzałką na Rysunku 1). Pomaga ona zrozumieć czynniki wpływające na interesujące nas metryki, poprzez sprawdzenie, które elementy są znaczące (mające wpływ), a także porównanie znaczenia tych czynników między sobą. Funkcja ta analizuje dane, klasyfikuje znaczące czynniki, a następnie wyświetla je jako Kluczowe elementy mające wpływ.

Czytaj więcej

Transpozycja danych w Tableau Software

INFO_23_74.jpg

W różnych systemach czy aplikacjach służących do pracy w analizie lub wizualizacji danych mamy dostęp do szeregu funkcji związanych z przygotowaniem ich do raportowania lub prezentacji. Jedną ze specyficznych operacji, którą często mamy do dyspozycji, jest transpozycja tabeli, popularnie zwana pivotem.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama