Znaczenie danych i ich analizy w działalności każdej firmy zwiększa się co roku. Orędownicy analizy danych apelują w swoich blogach o jak najszerszy do nich dostęp dla pracowników, by ułatwić im pracę i dać możliwość odkrycia dla firmy opcji rozwoju i usprawnień. Jednocześnie dane są coraz większą wartością w organizacji – kapitałem, który powinniśmy chronić.

Administrowanie dostępem do danych w firmie

Pytania, jakie zadaje właściciel danych

Czy wszyscy pracownicy powinni mieć dostęp do całego zasobu danych w firmie? Czy powinni mieć możliwość eksportowania danych z systemów raportowych? Czy handlowcy powinni widzieć sprzedaż swoich kolegów? Jakich odbiorców danych mamy w firmie? Na te i podobne pytania muszą znaleźć odpowiedź właściciele firm, wdrożeniowcy Business Intelligence czy menedżerowie danych (CDO – Chief Data Officer). By ułatwić im zadanie, przedstawię sposoby zarządzania dostępem do danych w narzędziu Business Intelligence na przykładzie Qlik Sense.

Najpierw opiszę dwie podstawowe role w firmie, a następnie techniczne sposoby ograniczania dostępu do danych dla odbiorców końcowych. Na koniec w kilku słowach pokażę ciekawe rozwiązania kontroli dostępów stosowane jako odpowiedź na nietypowe potrzeby klientów.

Typ użytkownika

Zakres dostępu do danych będzie zależny od rodzaju użytkownika korzystającego z BI. Praktyka pokazuje, że możemy rozróżnić dwa nadrzędne typy użytkowników korzystających z danych: analitycy (twórcy raportów) i odbiorcy (użytkownicy końcowi).

Analitycy

Analitycy (statystycy, controllerzy, deweloperzy BI) to osoby, które z reguły będą miały najszerszy dostęp do danych. Przygotowują raporty i dashboardy Business Intelligence dla innych. W swojej pracy eksplorują wszystkie informacyjne zasoby firmy, by utworzyć z nich zestawy raportów, które odpowiedzą na potrzeby klientów wewnętrznych. Praca analityka to również eksperymenty i różne ścieżki analityczne, które często dopiero po serii niepowodzeń prowadzą do wyniku.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Przydatne rozwiązania w pracy z Power Query

Przydatne rozwiązania w pracy z Power Query

Nieodłącznym elementem procesu analizy danych jest ich przygotowanie. W wielu firmach etap ten przeprowadza się za pomocą Power Query, które z chwilą swojego pojawienia się w 2013 roku, na stałe zmieniło proces pobierania, transformacji i udostępniania danych w Excelu. Ręczne i powtarzalne czynności związane z przygotowaniem danych zostały zautomatyzowane, uwalniając dodatkowy potencjał, jaki można przeznaczyć na analizę danych i podejmowanie decyzji.

Czytaj więcej

Interaktywne raporty – dostęp do informacji w dowolnym czasie i miejscu dla wszystkich pracowników organizacji

Interaktywne raporty – dostęp do informacji w dowolnym czasie i miejscu dla wszystkich pracowników organizacji

Kiedy rozmawiamy o idealnym raporcie, zazwyczaj jednym tchem wymieniamy takie jego cechy jak poprawność danych, na których się opiera, czytelność, przejrzystość czy łatwość interpretacji wyników. Obok tych absolutnych podstaw nie możemy oczywiście zapomnieć o tym, żeby raport był dostarczony na czas, w odpowiedniej formie do odpowiednich osób. Ilość danych, z jaką mamy na co dzień do czynienia powoduje, że budowanie raportów, które są później ręcznie wysyłane, przestaje być wystarczające, a coraz więcej procesów wymaga automatyzacji.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama