Temat bycia zwinnym (agile) został już odmieniony przez wszystkie możliwe przypadki, opisany w setkach książek – historiach sukcesów i porażek, a nadal pozostaje głęboko niezrozumiany i nieuchwytny dla wielu organizacji. Spróbujmy odpowiedzieć na kilka pytań o przyczyny niepowodzeń, o kierunki i kroki, które mogą ustrzec nasze organizacje przed najczęstszymi błędami. Dlaczego i jak mierzyć zwinność?

Lekarstwem na co ma być zwinność?

Zacznijmy od fundamentalnego pytania – dlaczego chcemy być zwinni? Dobrym powodem jest próba radzenia sobie z tzw. światem VUCA1. To koncept opracowany przez armię USA, który określa środowisko działania, w tym przypadku firmy, jako: zmienne, niepewne, złożone i niejednoznaczne. Dla wielu właścicieli firm brzmi to jak codzienność. Taką charakterystykę przybierają przewidywalne dotąd rynki, relacje z klientami czy partnerami. Przyspieszające zmiany oczekiwań klientów, agresywne działania konkurencji czy nowe modele biznesowe zmuszają nas do myślenia o nowych sposobach działania. To nic złego. Najprawdopodobniej to samo odczuwa konkurencja, a możliwie wczesne uświadomienie sobie presji środowiska to potencjalna przewaga.

Niestety, spotyka się również organizacje, które czując nieokreślone do końca bolączki, rozglądają się wokół i widzą, że wielu konkurentów obejmuje kierunek „na zwinność”. Łatwo wpadają one w pułapkę kopiowania działań, narzędzi i metod, które mogą być dla nich nieodpowiednie. Ulegają modzie i kupują gotowe, popularne rozwiązania. Niestety to, na co się pochopnie zdecydujemy, może zwyczajnie nie pasować do naszego modelu biznesowego, struktury czy kultury organizacyjnej. Mówiąc obrazowo – firma budująca własne produkty będzie potrzebowała skrzynki z innym zestawem narzędzi niż ta, która tworzy je dla innych lub też świadczy wyspecjalizowane usługi.

Zmiana ku zwinności, najczęściej nazywana transformacją agile, oznacza konieczność zmian w praktycznie każdym obszarze naszej firmy. Tak, każdym. Niekoniecznie w takim samym stopniu i prawdopodobnie nie przy zastosowaniu tych samych narzędzi, ale zmiany dotyczyć powinny całej firmy. Niestety, duża część organizacji, które deklarują chęć zwinności, nie rozumie, że będzie to oznaczało potężne, długoterminowe i czasem kosztowne zmiany. Jeśli jednak powody ku transformacji są prawdziwe, to jest to przedsięwzięcie, dla którego trudno znaleźć alternatywne rozwiązanie.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Cyber Risk w e-commerce – bezpieczeństwo w e-sklepie

INFO_21_50.jpg

Dlaczego nie mając powierzchni wystawienniczej i showrooms możemy być okradzeni? Co, oprócz bezpieczeństwa transakcji, powinniśmy chronić, żeby nie ponieść szkód w biznesie? Przed czym chronią ubezpieczenia cyber risk?

 

Czytaj więcej

Budżetowanie kosztów metodą Activity Based Budgeting

INFO_21_46.jpg

Tradycyjne budżetowanie jest czasochłonne, może ograniczać innowacje i powodować utratę kontroli nad kosztami przez odpowiedzialnych za nie menedżerów. Activity Based Budgeting (ABB) skupia się na wyniku i lepiej dostosowuje się do strategicznych celów redukcji kosztów organizacji i ciągłej poprawy procesów.

Czytaj więcej

Możliwości w zakresie automatyzacji symulacji procesu biznesowego

INFO_21_41.jpg

Symulacja biznesowa jest kwintesencją wykorzystania języka BPMN do tworzenia modeli procesów w organizacji. Pozwala na dokonywanie głębokich analiz i ocen tego, co się dzieje w przedsiębiorstwie. Wykorzystanie atrybutów oraz danych z zewnętrznych źródeł może znacząco usprawnić ten proces.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama