Temat bycia zwinnym (agile) został już odmieniony przez wszystkie możliwe przypadki, opisany w setkach książek – historiach sukcesów i porażek, a nadal pozostaje głęboko niezrozumiany i nieuchwytny dla wielu organizacji. Spróbujmy odpowiedzieć na kilka pytań o przyczyny niepowodzeń, o kierunki i kroki, które mogą ustrzec nasze organizacje przed najczęstszymi błędami. Dlaczego i jak mierzyć zwinność?

Lekarstwem na co ma być zwinność?

Zacznijmy od fundamentalnego pytania – dlaczego chcemy być zwinni? Dobrym powodem jest próba radzenia sobie z tzw. światem VUCA1. To koncept opracowany przez armię USA, który określa środowisko działania, w tym przypadku firmy, jako: zmienne, niepewne, złożone i niejednoznaczne. Dla wielu właścicieli firm brzmi to jak codzienność. Taką charakterystykę przybierają przewidywalne dotąd rynki, relacje z klientami czy partnerami. Przyspieszające zmiany oczekiwań klientów, agresywne działania konkurencji czy nowe modele biznesowe zmuszają nas do myślenia o nowych sposobach działania. To nic złego. Najprawdopodobniej to samo odczuwa konkurencja, a możliwie wczesne uświadomienie sobie presji środowiska to potencjalna przewaga.

Niestety, spotyka się również organizacje, które czując nieokreślone do końca bolączki, rozglądają się wokół i widzą, że wielu konkurentów obejmuje kierunek „na zwinność”. Łatwo wpadają one w pułapkę kopiowania działań, narzędzi i metod, które mogą być dla nich nieodpowiednie. Ulegają modzie i kupują gotowe, popularne rozwiązania. Niestety to, na co się pochopnie zdecydujemy, może zwyczajnie nie pasować do naszego modelu biznesowego, struktury czy kultury organizacyjnej. Mówiąc obrazowo – firma budująca własne produkty będzie potrzebowała skrzynki z innym zestawem narzędzi niż ta, która tworzy je dla innych lub też świadczy wyspecjalizowane usługi.

Zmiana ku zwinności, najczęściej nazywana transformacją agile, oznacza konieczność zmian w praktycznie każdym obszarze naszej firmy. Tak, każdym. Niekoniecznie w takim samym stopniu i prawdopodobnie nie przy zastosowaniu tych samych narzędzi, ale zmiany dotyczyć powinny całej firmy. Niestety, duża część organizacji, które deklarują chęć zwinności, nie rozumie, że będzie to oznaczało potężne, długoterminowe i czasem kosztowne zmiany. Jeśli jednak powody ku transformacji są prawdziwe, to jest to przedsięwzięcie, dla którego trudno znaleźć alternatywne rozwiązanie.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tylko on-line nr 22/2020

Wybór systemu WMS w czterech krokach

MC_67_79.jpg

Wybór właściwego systemu klasy WMS jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Błędny wybór może spowodować, że cele firmy nie zostaną zrealizowane, a koszty przekroczą potencjalne korzyści.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 22/2020

Marketing Automation w e‑sprzedaży – czy automatyzacja załatwia wszystko?

Coraz bardziej popularna automatyzacja procesów staje się orężem również w rękach marketerów. Dobrze wykorzystana, pozwala uratować porzucone koszyki zakupowe, wpłynąć na sprzedaż w okresach spadku popytu, zwiększyć efektywność promocji czy budować dobre relacje z klientem. Jak wszystko ma ona jednak swoje granice. Dlatego również w działalności e-commerce są obszary, które nie zawsze warto automatyzować.

Czytaj więcej

Czego boją się przedsiębiorcy? Nowoczesne narzędzia w prowadzeniu firmy vs. dotychczasowe rozwiązania

INFO_22_51.jpg

Trudno powiedzieć, co zapewnia firmie sukces – znacznie łatwiej wskazać, co zwykle przyczynia się do jej porażki. Błędne decyzje finansowe, nieudolne zarządzanie, opieranie się na utartych schematach to ledwie wierzchołek góry lodowej. Przedsiębiorcy wiedzą o tym doskonale – zapytani o przepis na porażkę, wskazują lenistwo, brak elastyczności i komunikacji. Skoro jednak wszyscy zgadzamy się, że kluczem do zwycięstwa jest to, by świadomie i z planem przeć do przodu, to dlaczego wciąż w naszych firmach królują niewydajne rozwiązania?

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama