Całościowa analiza przychodów i kosztów często wymaga połączenia wielu źródeł danych i przygotowania odpowiedniego modelu, który ułatwia uzyskanie odpowiedzi dotyczącej rentowności w różnych kategoriach, takich jak projekt czy produkt.

Wielowymiarowa analiza rentowności i przygotowanie modelu danych w ALTERYX

W opisanym przypadku zajmiemy się wyliczeniem marży na projektach uwzględniającej koszty bezpośrednie, takie jak koszt materiałów i koszt pracy, oraz koszty wspólne, proporcjonalnie rozłożone pomiędzy projekty. Proporcja rozdziału kosztów wspólnych uwzględnia klucz czasowy. Przyjęto założenie, że im więcej czasu zajmuje dany projekt, tym bardziej partycypuje w udziale kosztów wspólnych. Końcowym efektem jest model danych, który pozwala na analizę projektów w czasie i daje możliwość sprawdzenia udziału kosztów bezpośrednich i wspólnych.

Przykładową analizę przedstawiają poniższe rysunki. Na Rysunku 1 pokazany został wynik globalny w czasie, narastająco w poszczególnych miesiącach. Widzimy też, jak wygląda wynik w poszczególnych grupach produktowych oraz według klientów.

Rysunek 2 przedstawia z kolei zestawienie projektów wraz z aktualnym wynikiem oraz przewidywanym przychodem.

Zajmijmy się teraz modelem danych. Dane przechowywane są w czterech miejscach:

  • Przychody w podziale na projekty, z systemu ERP;
  • Koszty bezpośrednie dotyczące projektów i koszty wspólne, z systemu FK;
  • Koszty wynagrodzeń, z systemu HR;
  • Rejestracja czasu pracy na poszczególne projekty.

Do stworzenia modelu danych zostało użyte oprogramowanie Alteryx, umożliwiające dowolną transformację danych, zaawansowaną analizę i automatyzację stworzonych procesów. Alteryx ma wiele gotowych możliwości przekształcania danych, które dostępne są w postaci komponentów (np. podłączanie się do danych, grupowanie, łączenie, transformacje). Oprócz najbardziej popularnych narzędzi Alteryx umożliwia również bardziej zaawansowaną analizę typu predictive, gdzie możemy stworzyć np. model zawierający regresje czy drzewa decyzyjne (Rysunek 3).

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

UX w systemach wewnętrznych, czyli nowy wymiar chmurowych rozwiązań dla biznesu

UX w systemach wewnętrznych, czyli nowy wymiar chmurowych rozwiązań dla biznesu

Początek lat 90. XX w. SAP R/3 wchodzi przebojem na rynek, a jego rewolucyjny interfejs zbiera pochlebne opinie wśród użytkowników. Tak pochlebne, że musiało minąć wiele, wiele lat, by wizualne aspekty systemu zostały znacząco zaktualizowane. Na szczęście wraz z pojawieniem się w 2015 roku wersji S/4HANA trendy dotyczące wyglądu i komfortu użytkowania znowu zaczęły odgrywać znaczącą rolę. Interfejs Fiori przeniósł system w kafelkowy, smartfonowy, intuicyjny świat, a rozwiązania cloudowe pozwoliły pójść o krok dalej i rozwijać zagadnienia User Experience i Employer Experience.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 27/2021

Kiedy system do konsolidacji sprawozdań finansowych sprawdzi się lepiej niż Excel

Kiedy system do konsolidacji sprawozdań finansowych sprawdzi się lepiej niż Excel

Czy da się przygotować sprawozdanie skonsolidowane firmy wyłącznie za pomocą Excela? W większości wypadków: tak! Czy w firmach, w których został odpowiednio wdrożony system informatyczny, ten proces przebiega sprawniej? Również tak! Inwestycja w system do konsolidacji sprawozdań finansowych, mimo iż najczęściej nie jest koniecznością, może pomóc uporządkować i usprawnić wiele aspektów raportowania grupowego.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama