Scrum budzi wiele skrajnych emocji – jedni go uwielbiają, inni nienawidzą. Zwolennicy tej praktyki doceniają jej elastyczność, wysoką podatność na zmiany, a także orientację na potrzeby klienta. Przeciwnicy wskazują z kolei, że projekty scrumowe są chaotycznie zarządzane, a przez ciągłe testowanie i poprawianie ciągną się w nieskończoność. Gdzie leży prawda? Jak zwykle – pośrodku.

Scrum – kiedy, dla kogo, po co?

Dlaczego wymyślono Scrum?

Scrum, podobnie jak inne zwinne metody zarządzania projektami, opracowano z myślą o tych przedsięwzięciach, które charakteryzują się dużą niepewnością. Ryzyko może dotyczyć zarówno samego zakresu projektu (prac, jakie należy wykonać w jego trakcie, i celów, które należy osiągnąć), a także zasobów potrzebnych do jego realizacji. Taką specyfiką charakteryzuje się wiele projektów IT, w których dodatkowe wymagania często pojawiają się w trakcie prac nad projektem. Mogą one wynikać np. z potrzeb klienta, który po przetestowaniu oprogramowania będzie chciał, by miało one dodatkowe funkcjonalności, lub też z konieczności powiązania ze sobą poszczególnych modułów większego systemu.

Charakterystyczną cechą projektów scrumowych jest ich wysoka elastyczność, dzięki czemu łatwiej wprowadzać w nich zmiany dotyczące np. ich założeń czy celów. Wiele z metod pracy opracowanych na bazie metodyk zwinnych pozwala także na utrzymanie wysokiej efektywności pracy zespołu projektowego. Dzięki tej elastyczności projekty scrumowe są w wyższym stopniu zorientowane na dostarczanie produktów o wysokiej wartości dla klienta.

Scrum vs. metodyki tradycyjne

Zwinność Scruma to efekt tego, że metoda ta opiera się na innym podejściu niż metodyki tradycyjne. Te drugie mają charakter sekwencyjno-kaskadowy: cele projektu rozbijane są w nich na zadania, a te z kolei na konkretne prace, które następnie są porządkowane w ramach struktury podziału prac. Realizacja takiego projektu wymaga ustalenia powiązań między konkretnymi zadaniami i wykonania ich w określonej kolejności. Procesy realizowane w projekcie są z kolei koordynowane za pomocą różnych narzędzi projektowych.

Scrum opiera się na podejściu iteracyjno-przyrostowo-adaptacyjnym. Gotowy produkt powstaje nie w ramach jednego, długiego projektu, ale serii krótkich iteracji (zazwyczaj jedno-, dwutygodniowych), w czasie których tworzone są kolejne moduły, z których będzie się składał finalny produkt. Ważne, by podczas iteracji dostarczyć klientowi działający moduł, mający właściwości, jakie odpowiadają jego oczekiwaniom. Każda iteracja kończy się przeglądem, w czasie którego weryfikuje się, jakie prace udało się ukończyć, co wymaga dopracowania, a co należy zrealizować od nowa.

W Scrumie „plan projektu” tworzy się na podstawie wymagań zawartych w rejestrze produktu, tylko na poziomie konkretnych iteracji. Dzięki temu proces planowania ma charakter otwarty, co daje szansę na lepsze i szybsze reagowanie na zmiany. Prace, jakie należy zrealizować w czasie integracji, nie są narzucane odgórnie, ale są wybierane przez członków zespołu, który odpowiada za ich realizację.

Wymienione wyżej cechy Scruma mogą być jego wielką zaletą, ale w przypadku niektórych przedsięwzięć mogą okazać się zgubne dla prowadzenia projektu. Dlatego też metodyki zwinne należy stosować w tych środowiskach projektowych, które charakteryzują się dużą zmiennością (Rysunek).

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tylko on-line nr 26/2021

Przegląd systemów WMS

Przegląd systemów WMS

Magazyn staje się sercem łańcucha dostaw i dlatego jest centralnym punktem inwestycji sprzedawców detalicznych, producentów i dostawców usług logistycznych. System technologii magazynowej staje się coraz bardziej złożony, operatorzy łańcucha dostaw potrzebują bardziej wyrafinowanych systemów zarządzania, które mogą koordynować dużą liczbę indeksów, różnorodność inteligentnych urządzeń i systemów połączonych w ich obiektach. Z pomocą przychodzą systemy WMS.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 26/2021

Ataki hakerskie na dane firmowe: dlaczego nadal padamy ich ofiarą?

Ataki hakerskie na dane firmowe: dlaczego nadal padamy ich ofiarą?

Z roku na rok rośnie liczba i zakres ataków hakerskich. Niestety, kultura bezpieczeństwa w polskich firmach nie rośnie wraz z nimi. Jak przebiegają najczęstsze ataki hakerskie? Jak się przed nimi zabezpieczyć i dlaczego inwestycja w nawet najnowocześniejsze technologie to wciąż za mało?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama