Scrum budzi wiele skrajnych emocji – jedni go uwielbiają, inni nienawidzą. Zwolennicy tej praktyki doceniają jej elastyczność, wysoką podatność na zmiany, a także orientację na potrzeby klienta. Przeciwnicy wskazują z kolei, że projekty scrumowe są chaotycznie zarządzane, a przez ciągłe testowanie i poprawianie ciągną się w nieskończoność. Gdzie leży prawda? Jak zwykle – pośrodku.

Dlaczego wymyślono Scrum?

Scrum, podobnie jak inne zwinne metody zarządzania projektami, opracowano z myślą o tych przedsięwzięciach, które charakteryzują się dużą niepewnością. Ryzyko może dotyczyć zarówno samego zakresu projektu (prac, jakie należy wykonać w jego trakcie, i celów, które należy osiągnąć), a także zasobów potrzebnych do jego realizacji. Taką specyfiką charakteryzuje się wiele projektów IT, w których dodatkowe wymagania często pojawiają się w trakcie prac nad projektem. Mogą one wynikać np. z potrzeb klienta, który po przetestowaniu oprogramowania będzie chciał, by miało one dodatkowe funkcjonalności, lub też z konieczności powiązania ze sobą poszczególnych modułów większego systemu.

Charakterystyczną cechą projektów scrumowych jest ich wysoka elastyczność, dzięki czemu łatwiej wprowadzać w nich zmiany dotyczące np. ich założeń czy celów. Wiele z metod pracy opracowanych na bazie metodyk zwinnych pozwala także na utrzymanie wysokiej efektywności pracy zespołu projektowego. Dzięki tej elastyczności projekty scrumowe są w wyższym stopniu zorientowane na dostarczanie produktów o wysokiej wartości dla klienta.

Scrum vs. metodyki tradycyjne

Zwinność Scruma to efekt tego, że metoda ta opiera się na innym podejściu niż metodyki tradycyjne. Te drugie mają charakter sekwencyjno-kaskadowy: cele projektu rozbijane są w nich na zadania, a te z kolei na konkretne prace, które następnie są porządkowane w ramach struktury podziału prac. Realizacja takiego projektu wymaga ustalenia powiązań między konkretnymi zadaniami i wykonania ich w określonej kolejności. Procesy realizowane w projekcie są z kolei koordynowane za pomocą różnych narzędzi projektowych.

Scrum opiera się na podejściu iteracyjno-przyrostowo-adaptacyjnym. Gotowy produkt powstaje nie w ramach jednego, długiego projektu, ale serii krótkich iteracji (zazwyczaj jedno-, dwutygodniowych), w czasie których tworzone są kolejne moduły, z których będzie się składał finalny produkt. Ważne, by podczas iteracji dostarczyć klientowi działający moduł, mający właściwości, jakie odpowiadają jego oczekiwaniom. Każda iteracja kończy się przeglądem, w czasie którego weryfikuje się, jakie prace udało się ukończyć, co wymaga dopracowania, a co należy zrealizować od nowa.

W Scrumie „plan projektu” tworzy się na podstawie wymagań zawartych w rejestrze produktu, tylko na poziomie konkretnych iteracji. Dzięki temu proces planowania ma charakter otwarty, co daje szansę na lepsze i szybsze reagowanie na zmiany. Prace, jakie należy zrealizować w czasie integracji, nie są narzucane odgórnie, ale są wybierane przez członków zespołu, który odpowiada za ich realizację.

Wymienione wyżej cechy Scruma mogą być jego wielką zaletą, ale w przypadku niektórych przedsięwzięć mogą okazać się zgubne dla prowadzenia projektu. Dlatego też metodyki zwinne należy stosować w tych środowiskach projektowych, które charakteryzują się dużą zmiennością (Rysunek).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 23/2020

WMS – 10 korzyści dla twojego biznesu

WMS.jpg

WMS to rozwiązanie do zarządzania zadaniami na magazynie, którego wdrożenie może znacznie usprawnić twój biznes. System to nie tylko pełniejsze wykorzystanie powierzchni magazynowej, ale także liczne usprawnienia związane z szybkim dostępem do informacji, łatwiejszym kierowaniem pracą magazynierów oraz kompletacją i pakowaniem zamówień. Jakie korzyści mogą płynąć z wdrożenia systemu WMS? Przygotowaliśmy listę 10 najważniejszych efektów, które osiągają nasi klienci w swoich firmach.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 23/2020

Ocena opłacalności projektów

MC_68_42.jpg

Chcąc ocenić opłacalność projektów inwestycyjnych w przedsiębiorstwach, trzeba przyjąć właściwą metodologię, a także określić zasady wyznaczania mierników służących ocenie efektywności inwestycji. Tylko wówczas możemy przystąpić do właściwej oceny i uzyskać interesujące nas dane. W artykule omawiamy te zagadnienia na przykładzie przedsiębiorstwa z branży chemicznej, które rozważa wdrożenie projektu polegającego na zakupie technologii do wytwarzania nowego preparatu.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 23/2020

Kiedy system ERP nie wspiera księgowości

MC_68_76.jpg

Przestarzałe systemy, odgórnie narzucone rozwiązania i ciągłe odmowy, gdy zespół wnosi o wprowadzenie zmian. Tak wygląda codzienność w lokalnych działach rachunkowości i finansów wielu międzynarodowych firm. W nieustannym wyścigu o maksymalizowanie wydajności i minimalizowanie kosztów księgowość znajduje się poza torem, nigdy nie mogąc doprosić się o traktowanie na równi z działami sprzedaży czy produkcji.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama