Ciągły rozwój technologii i aplikacji doprowadził do wzrostu popularności nowych modeli udostępniania oprogramowania. W czasach gdy mobilność i łatwy dostęp do treści z każdej części świata jest kwestią bardzo istotną, a wręcz podstawową, odchodzi się powoli od tradycyjnego oprogramowania udostępnianego za pomocą materialnych nośników danych w postaci dysków czy płyt. Coraz powszechniejsze staje się udostępnianie oprogramowania w modelu SaaS (Software as a Service), polegającym na umieszczeniu go w chmurze i zapewnieniu użytkownikowi zdalnego dostępu do oprogramowania, na przykład za pośrednictwem Internetu.

SaaS i SLA – jak się zabezpieczyć i zagwarantować prawidłowe działanie oprogramowania w chmurze

Oprogramowanie SaaS ma na celu zdalne zapewnienie dostępu do swych funkcji. Jego przykładem może być choćby wykorzystywana przez nas poczta elektroniczna czy kalendarz. W tym przypadku cała infrastruktura oprogramowania znajduje się w centrum danych dostawcy usług, a my możemy bez żadnych fizycznych nośników korzystać z jego właściwości i funkcjonalności. W takim przypadku dostawca równocześnie powinien zapewnić nam jego określoną dostępność oraz bezpieczeństwo działania. Nierzadko bowiem nawet chwilowa awaria oprogramowania mogłaby doprowadzić do powstania znacznych szkód u podmiotu z niego korzystającego, na przykład w przypadku zawieszenia działania platformy internetowej, na której zakupy są dokonywane nawet co kilka sekund. Nietrudno sobie wyobrazić, że jej unieruchomienie w takim przypadku doprowadziłoby do powstania ogromnych strat, również wizerunkowych.

Z tego względu niezwykle istotną częścią umów dotyczących udostępniania oprogramowania w powyższym modelu jest SLA. W ramach umowy SLA (Service Level Agreement) podmiot udostępniający oprogramowanie zobowiązuje się do utrzymania gwarantowanego poziomu usług. Postanowienia te pełnią bardzo istotną rolę dla obydwu stron umowy, regulują bowiem odpowiedzialność stron w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości technicznych powodujących brak sprawnego działania oprogramowania z powodu awarii lub jego aktualizacji. Zapisy związane ze SLA zazwyczaj stanowią część głównej umowy zawartej między stronami, dotyczącej świadczenia usług w postaci udostępnienia oprogramowania, lecz mogą być one podstawą również odrębnej wiążącej strony umowy. Niezależnie od wyboru formy, warto pamiętać o kilku najważniejszy elementach, które powinny znaleźć się w umowach związanych z udostępnieniem oprogramowania SaaS, takich jak dostępność, błędy oprogramowania czy przede wszystkim czas usunięcia błędu i jego klasyfikacji.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

UX w systemach wewnętrznych, czyli nowy wymiar chmurowych rozwiązań dla biznesu

UX w systemach wewnętrznych, czyli nowy wymiar chmurowych rozwiązań dla biznesu

Początek lat 90. XX w. SAP R/3 wchodzi przebojem na rynek, a jego rewolucyjny interfejs zbiera pochlebne opinie wśród użytkowników. Tak pochlebne, że musiało minąć wiele, wiele lat, by wizualne aspekty systemu zostały znacząco zaktualizowane. Na szczęście wraz z pojawieniem się w 2015 roku wersji S/4HANA trendy dotyczące wyglądu i komfortu użytkowania znowu zaczęły odgrywać znaczącą rolę. Interfejs Fiori przeniósł system w kafelkowy, smartfonowy, intuicyjny świat, a rozwiązania cloudowe pozwoliły pójść o krok dalej i rozwijać zagadnienia User Experience i Employer Experience.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 27/2021

Kiedy system do konsolidacji sprawozdań finansowych sprawdzi się lepiej niż Excel

Kiedy system do konsolidacji sprawozdań finansowych sprawdzi się lepiej niż Excel

Czy da się przygotować sprawozdanie skonsolidowane firmy wyłącznie za pomocą Excela? W większości wypadków: tak! Czy w firmach, w których został odpowiednio wdrożony system informatyczny, ten proces przebiega sprawniej? Również tak! Inwestycja w system do konsolidacji sprawozdań finansowych, mimo iż najczęściej nie jest koniecznością, może pomóc uporządkować i usprawnić wiele aspektów raportowania grupowego.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama