Po raz pierwszy termin Business Intelligence został wykorzystany przez Richarda Millara Devensa w jego publikacji Cyclopaedia of Commercial and Business Anecdotes (1865). Opisywał on, jak jeden z bankierów, Sir Henry Furnese, uzyskał wymierny profit z tego, że udało się mu pozyskać informacje szybciej niż jego konkurenci: Throughout Holland, Flanders, France, and Germany, he maintained a complete and perfect train of business intelligence. The news of the many battles fought was thus received first by him, and the fall of Namur added to his profits, owing to his early receipt of the news.

Przewiduj, alertuj i automatyzuj

Dziś, ponad 320 lat po wydarzeniach opisanych przez Devensa, zdobywanie i wykorzystywanie zewnętrznych informacji szybciej niż konkurencja jest jeszcze bardziej istotne. Jednocześnie jest zdecydowanie trudniejsze. Niestety, wiele firm wciąż korzysta z metod pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania informacji, które pasowałyby raczej do czasów Furnese’a, a nie do XXI wieku.

Kamień „przepowiadający” pogodę

Czy wiesz, że istnieje kamień, który przepowiada pogodę? Nazwanie go jednak „przepowiadającym” jest tu nadużyciem. Pokazuje on wszakże sytuację „tu i teraz” albo tę, która już się wydarzyła i dlatego nie masz na nią żadnego wpływu. Na kamieniu umieszczono opis: „Mokry – pada deszcz. Suchy – nie pada. Rzuca cień – świeci słońce. Biały – pada śnieg. Zimny – jest zimno. Nie widać – jest mgła. Nie ma – przeszło tornado”. Możesz tylko przyjąć sytuację do wiadomości...

Podobnie jest z podejściem do analizy danych i wyciąganiem z niej wniosków. Jeśli robisz to starymi metodami, takimi jak Excel, operacje VLOOKUP, ręczne sklejanie danych, brak narzędzi alertujących i predykcyjnych, jesteś tylko biernym obserwatorem tego, co już się w twoim biznesie wydarzyło. Nie masz żadnej szansy na to, żeby zawczasu proaktywnie zadziałać, by zmienić wynik. Takie podejście, podobnie jak wspomniany kamień, szybko może stać się nie tylko memotwórczym materiałem, ale na pewno nie pozwoli ci i twojej firmie również skutecznie patrzeć w przyszłość, a tego chyba nie chcesz. Zatem „don’t VLOOKUP” – odrzuć stare, pasywne metody i zacznij działać wyprzedzająco.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najlepsze technologie w zarządzaniu sprzedażą. W jakich obszarach nowe technologie najbardziej pomogą szefowi sprzedaży? Czym jest oprogramowanie BRM?

Najlepsze technologie w zarządzaniu sprzedażą. W jakich obszarach nowe technologie najbardziej pomogą szefowi sprzedaży? Czym jest oprogramowanie BRM?

Skuteczne zarządzanie sprzedażą oraz analiza działań to jedne z najważniejszych elementów stojących za rozwojem każdej odnoszącej sukcesy organizacji. Nigdy nie jest za wcześnie na wdrożenie procesów i narzędzi do zarządzania sprzedażą – nawet jeśli firma istnieje od niedawna i dopiero co zaczęliśmy generować pierwsze przychody.

Czytaj więcej

Popularyzacja sieci 5G a e‑commerce

Popularyzacja sieci 5G a e-commerce

Jak popularyzacja sieci 5G wpłynie na handel elektroniczny? Na jakie udogodnienia mogą liczyć konsumenci, a także właściciele i pracownicy sklepów online? W jaki sposób internet rzeczy może pomóc w e-sprzedaży?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.