Żyjemy w czasach zmienności. Jesteśmy świadkami, jak powstają zupełnie nowe firmy, które całkowicie przedefiniowują znane nam branże i wpływają na zmiany w modelach biznesowych. Klienci coraz częściej podnoszą swoje oczekiwania i współuczestniczą w ich opracowaniu. Możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy użytkownikami jest nieograniczona. Zmiana jest nieunikniona i wpisana w naszą codzienność – a same zmiany to już nie proste wymagania, tylko złożone schematy, procesy, badania, a to wszystko jest oparte na rozwiązaniach IT. IT jest kluczowym czynnikiem w projektach i obecnie nie można ich sobie wyobrazić bez niego.

Zasygnalizowane przemiany powodują, że przedsiębiorstwa, chcąc nadal funkcjonować na rynku, dokonują zmian w swoich modelach biznesowych, grupach produktów, kanałach dystrybucji – są szczególnie podatne na wprowadzanie dość szybkich zmian. Przy tak licznych zmianach nie wystarczy już zainicjowanie projektu lub kilku projektów w firmie, ich opisanie i wdrożenie w organizacji. Konieczne staje się wdrożenie systemowego podejścia, agregującego projekty w celu zrealizowania postawionych celów strategicznych w ściśle określonym czasie. W celu przeprowadzenia i wdrożenia złożonych projektów, które najczęściej dotyczą transformacji organizacji lub jej części, wdrożenia nowych linii biznesowych, produktów, zmiany w obszarach logistyki i dystrybucji, należy wdrożyć i wykorzystać podejście zarządzania Programem Projektów Rozwojowych.

Zgodnie ze swoją charakterystyką projekty rozwojowe dostarczają organizacji nowych produktów/usług, przemodelowania procesów biznesowych, zmian funkcjonowania. Wszystko po to, aby przenieść całą organizację na nowe obszary, gdzie jest mniejsza konkurencja.

Projekty IT – czym się różnią od innych projektów? W czym tkwi ich wyjątkowość?

Projekty informatyczne możemy sklasyfikować na różne sposoby, ale należy skupić się na podejściu: jakiego rodzaju systemu informatycznego dotyczą. Kolejnym kryterium jest stopień nowości projektu i złożoności.

Kluczowe dla firmy powinny być projekty związane z oprogramowaniem i projekty nowe. Dlaczego jest to tak ważne?

Projekty związane z oprogramowaniem polegają na wdrożeniu nowego typu/rodzaju oprogramowania z wykorzystaniem istniejących lub nowych zasobów sprzętowych (np. wdrożenie systemu ERP, CRM, sklep internetowy, obsługa klientów). Na wdrożenie nowego rodzaju oprogramowania składa się nie tylko jego implementacja, ale przede wszystkim analiza, zbudowanie procesów, zaangażowanie ludzi i zmiany organizacyjne w firmie.

W celu właściwego wdrożenia koniecznie należy w samej organizacji dokonać wyboru takich projektów, co jest wbrew pozorom bardzo trudnym procesem. Jeżeli organizacja nie ma zbudowanej metodyki zbierania, analizy i wyboru projektów – wówczas mamy do czynienia z podejściem „kto pierwszy i głośniejszy, ten lepszy”. Brak kryteriów, schematu analizy, ustawionego procesu z odpowiednimi rolami w organizacji – będzie utrudniał wybór tych nowych, wprowadzających innowacyjne rozwiązania projektów. Kolejnym wskazanym elementem jest wprowadzenie mechanizmów analizy, weryfikacji, wyboru i stałego monitorowania projektów. Proces musi być tak zbudowany, aby był znany właściciel/gospodarz, który będzie według ustalonego schematu zarządzał całym przedsięwzięciem. Podobnie jak tradycyjne projekty, tak i projekty informatyczne muszą być objęte elementami analizy ekonomicznej – a dlaczego? Projekty informatyczne angażują drogie i deficytowe zasoby ludzkie po stronie wykonawców, angażują także kluczowe zasoby ludzkie po stronie biznesu i IT wewnątrz organizacji, kadrę zarządzającą oraz zawieranie nowych umów w ramach wdrażanych produktów i usług.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 22/2020

Wybór systemu WMS w czterech krokach

MC_67_79.jpg

Wybór właściwego systemu klasy WMS jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Błędny wybór może spowodować, że cele firmy nie zostaną zrealizowane, a koszty przekroczą potencjalne korzyści.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 22/2020

Marketing Automation w e-sprzedaży – czy automatyzacja załatwia wszystko?

Coraz bardziej popularna automatyzacja procesów staje się orężem również w rękach marketerów. Dobrze wykorzystana, pozwala uratować porzucone koszyki zakupowe, wpłynąć na sprzedaż w okresach spadku popytu, zwiększyć efektywność promocji czy budować dobre relacje z klientem. Jak wszystko ma ona jednak swoje granice. Dlatego również w działalności e-commerce są obszary, które nie zawsze warto automatyzować.

Czytaj więcej

Czego boją się przedsiębiorcy? Nowoczesne narzędzia w prowadzeniu firmy vs. dotychczasowe rozwiązania

INFO_22_51.jpg

Trudno powiedzieć, co zapewnia firmie sukces – znacznie łatwiej wskazać, co zwykle przyczynia się do jej porażki. Błędne decyzje finansowe, nieudolne zarządzanie, opieranie się na utartych schematach to ledwie wierzchołek góry lodowej. Przedsiębiorcy wiedzą o tym doskonale – zapytani o przepis na porażkę, wskazują lenistwo, brak elastyczności i komunikacji. Skoro jednak wszyscy zgadzamy się, że kluczem do zwycięstwa jest to, by świadomie i z planem przeć do przodu, to dlaczego wciąż w naszych firmach królują niewydajne rozwiązania?

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama