Moja przygoda z KNIME miała dwa początki. Za pierwszym razem dowiedziałem się, że taki program istnieje, zainstalowałem go i tyle. Nie wiedziałem, jak łączyć ze sobą te kwadraty, aby z sensem przetwarzać dane. Drugi początek był wtedy, gdy zobaczyłem, jak ktoś praktycznie używa KNIME, i przekonałem się, że to nie jest tak skomplikowane. A przede wszystkim – rozbudziłem w sobie ciekawość. Dziś zadbam, aby ten cykl artykułów nie wymagał drugiego początku w jakimś innym miejscu i czasie.

Praktyka czyni mistrzów, czyli tworzymy workflow w KNIME (cz. 1)

W poprzednich częściach naszego cyklu przedstawiałem szczegóły dotyczące wyglądu i używania KNIME. Pokazałem, jak prosty w obsłudze i jednocześnie bogaty w funkcje jest to program. Jednak nadal wśród wielu czytelników może być żywa wątpliwość – czy faktycznie jest to program dla mnie? Co i – przede wszystkim – jak można w nim zrobić? Rozumiem, że proste przedstawienie historii tej rewelacyjnej aplikacji i jej interfejsu może być niewystarczające, aby przełamać opór przed stworzeniem swojego własnego workflow. Pamiętam, jak na początku było mi trudno zrozumieć zalety KNIME, dopóki nie zobaczyłem, jak robi się prosty schemat przepływu danych.

Dlatego dziś zrobimy to razem.

Wiekowanie rozrachunków oparte na zestawieniu faktur

Postanowiłem wziąć na warsztat coś prostego, a jednocześnie pokazującego kilka trochę bardziej zaawansowanych funkcji KNIME. Stąd pomysł na stworzenie wiekowania rozrachunków opartego na zestawieniu faktur. Mam świadomość, że tego typu raporty można tworzyć za pomocą innych narzędzi lub prościej w ­KNIME, niż w pokazany przeze mnie sposób. Mam jednak nadzieję, że ten prosty workflow zainspiruje do poszukiwań i tworzenia własnych narzędzi.

Zanim zaczniemy, przypomnę, że wszystkie węzły wyszukuje się w oknie Node Repository – a następnie przeciąga do obszaru roboczego lub przenosi je tam podwójnym kliknięciem. Jeśli w obszarze roboczym mamy już zaznaczony jakiś węzeł, podwójne kliknięcie spowoduje automatyczne połączenie już istniejącego węzła z właśnie dodawanym. Warto weryfikować te połączenia i w razie niespójności korygować je, przeciągając ręcznie łącza z portu wyjścia do portów wejścia. Właściwości każdego z węzłów edytujemy poprzez dwukrotne kliknięcie na nim, gdy znajduje się w obszarze roboczym, a zatwierdzamy je, klikając OK. Dobrą praktyką jest też testowanie workflow poprzez uruchamianie go po dodaniu kolejnego węzła (można użyć przycisku F7 na zaznaczonym węźle) i sprawdzaniu otrzymanych danych poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy na porcie wyjścia i wybranie ostatniej opcji z menu.

Na potrzeby tego przykładu oprę się na fikcyjnych danych, ale jestem przekonany, że każdy z czytelników będzie w stanie łatwo dostosować tego typu workflow do działania na raportach, jakie uzyskuje ze swojego systemu finansowo-księgowego. Przyjmuję też, że dany raport otrzymujemy w formie pliku Excela (.xlsx lub .csv). Nie ma jednak przeciwwskazań, aby nie skorzystać z węzła pozwalającego na pobranie tych danych bezpośrednio z bazy danych systemu za pomocą zapytania SQL. Wiem, że nie każda firma ma taką możliwość – a niejednokrotnie także chęć na bezpośrednią ingerencję w dane programu. Z kronikarskiego obowiązku zaznaczam więc, że jest to możliwe i wymaga tylko kilku dodatkowych węzłów obsługujących zapytania SQL.

Przyjmijmy zatem, że z naszego systemu uzyskaliśmy plik, w którym są następujące kolumny (Rysunek 1):

  • liczba porządkowa (lp.),
  • NIP wystawcy faktury (NIP wystawcy),
  • NIP odbiorcy faktury (NIP kontrahenta),
  • numer faktury (FV),
  • kwota brutto faktury (Kwota),
  • termin płatności faktury (Termin),
  • saldo faktury na dany dzień (Saldo).

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

System ERP jako rozwiązanie dla problemów logistycznych i finansowych

System ERP jako rozwiązanie dla problemów logistycznych i finansowych

Decydując się na wdrożenie nowoczesnego systemu klasy ERP, organizacja może znacznie zwiększyć swój potencjał generowania informacji na temat rozmaitych obszarów funkcjonowania. Najczęściej zarządzający nie do końca zdają sobie sprawę z korzyści, jakie płyną z powiązania w jednym systemie funkcji finansowych, CRM i logistycznych.

Czytaj więcej

Czy analizy self‑service to dobry pomysł dla biznesu?

Czy analizy self-service to dobry pomysł dla biznesu?

Choć każda firma jest wyjątkowa, to jednak podobieństwa między organizacjami są oczywiste, a co za tym idzie – podobne mogą być także potrzeby analityczne i raportowe. Czasami nie warto robić rzeczy od początku, lecz wykorzystać gotowe rozwiązania, które bazują na najlepszych praktykach z innych firm. W artykule przedstawione zostaną przykłady gotowych analiz self-service na bazie platformy Infor d/EPM, które umożliwiają łatwe i szybkie wyciąganie informacji z danych zgromadzonych w systemach informatycznych, bazach danych i hurtowniach danych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.