Symulacja biznesowa jest kwintesencją wykorzystania języka BPMN do tworzenia modeli procesów w organizacji. Pozwala na dokonywanie głębokich analiz i ocen tego, co się dzieje w przedsiębiorstwie. Wykorzystanie atrybutów oraz danych z zewnętrznych źródeł może znacząco usprawnić ten proces.

Symulacja procesu biznesowego to ostateczny krok w kierunku poznania jego natury. Ten etap stanowi ukoronowanie długiej drogi, która zaczyna się w momencie podjęcia decyzji o chęci uporządkowania procesów zachodzących w organizacji, a kończy się, gdy możliwe jest wygenerowanie stanów dla przebiegu żetonu (wykonania pracy) w zaprojektowanym modelu. Warunkiem dodatkowym poprawnie wykonanej symulacji jest możliwość dokonywania analiz As-Is To-Be za pomocą scenariuszy, jak też możliwość zasilania modelu zmiennymi danymi.

Tradycyjne podejście do modelowania biznesowego zachodzi w sytuacji, gdy za pomocą standaryzowanych kształtów BPMN opisywany jest proces lub grupa procesów. Zazwyczaj w tym celu wykorzystywane są podstawowe narzędzia umożliwiające korzystanie z notacji BPMN. Niewątpliwe takie podejście stanowi pewną wartość dodaną dla organizacji, ale ma przy tym wiele wad. Największą z nich jest fakt, że w ten sposób proces de facto jest rysowany, a nie modelowany.

Rysunek a model

Podstawowa różnica między rysunkiem a modelem polega na tym, że ten drugi umożliwia rozbudowę mapy procesu o dodatkowy zestaw danych, które następnie mogą być użyte w procedurze przygotowania symulacji biznesowej. Oznacza to, że pod graficzną reprezentacją kształtów BPMN ukryte będą dodatkowe parametry, takie jak czas wykonania czynności, sterowanie bramkami, koszty wykorzystania zasobów, harmonogramy wykonywania zadań i wiele innych. Jak łatwo zatem zauważyć, tak przygotowany model będzie zaawansowaną konstrukcją, która otwiera przed osobami zarządzającymi duże możliwości analityczne. Aby jednak model nadawał się do przeprowadzenia symulacji, należy spełnić kilka warunków:

  1. W ramach organizacji możliwy jest dostęp do danych, które zasilają model;
  2. Model przygotowany jest w odpowiednim środowisku informatycznym, które zapewnia sprawne możliwości symulacyjne;
  3. Model może być wielokrotnie zasilany zmiennymi danymi.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tylko on-line nr 22/2020

Wybór systemu WMS w czterech krokach

MC_67_79.jpg

Wybór właściwego systemu klasy WMS jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Błędny wybór może spowodować, że cele firmy nie zostaną zrealizowane, a koszty przekroczą potencjalne korzyści.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 22/2020

Marketing Automation w e-sprzedaży – czy automatyzacja załatwia wszystko?

Coraz bardziej popularna automatyzacja procesów staje się orężem również w rękach marketerów. Dobrze wykorzystana, pozwala uratować porzucone koszyki zakupowe, wpłynąć na sprzedaż w okresach spadku popytu, zwiększyć efektywność promocji czy budować dobre relacje z klientem. Jak wszystko ma ona jednak swoje granice. Dlatego również w działalności e-commerce są obszary, które nie zawsze warto automatyzować.

Czytaj więcej

Czego boją się przedsiębiorcy? Nowoczesne narzędzia w prowadzeniu firmy vs. dotychczasowe rozwiązania

INFO_22_51.jpg

Trudno powiedzieć, co zapewnia firmie sukces – znacznie łatwiej wskazać, co zwykle przyczynia się do jej porażki. Błędne decyzje finansowe, nieudolne zarządzanie, opieranie się na utartych schematach to ledwie wierzchołek góry lodowej. Przedsiębiorcy wiedzą o tym doskonale – zapytani o przepis na porażkę, wskazują lenistwo, brak elastyczności i komunikacji. Skoro jednak wszyscy zgadzamy się, że kluczem do zwycięstwa jest to, by świadomie i z planem przeć do przodu, to dlaczego wciąż w naszych firmach królują niewydajne rozwiązania?

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama