W czasach niepewności i utrudnień w prowadzeniu biznesu cyfrowy podpis stał się drugą najbardziej poszukiwaną technologią na świecie. Jednak decydując się na wprowadzenie cyfrowego podpisu, większość firm stawia na kompleksowe rozwiązania, które umożliwiają jednocześnie zarządzanie procesami w firmie.

Masz to jak w banku: zabezpieczanie umów podpisem cyfrowym

W ciągu ostatnich kilku lat wyraźnie wzrosła w Polsce liczba firm, które zastępują papierowe dokumenty cyfrowymi obiegami, choć decydującym bodźcem jest częściej chęć uporządkowania bałaganu w „papierach” oraz oszczędności niż innowacyjność czy ekologia. Narodowa kwarantanna podczas pierwszej fali zachorowań na COVID-19 i związany z nią paraliż gospodarki bezlitośnie obnażyły niewystarczalność analogowych procesów i konieczność lepszego nadzoru nad firmowymi dokumentami. W sytuacji gdy firma jest zajęta kryzysem, może dojść do nadużyć, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka.

Wyobraźmy sobie, że firma przygotowuje się do podpisania umowy z zagranicznym kontrahentem. Przychodzą dokumenty z pieczątkami, a przelew na pół miliona euro czeka tylko na ich podpisanie. W ostatniej chwili menedżer wyłapuje błąd i dzwoni pod podany w dokumentach numer. W słuchawce słyszy nie głos znanego od lat partnera biznesowego, ale obcego człowieka. Menedżer podejmuje próby zdemaskowania oszusta, ale ten idzie w zaparte w swoich wyjaśnieniach. Płoszy się dopiero po dopytaniu go o imię żony.

Niemożliwe? Tak właśnie wyglądała próba zaplanowanego ataku na trzy spółki jednej grupy kapitałowej w pierwszej połowie 2020 r. Na interwencję w jednej z nich niestety było za późno – przelew został zrealizowany.

Przypadków, gdy papierowy dokument przysporzył firmie kłopotów, jest znacznie więcej, a wysokość szkód wyższa. W listopadzie 2018 r. do siedziby RUCH-u weszli funkcjonariusze CBA w toku śledztwa w sprawie posłużenia się nierzetelną dokumentacją finansową tej spółki w celu uzyskania linii kredytowej w Alior Banku na ponad 153 mln zł.

Papier czy tablet, i tak można podrobić

Polska od kilku lat konsekwentnie wprowadza obostrzenia prawne, znacznie utrudniające fałszerstwa. Staraniem m.in. Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego w lipcu 2019 roku weszła w życie ustawa o dokumentach publicznych, która ma pomóc w walce z fałszerstwami dokumentów publicznych i z wykorzystywaniem ich m.in. do wyłudzania kredytów.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 26/2021

Przegląd systemów WMS

Przegląd systemów WMS

Magazyn staje się sercem łańcucha dostaw i dlatego jest centralnym punktem inwestycji sprzedawców detalicznych, producentów i dostawców usług logistycznych. System technologii magazynowej staje się coraz bardziej złożony, operatorzy łańcucha dostaw potrzebują bardziej wyrafinowanych systemów zarządzania, które mogą koordynować dużą liczbę indeksów, różnorodność inteligentnych urządzeń i systemów połączonych w ich obiektach. Z pomocą przychodzą systemy WMS.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 26/2021

Ataki hakerskie na dane firmowe: dlaczego nadal padamy ich ofiarą?

Ataki hakerskie na dane firmowe: dlaczego nadal padamy ich ofiarą?

Z roku na rok rośnie liczba i zakres ataków hakerskich. Niestety, kultura bezpieczeństwa w polskich firmach nie rośnie wraz z nimi. Jak przebiegają najczęstsze ataki hakerskie? Jak się przed nimi zabezpieczyć i dlaczego inwestycja w nawet najnowocześniejsze technologie to wciąż za mało?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama