Coraz bardziej popularna automatyzacja procesów staje się orężem również w rękach marketerów. Dobrze wykorzystana, pozwala uratować porzucone koszyki zakupowe, wpłynąć na sprzedaż w okresach spadku popytu, zwiększyć efektywność promocji czy budować dobre relacje z klientem. Jak wszystko ma ona jednak swoje granice. Dlatego również w działalności e-commerce są obszary, które nie zawsze warto automatyzować.

Po co w marketingu automatyzuje się procesy?

Trudno znaleźć administratora e-sklepu, którego trzeba by przekonywać do zalet automatyzacji. Klient, który trafia do sklepu często nie jest jeszcze gotowy do zakupu, zapoznaje się z ofertą, porównuje ją, ale nie zawsze decyduje się na zakończenie transakcji. Skutki „wizyty” klienta mogą być różne: klient doda produkty do listy ulubionych, skompletuje swój wirtualny koszyk, ale nie złoży zamówienia, zapisze się do newslettera lub też – po zapoznaniu się z ofertą – po prostu opuści stronę. W każdym z przedstawionych wyżej przypadków z pomocą przychodzi automatyzacja. Obszarów, które nadają się do tego procesu w działalności każdego sklepu internetowego jest wiele, np.:

  • pozyskiwanie leadów,
  • działania związane z edukowaniem klienta i przygotowaniem go do zakupu,
  • komunikacja z klientem, na rożnych etapach procesu zakupowego,
  • zwiększenie konwersji.

Istotą Marketing Automation (MA) jest optymalizacja procesu obsługi klienta, w taki sposób, by wymagała ona jak najmniejszej ingerencji ze strony człowieka.

Korzyści wynikające z MA – przykłady

Automatyzacja w e-sklepie pozwala na odniesienie kilku kluczowych korzyści. Pierwszą z nich jest możliwość ograniczenia kosztów związanych z budowaniem relacji z klientem, co wynika z tego, że proces ten może odbywać się bez udziału pracownika działu obsługi klienta. Dobrze ilustrującym to przykładem jest wysyłanie klientowi informacji o statusie zamówienia. Z jednej strony klient wie, gdzie jest zakupiony przez niego produkt i co się z nim dzieje, z drugiej strony pracownik e-sklepu nie musi przygotowywać odrębnej informacji o statusie zamówienia dla każdego klienta, której treść poza pewnymi elementami może mieć charakter wystandaryzowany.

Aspekt budowania relacji z klientem ma istotne znaczenie w grupie tych nabywców, którzy wymagają zastosowania dodatkowych bodźców zakupowych. Bodźce te mogą być związane z edukowaniem klienta i przedstawieniem mu korzyści wynikających z zakupu, ale również mogą one oddziaływać na wzrost gotowości zakupowej (czemu służy np. przyznawanie klientowi, który porzucił swój koszyk, dodatkowego rabatu). Do tej pory dość istotnym ograniczeniem wynikającym ze sprzedaży w kanale elektronicznym było to, że sprzedawca nie miał możliwości oddziaływania na klienta i jego decyzje zakupowe w czasie rzeczywistym, tak jak ma to miejsce w przypadku sprzedaży bezpośredniej. Automatyzacja marketingu przynajmniej częściowo rozwiązuje ten problem, gdy pozwala na przesyłanie do klienta informacji motywujących go do dokończenia zakupu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tylko on-line nr 22/2020

Wybór systemu WMS w czterech krokach

MC_67_79.jpg

Wybór właściwego systemu klasy WMS jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Błędny wybór może spowodować, że cele firmy nie zostaną zrealizowane, a koszty przekroczą potencjalne korzyści.

Czytaj więcej

Czego boją się przedsiębiorcy? Nowoczesne narzędzia w prowadzeniu firmy vs. dotychczasowe rozwiązania

INFO_22_51.jpg

Trudno powiedzieć, co zapewnia firmie sukces – znacznie łatwiej wskazać, co zwykle przyczynia się do jej porażki. Błędne decyzje finansowe, nieudolne zarządzanie, opieranie się na utartych schematach to ledwie wierzchołek góry lodowej. Przedsiębiorcy wiedzą o tym doskonale – zapytani o przepis na porażkę, wskazują lenistwo, brak elastyczności i komunikacji. Skoro jednak wszyscy zgadzamy się, że kluczem do zwycięstwa jest to, by świadomie i z planem przeć do przodu, to dlaczego wciąż w naszych firmach królują niewydajne rozwiązania?

Czytaj więcej

Wpływ zmian okołopodatkowych na wynagrodzenie netto z umowy o pracę w 2020 r.

INFO_22_48.jpg

Analiza kilku scenariuszy odpowie na pytanie, jaki wpływ na wynagrodzenie netto oraz obciążenia pracodawcy w 2020 r. będą miały obowiązujące już zmiany okołopodatkowe, czyli obniżenie stawki pierwszego progu podatkowego, zwiększenie kosztów uzyskania przychodu, coroczna waloryzacja progu 30-krotności składek ZUS wraz z możliwą jego likwidacją oraz efekt taksflacyjny z tytułu zamrożonego progu podatkowego.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama