Coraz bardziej popularna automatyzacja procesów staje się orężem również w rękach marketerów. Dobrze wykorzystana, pozwala uratować porzucone koszyki zakupowe, wpłynąć na sprzedaż w okresach spadku popytu, zwiększyć efektywność promocji czy budować dobre relacje z klientem. Jak wszystko ma ona jednak swoje granice. Dlatego również w działalności e-commerce są obszary, które nie zawsze warto automatyzować.

Po co w marketingu automatyzuje się procesy?

Trudno znaleźć administratora e-sklepu, którego trzeba by przekonywać do zalet automatyzacji. Klient, który trafia do sklepu często nie jest jeszcze gotowy do zakupu, zapoznaje się z ofertą, porównuje ją, ale nie zawsze decyduje się na zakończenie transakcji. Skutki „wizyty” klienta mogą być różne: klient doda produkty do listy ulubionych, skompletuje swój wirtualny koszyk, ale nie złoży zamówienia, zapisze się do newslettera lub też – po zapoznaniu się z ofertą – po prostu opuści stronę. W każdym z przedstawionych wyżej przypadków z pomocą przychodzi automatyzacja. Obszarów, które nadają się do tego procesu w działalności każdego sklepu internetowego jest wiele, np.:

  • pozyskiwanie leadów,
  • działania związane z edukowaniem klienta i przygotowaniem go do zakupu,
  • komunikacja z klientem, na rożnych etapach procesu zakupowego,
  • zwiększenie konwersji.

Istotą Marketing Automation (MA) jest optymalizacja procesu obsługi klienta, w taki sposób, by wymagała ona jak najmniejszej ingerencji ze strony człowieka.

Korzyści wynikające z MA – przykłady

Automatyzacja w e-sklepie pozwala na odniesienie kilku kluczowych korzyści. Pierwszą z nich jest możliwość ograniczenia kosztów związanych z budowaniem relacji z klientem, co wynika z tego, że proces ten może odbywać się bez udziału pracownika działu obsługi klienta. Dobrze ilustrującym to przykładem jest wysyłanie klientowi informacji o statusie zamówienia. Z jednej strony klient wie, gdzie jest zakupiony przez niego produkt i co się z nim dzieje, z drugiej strony pracownik e-sklepu nie musi przygotowywać odrębnej informacji o statusie zamówienia dla każdego klienta, której treść poza pewnymi elementami może mieć charakter wystandaryzowany.

Aspekt budowania relacji z klientem ma istotne znaczenie w grupie tych nabywców, którzy wymagają zastosowania dodatkowych bodźców zakupowych. Bodźce te mogą być związane z edukowaniem klienta i przedstawieniem mu korzyści wynikających z zakupu, ale również mogą one oddziaływać na wzrost gotowości zakupowej (czemu służy np. przyznawanie klientowi, który porzucił swój koszyk, dodatkowego rabatu). Do tej pory dość istotnym ograniczeniem wynikającym ze sprzedaży w kanale elektronicznym było to, że sprzedawca nie miał możliwości oddziaływania na klienta i jego decyzje zakupowe w czasie rzeczywistym, tak jak ma to miejsce w przypadku sprzedaży bezpośredniej. Automatyzacja marketingu przynajmniej częściowo rozwiązuje ten problem, gdy pozwala na przesyłanie do klienta informacji motywujących go do dokończenia zakupu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 23/2020

WMS – 10 korzyści dla twojego biznesu

WMS.jpg

WMS to rozwiązanie do zarządzania zadaniami na magazynie, którego wdrożenie może znacznie usprawnić twój biznes. System to nie tylko pełniejsze wykorzystanie powierzchni magazynowej, ale także liczne usprawnienia związane z szybkim dostępem do informacji, łatwiejszym kierowaniem pracą magazynierów oraz kompletacją i pakowaniem zamówień. Jakie korzyści mogą płynąć z wdrożenia systemu WMS? Przygotowaliśmy listę 10 najważniejszych efektów, które osiągają nasi klienci w swoich firmach.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 23/2020

Ocena opłacalności projektów

MC_68_42.jpg

Chcąc ocenić opłacalność projektów inwestycyjnych w przedsiębiorstwach, trzeba przyjąć właściwą metodologię, a także określić zasady wyznaczania mierników służących ocenie efektywności inwestycji. Tylko wówczas możemy przystąpić do właściwej oceny i uzyskać interesujące nas dane. W artykule omawiamy te zagadnienia na przykładzie przedsiębiorstwa z branży chemicznej, które rozważa wdrożenie projektu polegającego na zakupie technologii do wytwarzania nowego preparatu.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 23/2020

Kiedy system ERP nie wspiera księgowości

MC_68_76.jpg

Przestarzałe systemy, odgórnie narzucone rozwiązania i ciągłe odmowy, gdy zespół wnosi o wprowadzenie zmian. Tak wygląda codzienność w lokalnych działach rachunkowości i finansów wielu międzynarodowych firm. W nieustannym wyścigu o maksymalizowanie wydajności i minimalizowanie kosztów księgowość znajduje się poza torem, nigdy nie mogąc doprosić się o traktowanie na równi z działami sprzedaży czy produkcji.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama