Doświadczenie podpowiada mi, że gdyby tak zapytać wszystkich właścicieli e-commerce w Polsce, czy ostateczny koszt wdrożenia e-commerce ich zaskoczył, emocje mogłyby doprowadzić do zamieszek. Nietrudno więc się domyślić, że na ogół nie było to pozytywne zaskoczenie. Kto jest po wdrożeniu, ten wie, że o budżecie lepiej nie mówić na głos, bo jak się budżet o tym dowie, to na złość spuchnie.

Jak zoptymalizować koszt wdrożenia e-Commerce

Sprawa, jak to zwykle z nimi bywa, jest jednak trochę bardziej skomplikowana, niż wszyscy by sobie tego życzyli. Na pewno wielu czytelników liczy (a nawet spodziewa się), że to będzie artykuł, do którego najlepiej pasuje tytuł „Jak za określone pieniądze wdrożyć sklep internetowy, który będzie mnie satysfakcjonować?”, a obecny nagłówek to tylko takie ładniejsze sformułowanie.

Niestety tak nie będzie i wynika to z dwóch powodów.

Wdrożenie sklepu internetowego to nie to samo, co wdrożenie e-commerce

Chociaż najczęściej takie właśnie uproszczenie funkcjonuje na rynku. Szczególnie młode firmy, które stawiają pierwsze kroki w sprzedaży, powinny wiedzieć, że sam akt wdrożenia i uruchomienia sklepu internetowego jest zaledwie początkiem drogi. Również tej kosztowej.

Sklep internetowy zwróci się, kiedy będzie przynosił wystarczająco duże przychody (tą dolną granicą jest koszt inwestycji). Wiem, truizm. Żeby jednak to się stało, potrzebne są:

  • działania marketingowe, które przyciągną użytkowników,
  • płatne kampanie reklamowe, które zapewnią ruch w krótkim czasie,
  • rozwój sklepu i stałe odpowiadanie na potrzeby klientów,
  • techniczne utrzymanie platformy.

Każde z tych działań wiąże się z koniecznością wydawania dodatkowych pieniędzy. Jeśli więc firma budżetuje projekt i myśli tylko o pierwszym kroku, to zabraknie jej pieniędzy na to, co rzeczywiście powoduje, że słupki rosną.

Ile wyniesie koszt wdrożenia?

Na to pytanie stuprocentowo pewna odpowiedź padnie dopiero w momencie zakończenia prac. Im wcześniejsza faza projektu, tym mniejsze szanse na podanie dokładnej liczby. Wynika to z innowacyjnej natury każdego wdrożenia, nie ma bowiem dwóch jednakowych sklepów – różni się oferta produktowa, grupa docelowa, wygląd, funkcje, otoczenie informatyczne firmy i tak dalej.

Mając więc do dyspozycji brief na kartce wielkości A4, przy pewnych założeniach da się powiedzieć, że to jest projekt z kategorii „pół miliona złotych wzwyż”, ale dokładna kwota? Nie wiadomo.

Znajdą się pewnie w tym miejscu czytelnicy, którzy wdrażali swój sklep w modelu fix price, czyli po prostu za określoną kwotę podaną w treści umowy. Takie wdrożenie z finansowego punktu widzenia może obrać trzy kierunki:

  • projekt jeszcze mieści się w budżecie i klient sponsoruje wdrożenie,
  • koszt wdrożenia wynosi dokładnie tyle, ile na umowie,
  • projekt już nie mieści się w budżecie i agencja sponsoruje wdrożenie.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najlepsze technologie w zarządzaniu sprzedażą. W jakich obszarach nowe technologie najbardziej pomogą szefowi sprzedaży? Czym jest oprogramowanie BRM?

Najlepsze technologie w zarządzaniu sprzedażą. W jakich obszarach nowe technologie najbardziej pomogą szefowi sprzedaży? Czym jest oprogramowanie BRM?

Skuteczne zarządzanie sprzedażą oraz analiza działań to jedne z najważniejszych elementów stojących za rozwojem każdej odnoszącej sukcesy organizacji. Nigdy nie jest za wcześnie na wdrożenie procesów i narzędzi do zarządzania sprzedażą – nawet jeśli firma istnieje od niedawna i dopiero co zaczęliśmy generować pierwsze przychody.

Czytaj więcej

Popularyzacja sieci 5G a e‑commerce

Popularyzacja sieci 5G a e-commerce

Jak popularyzacja sieci 5G wpłynie na handel elektroniczny? Na jakie udogodnienia mogą liczyć konsumenci, a także właściciele i pracownicy sklepów online? W jaki sposób internet rzeczy może pomóc w e-sprzedaży?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.