System WMS, jak każde inne rozwiązanie przygotowane dla biznesu, wdraża się po to, żeby w dłuższej perspektywie oszczędzać (albo nawet zarabiać) pieniądze. W przypadku systemów do zarządzania magazynem jest to przede wszystkim oszczędność na zasobach ludzkich, zwrotach i reklamacjach.

Żeby jednak w ogóle móc mówić o sukcesie wdrożeniowym jakiegoś systemu, nie można zapomnieć o jego integracji z innymi systemami (oczywiście jeśli taka integracja ma sens). Dla firm handlujących w Internecie WMS będzie się łączyć z e-commerce i / lub systemem ERP. Bez tego, co prawda, procesy się zoptymalizują, ale nie tak dobrze jak w przypadku automatyzacji. Odporność na błędy też będzie pozostawiała prawdopodobnie wiele do życzenia. Artykuł powstał po to, żeby wytłumaczyć, dlaczego integracja jest tak ważna i jak zrobić ją dobrze.

Jak wygląda świat bez integracji

Wydawałoby się, że jeśli dwa systemy łączy jakiś proces biznesowy, to automatyzacja wymiany danych pomiędzy nimi jest czymś naturalnym z punktu widzenia zachowania ciągłości i optymalizacji tegoż procesu.

Nic bardziej mylnego.

W rzeczywistości bardzo często za wymianę danych odpowiada człowiek. Wynika to z różnych czynników, często historycznych (przy mniejszej skali się sprawdzało w miarę dobrze), obiektywnych (po prostu nie da się wdrożyć integracji) lub kosztowych (koszt integracji to nawet kilkadziesiąt procent kosztów całego wdrożenia).

Co jednak się dzieje, gdy do zadania „zatrudni się” człowieka i każe mu ręcznie „integrować” e-commerce i WMS:

  • kluczowe informacje są aktualizowane z opóźnieniem – z punktu widzenia handlu przede wszystkim chodzi o realizację zleceń magazynowych. Znacząco utrudnia to na przykład wysyłkę towaru w ten sam dzień;
  • człowiek popełnia błędy – pomylenie adresu wysyłki z adresem rozliczeniowym, nieprawidłowa ilość produktów – zdarzają się najlepszym, szczególnie po 8 godzinach przeklejania informacji;
  • zatory – człowiek zawsze będzie pracował wolniej niż algorytm. Przy dużej skali po prostu przestanie się wyrabiać, a to powoduje kolejne problemy: jak podzielić przepisywanie zleceń trzem osobom?

W konsekwencji firma traci w wersji minimum na kosztach pracy tego człowieka od przepisywania. Równie często jego pomyłki powodują znacznie większe straty – w zaufaniu i lojalności klientów. Należy pamiętać, z jaką dynamiką negatywne opinie rozchodzą się w sieci i czym to skutkuje.

WMS – do czego właściwie służy

Żeby zrozumieć szczegóły dotyczące integracji, należy najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką właściwie rolę pełni WMS w firmie.

Każde przedsiębiorstwo o profilu sprzedażowym (online i offline, nie ma to większego znaczenia), ma jakiś system, który tę sprzedaż nadzoruje. W którymś miejscu w końcu trzeba trzymać stany magazynowe produktów, wystawiać odpowiednie dokumenty (przyjęcia, wydania, faktury, korekty etc.) i obsługiwać zamówienia. Oczywiście nie tylko, bo są jeszcze kadry, płace i wiele innych rzeczy, ale to już temat na inny artykuł.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wpływ big data na rozwój systemów pomiaru efektywności przedsiębiorstw

INFO_25_46.jpg

Systemy pomiaru efektywności (ang. Performance Measurement Systems, PMS) powstały, aby ułatwić wdrożenie strategii biznesowych, monitorować i poprawiać alokację zasobów, umożliwić lepszą komunikację, zapewnić spójność między działaniami jej poszczególnych komórek organizacyjnych, a w konsekwencji wspomóc kierownictwo w poprawie efektywności całej organizacji. Cel ten miał być zrealizowany poprzez zbudowanie systemu mierników efektywności, zdolnego do dostarczenia kierownictwu kluczowych informacji dzięki usystematyzowanemu gromadzeniu, przetwarzaniu oraz analizie danych operacyjnych i strategicznych. Z tego też względu przez wiele dekad zastanawiano się, w jaki sposób zdefiniować mierniki efektywności i jakie ustalić dla nich wartości referencyjne, aby zapewnić ich zgodność z celami strategicznymi firmy, a także wskazać, w jaki sposób dzisiejsze decyzje wpłyną na przyszłą efektywność firmy. W rezultacie zbudowano różne systemy mierników efektywności, dashboardów oraz kart wyników wraz z powiązanymi celami do osiągnięcia i opartymi na nich systemami wynagradzania. Były one rozwijane centralnie, a następnie kaskadowane w dół organizacji.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 25/2020

Controlling wartości przedsiębiorstwa ‑ perspektywa włascicieli Cz. 1

CiRZ_9_6.jpg

Opracowanie i realizacja strategii zapewniającej wzrost wartości przedsiębiorstwa jest coraz częściej jednym z głównych zadań zarządów firm. Właściciele oczekują, że wszystkie działania zarządu będą podporządkowane maksymalizacji wartości przedsiębiorstwa, jako inwestycji właścicieli i będą pozwalały właścicielom uzyskiwać szybki i oczekiwany zwrot z zainwestowanego kapitału. Mimo powszechnej akceptacji takiego zadania zarządu, wciąż brakuje jednoznacznych wytycznych, jakie działania i w jaki sposób ma konkretnie realizować zarząd, by rosła wartość przedsiębiorstwa i docelowo zwrot z inwestycji właścicieli.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 25/2020

Płatności faktur na czas a zatory płatnicze

MC_71_55.jpg

Płacimy faktury na czas, by utrzymać dobre relacje z kontrahentami, by zapewnić sobie bezpieczeństwo dostaw lub by po prostu być uczciwym graczem na rynku i nie inicjować zatorów płatniczych. W artykule opiszemy sposoby pomiaru wskaźnika płatności na czas oraz omówimy możliwe powody opóźnień. Wskażemy sposoby i narzędzia stosowane do analizy procesu księgowania i płatności faktur.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama