Człowiek to najsłabsze ogniwo w systemie bezpieczeństwa firmy. Ignorowanie tego faktu może drogo kosztować przedsiębiorstwo i mowa tu nie tylko o kwestiach finansowych. Możliwe konsekwencje prawne, wizerunkowe i straty finansowe niejednokrotnie przewyższają koszt wprowadzania koniecznych zabezpieczeń i działań profilaktycznych.

Cyberbezpieczeństwo firmy  – obszary wrażliwe i sposoby ich ochrony

Polityka bezpieczeństwa firmy powinna koncentrować się na trzech zasadniczych obszarach obejmujących:

  1. Zagrożenia wynikające z niezachowania bezpieczeństwa fizycznego – ochrona, zagrożenie włamaniem, kradzieżą, atakiem terrorystycznym itp.
  2. Zagrożenia związane z utratą kluczowych dla działalności firmy informacji, wynikające z działania osób trzecich – podsłuchy, nielojalność pracowników, gadatliwość.
  3. Zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się cyfrowymi środkami obróbki i przesyłania danych.

Jednak wszystkie rozwiązania techniczne mające zapewnić bezpieczeństwo w firmie nie na wiele się zdadzą, jeśli wszyscy pracownicy firmy nie będą znali, rozumieli i stosowali się do obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Dopiero odpowiednie przygotowanie pracowników w powiązaniu z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi dają wystarczająco duży stopień pewności, że firma jest zabezpieczona przed zagrożeniami ery cyfrowej, w tym przed niejednokrotnie kompromitującym wyciekiem danych lub naruszeniem przepisów RODO. Z taką sytuacją muszą często mierzyć się firmy prawnicze, finansowe oraz przystępujące do przetargów. Jak się za chwilę przekonamy, przetargi te wcale nie muszą dotyczyć olbrzymich sum. Już kilkadziesiąt tysięcy złotych jest sumą wystarczającą do podjęcia ryzyka nielegalnego zdobycia informacji, umożliwiających korzystne dla realizującej takie przedsięwzięcie osoby/firmy rozstrzygnięcie przetargu.

W niniejszym artykule zajmiemy się zagrożeniami związanymi z pkt. 2 i 3. Z doświadczenia wiemy, że we wszystkich przypadkach najważniejsza jest profilaktyka, czyli zespół działań i środków zapobiegających występowaniu zjawisk niepożądanych i negatywnych.

Czy takie profilaktyczne działania są potrzebne? Tak, a za potwierdzenie niech posłużą tylko dwa przykłady. Kilka lat temu dwie osoby z dużej firmy prowadziły rozmowę telefoniczną o przetargu i kontraktach na setki tysięcy euro. Po kilku dniach okazało się, że informacje o tym przetargu krążą po mieście. Sprawdziliśmy pomieszczenia, sprawdziliśmy telefony – wynik negatywny. Ktoś może powiedzieć: wyrzucone pieniądze, ale był to ostatni przeciek z tej firmy przez następnych kilka lat. Co więcej, dzięki temu, że sprawdzaliśmy pomieszczenia przed każdą radą nadzorczą, skończyły się również przecieki do prasy itp. To jest siła profilaktyki.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 26/2021

Przegląd systemów WMS

Przegląd systemów WMS

Magazyn staje się sercem łańcucha dostaw i dlatego jest centralnym punktem inwestycji sprzedawców detalicznych, producentów i dostawców usług logistycznych. System technologii magazynowej staje się coraz bardziej złożony, operatorzy łańcucha dostaw potrzebują bardziej wyrafinowanych systemów zarządzania, które mogą koordynować dużą liczbę indeksów, różnorodność inteligentnych urządzeń i systemów połączonych w ich obiektach. Z pomocą przychodzą systemy WMS.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 26/2021

Ataki hakerskie na dane firmowe: dlaczego nadal padamy ich ofiarą?

Ataki hakerskie na dane firmowe: dlaczego nadal padamy ich ofiarą?

Z roku na rok rośnie liczba i zakres ataków hakerskich. Niestety, kultura bezpieczeństwa w polskich firmach nie rośnie wraz z nimi. Jak przebiegają najczęstsze ataki hakerskie? Jak się przed nimi zabezpieczyć i dlaczego inwestycja w nawet najnowocześniejsze technologie to wciąż za mało?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama