Dlaczego nie mając powierzchni wystawienniczej i showrooms możemy być okradzeni? Co, oprócz bezpieczeństwa transakcji, powinniśmy chronić, żeby nie ponieść szkód w biznesie? Przed czym chronią ubezpieczenia cyber risk?

 

Wartość światowego handlu w sieci w 2019 roku ciągle rośnie. Według danych z Digital Market Outlook Statista rynek e-commerce wzrósł w ciągu 2018 roku o 16%. W Polsce przekroczenie wolumenu 60 mld zł estymowane jest na 2020 rok, a tylko 9% internautów robi zakupy w sieci (w Wielkiej Brytanii 20%). To bez wątpienia powód do zadowolenia dla uczestników rynku, dane wręcz zachęcają do większej ekspansji – tylko czy wszystko idzie po naszej myśli? Czy ryzyko działalności związane jest tylko z koniunkturą na rynku, więc e-commerce skazany jest na sukces? Czy coś może zaburzyć dynamiczny rozwój mojego e-biznesu?

Czy prowadząc sklep internetowy można czuć się bezpiecznie?

W Internecie możemy zaoferować i sprzedać prawie wszystko. Wiele towarów może nawet nigdy nie przeszło przez ręce sprzedawcy, tylko od razu znalazło się u kupującego. Początkujący sprzedawca może uznać, że praktycznie niczym nie ryzykuje. Jeśli ograniczy stany magazynowe do minimum, a na początek będzie sprzedawał tylko towar wcześniej zamówiony przez kupującego i nie będzie przyjmował gotówki, to co złego może go spotkać? Gdzie zatem ryzyko?

Pomimo że ryzyka nie widać gołym okiem, jest ono wokół nas. Weszliśmy w przestrzeń cybernetyczną, w której wartością nie muszą być przedmioty, którymi handlujemy. Może się też okazać, że zostaniemy zaatakowani niejako przy okazji, ponieważ złośliwe oprogramowanie paraliżuje wszystko jak leci, bez znaczenia, jaką funkcję pełni dany komputer.

W przypadku zagrożeń cybernetycznych pojęcie ryzyka ma znaczenie globalne, ponieważ zakres terytorialny działania jest trudny do przewidzenia, a samo ryzyko szkody oceniamy w kategoriach – nie, czy szkoda wystąpi – tylko kiedy zaistnieje.

O „globalnym” ryzyku przekonaliśmy się także w Polsce. W czerwcu 2017 r. oprogramowanie szantażujące (ransomware) znane jako Petya zatrzymało działalność spółki Inter Cars SA na prawie 4 dni (po tym czasie przywrócono podstawową sprawność systemów). W liście do rynku zarząd spółki napisał: „To, co się wydarzyło, na długo pozostanie dla nas lekcją, z której będziemy wyciągali wnioski na przyszłość”.

Miesiąc wcześniej ransomware o nazwie WannaCry zainfekował ponad 300 tys. komputerów w prawie 100 krajach. Szkody wynikające głównie z przerwy w działalności i naprawy sprzętu wyniosły 8 mld dolarów. Wśród ofiar znalazły się m.in.: ministerstwa w Chinach i w Rosji, uczelnie, spółki telekomunikacyjne (rosyjski Megafon, hiszpańska Telefonica, Portugal Telecom), producenci samochodów (Renault, Nissan), przewoźnicy i kurierzy (Frankfurt Sbahn, Deutsche Bahn, Fedex). Okazało się, że do zablokowania komputera wystarczyło otwarcie zainfekowanego załącznika np. faktury. Zadam teraz dwa pytania: Czy zdarza się nam nie sprawdzić dokładnie, z jakiego adresu otrzymaliśmy mail? Czy otwieramy wszystkie załączniki? Jeśli choć raz odpowiedź brzmi „tak”, to mamy wielkie szczęście, że żaden ransomware nie miał nas po drodze.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tylko on-line nr 22/2020

Wybór systemu WMS w czterech krokach

MC_67_79.jpg

Wybór właściwego systemu klasy WMS jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Błędny wybór może spowodować, że cele firmy nie zostaną zrealizowane, a koszty przekroczą potencjalne korzyści.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 22/2020

Marketing Automation w e-sprzedaży – czy automatyzacja załatwia wszystko?

Coraz bardziej popularna automatyzacja procesów staje się orężem również w rękach marketerów. Dobrze wykorzystana, pozwala uratować porzucone koszyki zakupowe, wpłynąć na sprzedaż w okresach spadku popytu, zwiększyć efektywność promocji czy budować dobre relacje z klientem. Jak wszystko ma ona jednak swoje granice. Dlatego również w działalności e-commerce są obszary, które nie zawsze warto automatyzować.

Czytaj więcej

Czego boją się przedsiębiorcy? Nowoczesne narzędzia w prowadzeniu firmy vs. dotychczasowe rozwiązania

INFO_22_51.jpg

Trudno powiedzieć, co zapewnia firmie sukces – znacznie łatwiej wskazać, co zwykle przyczynia się do jej porażki. Błędne decyzje finansowe, nieudolne zarządzanie, opieranie się na utartych schematach to ledwie wierzchołek góry lodowej. Przedsiębiorcy wiedzą o tym doskonale – zapytani o przepis na porażkę, wskazują lenistwo, brak elastyczności i komunikacji. Skoro jednak wszyscy zgadzamy się, że kluczem do zwycięstwa jest to, by świadomie i z planem przeć do przodu, to dlaczego wciąż w naszych firmach królują niewydajne rozwiązania?

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama