Tradycyjne budżetowanie jest czasochłonne, może ograniczać innowacje i powodować utratę kontroli nad kosztami przez odpowiedzialnych za nie menedżerów. Activity Based Budgeting (ABB) skupia się na wyniku i lepiej dostosowuje się do strategicznych celów redukcji kosztów organizacji i ciągłej poprawy procesów.

W ciągu ostatnich 20 lat firmy oraz instytucje naukowe poszukiwały efektywnych metod zarządzania przedsiębiorstwem, w których kontroling odgrywa kluczową rolę. Na przestrzeni tych lat powstało wiele metod budżetowania: od bardzo radykalnych, takich jak better budgeting – które zaproponowali Accenture i prof. Andy Neely z zespołem w 2001 r.1 – po usprawnienie tradycyjnego procesu budżetowania z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych wspierających budżetowanie. Celami badania przeprowadzonego przez zespół z Cranfield School of Management i Accenture były: przegląd praktyk w obszarze planowania i budżetowania na świecie, określenie najlepszych praktyk w obszarze kontrolingu oraz identyfikacja czynników poprawiających zysk akcjonariuszy. Badanie pokazało, że tradycyjne podejście do planowania i budżetowania ma istotne słabości i jest powszechnie krytykowane przez kierownictwo oraz uczestników procesu, ponieważ:

  • Budżetowanie pochłania wiele czasu i kosztów;
  • Budżety ograniczają elastyczność i często są barierą dla zmian;
  • Budżety rzadko wspierają strategię, a często są z nią sprzeczne;
  • Budżety mają niewielką wartość dodaną, biorąc pod uwagę czas potrzebny na ich przygotowanie;
  • Budżety koncentrują się na redukcji kosztów, a nie tworzeniu wartości;
  • Budżety wzmacniają pionową strukturę zarządzania firmą;
  • Budżety nie odzwierciedlają zmian w otoczeniu;
  • Budżety skłaniają do rozgrywek w ramach firmy;
  • Budżety są tworzone i aktualizowane zbyt rzadko, zwykle rocznie;
  • Budżety bazują na niepewnych założeniach i domysłach;
  • Budżety wzmacniają bariery pomiędzy działami, zamiast wspierać współpracę pomiędzy działami;
  • Budżety powodują, że ludzie czują się niedocenieni.

Mimo że badanie to zostało wykonane w pierwszym kwartale 2001 r., doświadczenia autora tej publikacji w pracy z działami kontrolingu potwierdzają, że bariery w procesie planowania i budżetowania są nadal aktualne i nie zmieniły się na przestrzeni lat. Wynikiem prac zespołu prof. Andy’ego Neely’ego była propozycja budżetowania adresująca wyzwania kontrolingu z wykorzystaniem: Activity Based Budgeting (ABB), Zero Base Budgeting (ZBB), budżety kroczące, zarządzanie wartością i planowanie zysku. Praktyka wdrożeniowa pokazuje, że działy kontrolingu, wdrażając nowy model planowania i budżetowania w firmie, adaptują go do własnych potrzeb, a nowoczesne narzędzia kontrolingowe dostępne na rynku znacząco usprawniają proces budżetowania z wykorzystaniem jednej z metod lub połączenia kilku z nich. W globalnych firmach z branży handlu detalicznego z sukcesem zostało wdrożone planowanie i budżetowanie z wykorzystaniem Zero Based Budgeting czy Activity Base Budgeting. Instytucje finansowe, firmy produkcyjne czy dystrybucyjne, które wdrożyły rachunek kosztów działań (ABC), wprowadzają planowanie rachunku kosztów działań (ABB) jako wsparcie dla rozliczenia kosztów metodą ABC.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 22/2020

Wybór systemu WMS w czterech krokach

MC_67_79.jpg

Wybór właściwego systemu klasy WMS jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Błędny wybór może spowodować, że cele firmy nie zostaną zrealizowane, a koszty przekroczą potencjalne korzyści.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 22/2020

Marketing Automation w e-sprzedaży – czy automatyzacja załatwia wszystko?

Coraz bardziej popularna automatyzacja procesów staje się orężem również w rękach marketerów. Dobrze wykorzystana, pozwala uratować porzucone koszyki zakupowe, wpłynąć na sprzedaż w okresach spadku popytu, zwiększyć efektywność promocji czy budować dobre relacje z klientem. Jak wszystko ma ona jednak swoje granice. Dlatego również w działalności e-commerce są obszary, które nie zawsze warto automatyzować.

Czytaj więcej

Czego boją się przedsiębiorcy? Nowoczesne narzędzia w prowadzeniu firmy vs. dotychczasowe rozwiązania

INFO_22_51.jpg

Trudno powiedzieć, co zapewnia firmie sukces – znacznie łatwiej wskazać, co zwykle przyczynia się do jej porażki. Błędne decyzje finansowe, nieudolne zarządzanie, opieranie się na utartych schematach to ledwie wierzchołek góry lodowej. Przedsiębiorcy wiedzą o tym doskonale – zapytani o przepis na porażkę, wskazują lenistwo, brak elastyczności i komunikacji. Skoro jednak wszyscy zgadzamy się, że kluczem do zwycięstwa jest to, by świadomie i z planem przeć do przodu, to dlaczego wciąż w naszych firmach królują niewydajne rozwiązania?

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama