Czynności w BPMN to nie tylko statyczne odzwierciedlenie procesu i przepływu pracy. Kształt „czynności” w przypadku rozszerzenia modelu o symulacje procesu biznesowego pozwala na „podłączenie” do modelu wielu zmiennych.

BPMN – podejście zaawansowane: rozszerzenie zagadnienia czynności i ich rozwinięcie

W poprzednim artykule z serii BPMN – podejście zaawansowane omówiono dość szczegółowo parametry konfiguracyjne czynności, które dostępne są przy tworzeniu symulacji procesu biznesowego w narzędziu iGrafx. W tym artykule omówione zostaną zaawansowane parametry czynności, pozwalające na maksymalne zbliżenie wyników symulacji do rzeczywistych przebiegów procesu. Pamiętać przy tym należy, że w dalszym ciągu omawiany jest model, czyli pewne odzwierciedlenie rzeczywistości.

Zaawansowane możliwości parametryzacji czynności

Czynność w BPMN reprezentuje zużycie zasobów, co w symulacji procesu biznesowego oznacza wykorzystanie czasu, personelu, wyposażenia lub innych cech zapisanych w czynności, które powodują, iż podczas przepływu żetonu i wykonaniu pracy raport analityczny przebiegu procesu wypełnia się danymi na temat kosztów biznesowych.

Wykorzystanie zasobów jest związane z kierunkiem przepływu żetonu oraz czynnościami, do których trafi oraz przez które z sukcesem przejdzie. Kluczowym pytaniem, które stawia wielu początkujących analityków procesów biznesowych, jest kwestia dotycząca tego, co decyduje o fakcie kierunku przepływu żetonu i wykonania konkretnej pracy. Odpowiedź na to pytanie może być udzielona na dwóch płaszczyznach.

W celu ich opisania na Rysunku 1 przedstawiono model procesu biznesowego, który dotyczy możliwego scenariusza zakupu akcji na rynku giełdowym.

Model zakłada, że klient chce nabyć pewną liczbę akcji, co poprzedzane jest weryfikacją ceny transakcyjnej. Jeżeli cena jest akceptowalna, to klient przygotowuje zlecenie zakupu akcji i wysyła je do biura maklerskiego, w przeciwnym przypadku proces się kończy. W momencie dotarcia zlecenia do biura maklerskiego jego pracownik weryfikuje, czy dane zlecenie może być wykonane (prawo popytu i podaży). Jeżeli można wykonać transakcję, to biuro przygotowuje ją i przesyła informację do klienta. Jeżeli akcji nie da się zakupić, w takim przypadku biuro wysyła stosowną wiadomość (Rysunek 1).

Ze względu na możliwość symulacji tego procesu kluczowe będzie w nim po pierwsze zachowanie bramek: „czy kupować” oraz „czy wykonano zlecenie”, jak też komunikatów: do biura maklerskiego i z biura maklerskiego.

Wykorzystanie rozkładu prawdopodobieństwa

naturalnym sposobem konfiguracji bramek logicznych jest wykorzystanie rozkładu prawdopodobieństwa, co oznacza przypisanie do każdego wyjścia bramki procentowej wartości, która określa możliwość przepływu przez nie żetonu. Sytuację tę można porównać do klasycznego zadania z rachunku prawdopodobieństwa, gdzie bada się możliwość wyrzucenia konkretnej wartości oczek przy pomocy sześciennej kostki do gry. W rzeczywistości biznesowej potencjalne wartości rozkładu wylicza się matematycznie na podstawie dużej próby badawczej – np. karta przebiegu procesu dla jednego tysiąca powtórzeń. Taka sytuacja powoduje, że funkcjonowanie danej bramki zbliża się do rzeczywistości.

Definiowanie prawdopodobieństw bramki logicznej przedstawiono na Rysunku 2.

Zgodnie z oknem konfiguracyjnym przedstawionym na Rysunku 2 w badanym przypadku na każde 100 wykonań procesu 22 wykonania będą miały wartość „Nie”, a 78 wykonań będzie miało wartość „Tak”.

Atrybut jako nośnik danych symulacji

Bardziej zaawansowanym podejściem, które wymaga zastosowania skomplikowanych funkcjonalności dostępnych w iGrafx, jest wykorzystanie atrybutu jako nośnika danych niezbędnych do wykonania symulacji. W takim przypadku pierwszym krokiem działania jest kompleksowa identyfikacja modelowanego procesu. Kolejnym krokiem jest definiowanie atrybutów.

Pozostałe 36% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

System ERP jako rozwiązanie dla problemów logistycznych i finansowych

System ERP jako rozwiązanie dla problemów logistycznych i finansowych

Decydując się na wdrożenie nowoczesnego systemu klasy ERP, organizacja może znacznie zwiększyć swój potencjał generowania informacji na temat rozmaitych obszarów funkcjonowania. Najczęściej zarządzający nie do końca zdają sobie sprawę z korzyści, jakie płyną z powiązania w jednym systemie funkcji finansowych, CRM i logistycznych.

Czytaj więcej

Czy analizy self‑service to dobry pomysł dla biznesu?

Czy analizy self-service to dobry pomysł dla biznesu?

Choć każda firma jest wyjątkowa, to jednak podobieństwa między organizacjami są oczywiste, a co za tym idzie – podobne mogą być także potrzeby analityczne i raportowe. Czasami nie warto robić rzeczy od początku, lecz wykorzystać gotowe rozwiązania, które bazują na najlepszych praktykach z innych firm. W artykule przedstawione zostaną przykłady gotowych analiz self-service na bazie platformy Infor d/EPM, które umożliwiają łatwe i szybkie wyciąganie informacji z danych zgromadzonych w systemach informatycznych, bazach danych i hurtowniach danych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.