O robotyzacji mówi się, że z trendu, a następnie mody, stała się koniecznością. Koniecznością, po którą sięgają przedsiębiorcy, aby realizować cele operacyjne prowadzonych biznesów. Koniecznością, która powoduje niemałe zamieszanie w obszarze usług IT i prowadzi do zmiany roli pracowników w procesach operacyjnych. Ale również koniecznością nasilającą się dzięki stale rosnącemu udziałowi cyfryzacji i digitalizacji danych, w czym pomagają nam również zmieniające się przepisy prawne i udostępniane nam – obywatelom, pracownikom i przedsiębiorstwom – elektroniczne portale komunikacji.

Robotyzacja – kolejny krok po trendach cyfryzacji i digitalizacji

Cyfryzacja i digitalizacja, jaka ma miejsce w dzisiejszej przestrzeni biznesowej, pomaga rozwijać i usprawniać procesy realizowane w firmach. Dzięki nim przedsiębiorstwa mogą sięgać po nowe technologie, w tym robotyzację procesów biznesowych (RPA), które pozwalają optymalizować koszty pracy i zwiększać efektywność realizowanych usług. Warto zaznaczyć, że robotyzacja jest obecnie najpopularniejszą odpowiedzią na oczekiwania przedsiębiorców, którzy dążą do optymalizacji kosztów pracy pracowników back office. Technologie RPA bowiem wybierają przedsiębiorstwa motywowane czynnikami zewnętrznymi, takimi jak: otoczenie konkurencyjne, rynek pracy czy trendy rynkowe, ale również czynnikami wewnętrznymi (tzw. operacyjnymi) mającymi na celu wsparcie zadaniowe czy procesowe w ramach świadczonych usług.

O motywach i interesach

Prekursorami wdrożenia RPA w organizacjach są przede wszystkim zarządy firm, które za pomocą automatyzacji chcą osiągnąć optymalizacje kosztowe i zbudować wartość produktową. Obserwujemy jednak, że wraz z kolejnymi wdrożeniami głównymi interesantami rozwiązań RPA stają się menedżerowie i liderzy jednostek funkcyjnych, którzy chcą efektywniej zarządzać podległymi procesami. Firmy szybko przekonują się bowiem, że robotyzacja pozwala im na wydajne wykorzystanie zasobów, osiągnięcie wartości optymalizacyjnej, ale również, o czym warto pamiętać, na zabezpieczenie procesów przed błędami ludzkimi i terminowością wykonania zadań.

Firmy usługowe przez lata przechodziły transformację zgodnie z pojawiającymi się trendami: wdrażanie norm ISO, zmiana modelu na organizacje procesowe, szkolenia TWI czy wprowadzanie filozofii Lean Management – to wszystko czynniki wymuszające na firmach uruchomienie procesów dostosowawczych. Przedsiębiorstwa, które dobrze odrobiły te lekcje, przez lata są przygotowane na automatyzację, natomiast pozostałe muszą przemodelować swoje procesy i przygotować zespoły na nowocześniejsze modele zarządcze. Warto zaznaczyć, że w wielu organizacjach robotyzacja stała się naturalnym następstwem zbudowanego w organizacji modelu procesowego, gdzie brakuje chętnych do wykonywania powielanych, prostych czynności. W przypadku takich organizacji, nie mówi się o szukaniu potencjału do robotyzacji, lecz odpowiedzi na potrzebę procesową. Takie przygotowanie organizacji do zmiany określamy jako dojrzałość procesową, a skuteczność wdrożenia w takiej sytuacji jest gwarantowana.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Source: Finanse i Controlling no. 62/2019

Also check

On-line only no. 19/2019

Modele predykcyjne jako narzędzie optymalizacji procesów w Centrach Usług Wspólnych

CiRZ_4_7.jpg

Osiągnięcie efektu skali, standaryzacja procesów, optymalizacja kosztów oraz budowa wydajnych i efektywnych modeli zarządzania są już powszechne dla każdego CUW. Oprócz tego, nowoczesne teorie budowy przewagi konkurencyjnej (ang. transient advantage) wskazują, że w dynamicznym otoczeniu biznesowym dotychczasowe osiągnięcia i przewagi konkurencyjne są tymczasowe. Jeśli zarówno praktyka, jak i teoria pokazują, że organizacja powinna działać w krótszym cyklu strategicznym, szybciej reagując na zmiany, to w jakim kierunku powinny się rozwijać CUW, aby wyróżnić się na tle konkurencji i wnosić wartość dla swoich klientów biznesowych?

Read more

Zwinność – zespoły czy biznes? Jak zmierzyć zwinność i jej wpływ na organizację?

INFO_19_45.jpg

Temat bycia zwinnym (agile) został już odmieniony przez wszystkie możliwe przypadki, opisany w setkach książek – historiach sukcesów i porażek, a nadal pozostaje głęboko niezrozumiany i nieuchwytny dla wielu organizacji. Spróbujmy odpowiedzieć na kilka pytań o przyczyny niepowodzeń, o kierunki i kroki, które mogą ustrzec nasze organizacje przed najczęstszymi błędami. Dlaczego i jak mierzyć zwinność?

Read more

Model analizy sprzedaży w Power BI w Stiokvis Tapes Polska

INFO_19_39.jpg

Do końca 2018 r. informacja biznesowa w firmie Stokvis Tapes Polska była przekazywana w postaci ręcznie generowanych i wysyłanych przez e-mail raportów Excela. W artykule zaprezentowano wdrożenie nowoczesnej analizy sprzedaży opartej na Power BI, z uwzględnieniem procesu decyzyjnego, kolejnych etapów wdrożenia oraz korzyści i kosztów, jakie mu towarzyszyły.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama