BPMN uniwersalnym językiem biznesu: bramka „Albo” - jej właściwości i zastosowanie

Model procesu biznesowego wraz z jego symulacją może odzwierciedlać przebieg podejmowania decyzji. Jednym z ważniejszych elementów modelu decyzyjnego w BPMN jest bramka decyzyjna „Albo”.

Do tej pory w ramach cyklu BPMN uniwersalnym językiem biznesu zdefiniowane zostały podstawy związane z przygotowaniem modelu procesu, a w konsekwencji jego symulacji.

Niniejszy artykuł zostanie poświęcony wprowadzeniu do problematyki podejmowania decyzji, czyli sytuacji, w której w ramach procesu biznesowego pojawiają się możliwości związane z przekierowaniem żetonu, który reprezentuje pracę i zużycie zasobów, zgodnie z logiką podejmowanych działań.

Podstawowym narzędziem służącym do modelowania nieskomplikowanych procesów decyzyjnych jest bramka logiczna „Albo” (Rysunek 1).

Podstawową cechą bramki decyzyjnej „Albo” jest przekierowanie żetonu zgodnie z logiką podjętej decyzji, ale w jeden możliwy sposób, tzn. albo „a”, albo „b”, albo „c” i tak dalej. Oznacza to, że wynikiem poprawnego działania bramki „Albo” będzie przekierowanie żetonu w jednym z możliwych i zdefiniowanym kierunku1.

Nawiązując do dotychczasowych artykułów, na Rysunku 2 przedstawiono wykorzystanie bramki „Albo” w procesie podejmowania decyzji dotyczącego określenia rodzaju serii syropu, który będzie poddany dalszej analizie.

Przed kształtem, który na Rysunku 2 reprezentowany jest pod numerem 4, zadawane jest pytanie: jaka seria podlega walidacji? Jeśli seria syropu jest klasyfikowana jako „normalna”, to w takim przypadku produkt rejestrowany jest w systemie informatycznym, a następnie przekazywany do dalszej analizy.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum

Polecamy