Excel w małych i średnich firmach wykorzystywany jest nieraz jako CRM, dając możliwość m.in. gromadzenia informacji o klientach, segregowania danych. Czasami w zestawieniach excelowych chcemy znaleźć unikatowe, niepowtarzające się lub zduplikowane wartości, np. wyciągnąć listę unikatowych klientów, którzy zrobili u nas zakupy w poprzednim miesiącu. Najprościej to zrobić za pomocą formatowania warunkowego.

Aby wyciągnąć z Excela listę unikatowych klientów, którzy zrobili u nas zakupy w poprzednim miesiącu wystarczy zaznaczyć zakres unikatowych wartości, a następnie przejść do polecenia Formatowanie warunkowe na karcie Narzędzia główne, kliknąć w zakładkę Reguły wyróżnienia komórek i wybrać w niej pozycję Duplikujące się wartości (Rysunek 1). Otworzy się wtedy okno Duplikujące się wartości (Rysunek 2), gdzie możemy wybrać, czy chcemy, żeby były zaznaczone Zduplikowane czy Unikatowe wartości.

  • Unikatowe wartości to takie, które występują tylko raz w interesującym nas obszarze.
  • Wartości zduplikowane to takie, które pojawiają się przynajmniej dwa razy w interesującym nas obszarze.

Przeważnie zależy nam jednak na wyciągnięciu wartości niepowtarzających się, czyli unikatowych oraz pierwszych wystąpień wartości duplikujących się. Przykładowo Eliza Dudek pojawia się na naszej liście dwa razy (Rysunek 2) i formatowanie warunkowe, które wyszukuje tylko unikatowe wartości, jej nie zaznaczyło. Dlatego pokażemy inne rozwiązania, za pomocą których można wyciągnąć wartości unikatowe.

Polecenie Usuń duplikaty

Jednym z rozwiązań, które omówimy, będzie polecenie usuwania duplikatów (Rysunek 3) – chodzi o usuwanie wartości, które już wcześniej pojawiły się w kolumnie lub kolumnach.

W pierwszej kolejności rozważymy usuwanie duplikatów tylko dla jednej kolumny danych. Sprawa wygląda prosto – usuwamy powtarzające się wartości w kolumnie, czyli przykładowo Excel zostawi pierwsze wystąpienie Beaty Królik, ale kolejne już usunie (Rysunek 4).

W oknie usuwania duplikatów dla jednej kolumny można wskazać, czy nasze dane mają nagłówki. Jeśli nagłówek jest inaczej sformatowany niż reszta danych, albo przechowuje inny rodzaj wartości niż dane w kolumnie (nagłówek to przeważnie tekst, a dane mogą być liczbami), wówczas Excel poprawnie wykrywa, że nasze dane mają nagłówek i nie musimy sprawdzać tej opcji, a nagłówek nie będzie brany pod uwagę przy usuwaniu duplikatów.

Po zatwierdzeniu usuwania duplikatów przyciskiem OK Excel wyświetli nam krótkie podsumowanie (Rysunek 5) i usunie wszystkie powtórzone wartości. Wartości na otrzymanej liście wyświetlają się w kolejności z oryginalnej listy, sprzed deduplikacji.

Rozważmy teraz przypadek trzech kolumn – Data, Klienci, Kwota. Tym razem chcemy sprawdzić duplikaty po dwóch kolumnach – Data i Klienci. Trzeciej kolumny nie będziemy brać pod uwagę przy sprawdzaniu duplikatów (Rysunek 6). W takiej sytuacji rekord (wiersz) Excel uznaje za zduplikowany wtedy, kiedy powtórzy się wartość zarówno w kolumnie Data, jak i Klient. Wartość z kolumny Kwota pozostanie taka, jak w pierwszym wystąpieniu wiersza z niepowtarzającymi się wartościami w kolumnach Data i Klient (Rysunek 7).

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Analiza geoprzestrzenna sieci retail w Alteryx

INFO_19_30.jpg

Analiza geoprzestrzenna sieci sklepów pozwala podjąć decyzje dotyczące lokalizacji kolejnych punktów sprzedażowych na podstawie takich danych jak informacje demograficzne czy o średnich zarobkach. Analiza taka zajmuje jednak dużo czasu, ale narzędzie Alteryx pozwala na proste zautomatyzowanie powtarzalnych zadań.

Read more

Przygotowywanie raportów cyklicznych - jak do tego podejść?

INFO_19_27.jpg

Raporty cykliczne to controllingowa codzienność. Zbieranie danych, przetwarzanie ich na raporty zarządcze oraz ich późniejsza analiza to sekwencja czynności wykonywanych w celu bieżącego monitorowania sytuacji w firmie. Warto ułożyć te czynności w powtarzalne ciągi, bowiem usystematyzowany proces łatwiej nadzorować i realizować. W tym celu warto opracować grupę raportów, które wykonywane regularnie pomogą realizować zadania komórek analitycznych, a tym samym wesprzeć kadrę zarządzającą w podejmowaniu kluczowych decyzji.

Read more

Data driven company. O kierunkach ewolucji systemów informacji zarządczej

INFO_18_29.jpg

Chyba żadna z nowoczesnych koncepcji zarządzania nie jest tak bliska praktykom controllingu jak idea data-driven organization. Umiejętność efektywnego wykorzystania danych może być elementem budowania przewagi konkurencyjnej we wszystkich branżach – również tych uważanych za tradycyjne. Kultura i praktyka pogłębionej analityki biznesowej uwalniające potencjał ukryty w danych nie muszą być domeną liderów gospodarki cyfrowej czy globalnych gigantów. Praktycznie w każdej firmie możliwe jest wdrożenie rozwiązań i narzędzi dostarczających menedżerom obiektywnych, wiarygodnych informacji niezbędnych do codziennego prowadzenia biznesu...

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama