Analiza geoprzestrzenna sieci sklepów pozwala podjąć decyzje dotyczące lokalizacji kolejnych punktów sprzedażowych na podstawie takich danych jak informacje demograficzne czy o średnich zarobkach. Analiza taka zajmuje jednak dużo czasu, ale narzędzie Alteryx pozwala na proste zautomatyzowanie powtarzalnych zadań.

Analiza geoprzestrzenna sieci retail w Alteryx

W naszym przypadku chcielibyśmy uzupełnić dane sklepów o informacje statystyczne, takie jak rozkład wieku mieszkańców i rozkład płci. Dane statystyczne dostępne są w postaci siatki 1 × 1 km, którą należy nałożyć na rejony handlowe (w tym przypadku zgodne z dzielnicami) oraz na lokalizacje sklepów. Podana analiza pozwoli nam lepiej zrozumieć wyniki sprzedaży oraz zaplanować potencjalne lokalizacje nowych placówek.

Artykuł pokazuje wykorzystanie kilku komponentów związanych z analizą geoprzestrzenną w narzędziu Alteryx:

  • Spatial Match – określanie zawierania kształtów, np. czy dany kwadrat siatki statystycznej znajduje się w rejonie handlowym,
  • Intersection, Spatial object combine, Summarize – przycinanie i łączenie kształtów na mapie,
  • Distance – kalkulacja dystansu/średniego czasu jazdy.

Aby porównać i znaleźć najlepsze lokalizacje potencjalnych sklepów, opracowano w Alteryx narzędzie, które pokazuje dane na poziomie bloku/obszaru handlowego. W podanym przykładzie pokazano obszar Warszawy podzielony na rejony handlowe. Na taką mapę naniesiono siatkę 1 × 1 km z danymi statystycznymi (w tym przypadku zastosowano dane dostępne w GUS).

W pierwszym kroku po podłączeniu się do danych uzyskujemy obszary rejonów handlowych Warszawy. Używamy tu narzędzia Spatial Match, które umożliwia znalezienie kształtów, które przecinają się lub zawierają się w sobie. W tym przypadku wyodrębniamy z mapy rejonów całej Polski tylko te przyporządkowane do Warszawy

Kolejnym krokiem będzie nałożenie na mapę rejonów siatki z danymi statystycznymi i obliczeniu średnich dla danego rejonu handlowego. W tym przypadku również wykorzystamy narzędzie Spatial Match.

W siatce danych statystycznych mamy następujące informacje:

  • liczba mieszkańców,
  • liczba mężczyzn,
  • liczba kobiet,
  • wszystkie te wartości podane są dla przedziału wieków 0–14, 15–64 i wieku 65 lat.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Przygotowywanie raportów cyklicznych - jak do tego podejść?

INFO_19_27.jpg

Raporty cykliczne to controllingowa codzienność. Zbieranie danych, przetwarzanie ich na raporty zarządcze oraz ich późniejsza analiza to sekwencja czynności wykonywanych w celu bieżącego monitorowania sytuacji w firmie. Warto ułożyć te czynności w powtarzalne ciągi, bowiem usystematyzowany proces łatwiej nadzorować i realizować. W tym celu warto opracować grupę raportów, które wykonywane regularnie pomogą realizować zadania komórek analitycznych, a tym samym wesprzeć kadrę zarządzającą w podejmowaniu kluczowych decyzji.

Read more

Data driven company. O kierunkach ewolucji systemów informacji zarządczej

INFO_18_29.jpg

Chyba żadna z nowoczesnych koncepcji zarządzania nie jest tak bliska praktykom controllingu jak idea data-driven organization. Umiejętność efektywnego wykorzystania danych może być elementem budowania przewagi konkurencyjnej we wszystkich branżach – również tych uważanych za tradycyjne. Kultura i praktyka pogłębionej analityki biznesowej uwalniające potencjał ukryty w danych nie muszą być domeną liderów gospodarki cyfrowej czy globalnych gigantów. Praktycznie w każdej firmie możliwe jest wdrożenie rozwiązań i narzędzi dostarczających menedżerom obiektywnych, wiarygodnych informacji niezbędnych do codziennego prowadzenia biznesu...

Read more

Transformacja w data-driven organization. O dobrych danych i kulturze pracy z nimi.

INFO_18_24.jpg

Nasze firmy gromadzą ogromne ilości danych opisujących wszystkie aspekty działalności. Potrafimy je przetwarzać na gigantyczną skalę dziesiątków tysięcy zdarzeń na sekundę, inwestujemy w coraz droższe i bardziej zaawansowane technologie oraz specjalistów. Jednak osoby podejmujące decyzje na każdym szczeblu organizacji w dalszym ciągu mają problemy z dotarciem do właściwych informacji...

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama