Informacja Zarządcza 30/2022 (styczeń-marzec)

Informacja Zarządcza nr 30/2022 -

Ograniczenia wywołane pandemią zaowocowały spadkiem gotowości przedsiębiorstw do podejmowania nowych inwestycji. Jest jednak jeden obszar, który wyłamuje się spod tego trendu. To cyfrowa transformacja biznesu. Jesteśmy bardziej gotowi do cyfryzacji swoich procesów niż kiedykolwiek. Wszystko dlatego, że bez digitalizacji i cyfryzacji nie bylibyśmy w stanie obsługiwać naszych klientów, których wymagania i oczekiwania również są kształtowane przez pandemię. Aby konkurencja nie zostawiła nas w tyle, chcąc czy nie chcąc, musimy podejmować przedsięwzięcia, które poprawią nasze procesy. Przystępując do zaplanowania i wdrożenia projektu transformacji cyfrowej, powinniśmy poszukać odpowiedzi na szereg pytań: jakie są nasze oczekiwania, co chcemy poprawić, jakich spodziewać się korzyści i jakie mogą być zagrożenia. Na te i wiele innych pytań odpowiada w swoim artykule „Wzmocnienie transformacji cyfrowej w czasach kryzysu” Urszula Holik. Ponadto w numerze: storytelling w biznesie, praktyczne aspekty przygotowania formatki biznesowej, text mining w KNIME oraz mnóstwo excelowych inspiracji.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF Kup wydanie drukowane

Artykuły

Tekst otwarty nr 30/2022

Polskie firmy notują wzrost liczby cyberataków. Największym zagrożeniem pozostają błędy po stronie pracownika

Polskie firmy notują wzrost liczby cyberataków. Największym zagrożeniem pozostają błędy po stronie pracownika

Masowe przejście na pracę zdalną okazało się czynnikiem, który wpłynął na cyberbezpieczeństwo polskich firm. Prawie co piąta z nich odnotowała w ubiegłym roku wzrost liczby ataków hakerskich. Ich celem, będącym zarazem najsłabszym ogniwem całego systemu cyberbezpieczeństwa, najczęściej są pracownicy i ich skrzynki mailowe. W przypadku ataku phishingowego mogą posłużyć hakerom jako punkt wejścia do...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 30/2022

Pandemia zwiększyła zaufanie społeczeństw do technologii

Pandemia zwiększyła zaufanie społeczeństw do technologii

Pandemia COVID-19 przyspieszyła wdrażanie technologii na rzecz bezpieczeństwa publicznego. Z globalnego badania Motorola Solutions, przeprowadzonego w 10 krajach, wynika, że ten trend ma poparcie obywateli. 88 proc. respondentów chce zmian w dziedzinie bezpieczeństwa publicznego, wynikających ze stosowania zaawansowanych technologii. Zdaniem 70 proc. służby ratunkowe powinny być w stanie przewidzieć...

Czytaj więcej
nr 30/2022

Funkcje testujące w Excelu cz. 2. Funkcje: JEŻELI oraz WARUNKI

Funkcje testujące w Excelu cz. 2. Funkcje: JEŻELI oraz WARUNKI

Testowaliśmy już pojedyncze warunki, jak i łączyliśmy kilka warunków za pomocą funkcji ORAZ i LUB. Przy testowaniu zdarza się, że pojawiają się inne potrzeby, np. kiedy chcemy, aby formuła z funkcjami testującymi zwróciła więcej niż dwie wartości. Standardowo np. funkcja JEŻELI pozwala nam zwrócić dwie wartości.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 30/2022

Moje pierwsze makro

Moje pierwsze makro

Pamiętam, gdy kilkanaście lat temu ktoś opowiadał mi o makrach, kompletnie nie kupowałem tego konceptu. Język, w którym się je pisało, nie przypominał znanego mi z Atari języka Basic, choć miał to słowo w swojej nazwie. A rejestrowanie czynności nie dawało żadnego fajnego efektu. Dlatego, gdy teraz ja mówię innym o makrach, robię to zupełnie inaczej.

Czytaj więcej
nr 30/2022

Wyliczanie premii przedstawicieli handlowych z użyciem tabel przestawnych

Wyliczanie premii przedstawicieli handlowych z użyciem tabel przestawnych

Różne przedsiębiorstwa bardzo często wyliczają premie przedstawicieli handlowych. Każda firma ma swój sposób na ich obliczanie i swoje narzędzie, które do tego wykorzystuje. Podejrzewam jednak, że najczęściej wykorzystuje się do tego celu program Excel. W niniejszym artykule pokażę więc, jak obliczyć w nim takie premie. Użyjemy do tego tabel przestawnych.

Czytaj więcej
nr 30/2022

Ocena ryzyka bankructwa

Ocena ryzyka bankructwa

Ryzyko jest stałym elementem działalności przedsiębiorstw. Powszechnie kojarzy się z nieoczekiwanymi stratami. Wykrywanie i unikanie sytuacji ryzyka jest jednym z głównych celów zarządzania przedsiębiorstwem, a zarządzanie ryzykiem, poprzez ocenę i zabezpieczenie ryzyka, stanowi kluczowy czynnik równowagi pozycji rynkowej biznesu.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 30/2022

Planowanie produkcji w Excelu

Planowanie produkcji w Excelu

Czy twoja firma albo branża jest specyficzna? Z pewnością. Twój proces planowania również. Jednak wiele firm wspólnie może powiedzieć „mamy problem z planowaniem”, a może nawet bardziej „nie mamy planowania”. Jak się okazuje znaczna część firm korzysta z systemów klasy ERP, ale wciąż bardzo mała liczba wykorzystuje moduł produkcyjny, a tym bardziej planowanie. Dlaczego tak się dzieje? Właśnie ze względu...

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 30/2022

Dynamiczne tabele ‑ wykorzystanie listy rozwijanej

Dynamiczne tabele - wykorzystanie listy rozwijanej

Lista rozwijana jest bardzo wygodnym narzędziem, które pomaga ograniczyć zakres danych wprowadzanych do komórki. Może być wykorzystywana przy budowaniu paneli zarządczych, pulpitów menedżerskich czy też innych zestawień, które wymagają szybkiej zmiany prezentowanych informacji.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 30/2022

Jak raportować KPI w przedsiębiorstwie?

Jak raportować KPI w przedsiębiorstwie?

Kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators, KPI) to jedne z prostszych narzędzi pomocnych w zarządzaniu niemal każdym obszarem organizacji. Pod tym trzyliterowym akronimem kryją się różnego rodzaju mierniki, dzięki którym można oceniać funkcjonowanie firmy, wychwytywać obszary nieefektywności, śledzić zmiany w czasie. Peter Drucker, austriacki ekspert od zarządzania, zwykł mówić „You...

Czytaj więcej
nr 30/2022

Stopa zwrotu z dłużnych papierów wartościowych

Stopa zwrotu z dłużnych papierów wartościowych

Racjonalne inwestowanie w dłużne papiery wartościowe wymaga umiejętności wyznaczenia spodziewanej rentowności z tytułu ich zakupu. W momencie podejmowania decyzji zarówno o zakupie, jak i sprzedaży papieru wartościowego o charakterze dłużnym należy określić jego rentowność w oparciu o informacje dotyczące prognozowanych przyszłych przepływów z tytułu posiadania tego papieru. Znając rentowność papieru...

Czytaj więcej
nr 30/2022

Wzmocnienie znaczenia transformacji cyfrowej w czasach kryzysu

Wzmocnienie znaczenia transformacji cyfrowej w czasach kryzysu

Ograniczenia wywołane pandemią w wielu przedsiębiorstwach zaowocowały spadkiem gotowości do podejmowania nowych inwestycji. Jest jednak jeden obszar, który wyraźnie wyłamuje się spod tego trendu. To cyfrowa transformacja biznesu.

Czytaj więcej
nr 30/2022

Więcej niż chmura e‑commerce. Czym jest cloud‑native, serverless i pay‑as‑you‑go?

Więcej niż chmura e-commerce. Czym jest cloud-native, serverless i pay-as-you-go?

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak ogromny wpływ na działanie e-commerce mają najnowsze technologie i jak bardzo zmieniają się nasze oczekiwania wobec produktów cyfrowych. Chcemy, aby nasze systemy były niezawodne i dostępne zawsze i wszędzie, dobrze skalowalne, a przy tym przystępne cenowo. Z pomocą przychodzą systemy cloud-native bazujące na modelu serverless. Coraz częściej możemy płacić w...

Czytaj więcej
nr 30/2022

Gdzie w analityce jest miejsce na Self Service?

Gdzie w analityce jest miejsce na Self Service?

Do jednej z sal konferencji Data Science Summit w Warszawie szło się długim korytarzem. Miał się w niej odbyć wykład na temat self-service w Business Intelligence. Korytarz był oflankowany pracownikami firm konsultingowych i firm z branży IT. Wszyscy oni, obłożeni gadżetami i plakatami, szukali kandydatów na stanowiska: „Specjalista od przetwarzania danych”, „Data steward”, „Inżynier danych”. Prowadzący...

Czytaj więcej
nr 30/2022

5 najczęstszych cyberataków e‑commerce

5 najczęstszych cyberataków e-commerce

Nieustanny postęp w transformacji cyfrowej i przedłużający się okres pandemii powodują, że usługi konsumenckie przenoszą się głównie do kanałów online’owych, a tym samym to one są kluczowe w budowaniu lojalności klientów oraz rozpoznawalności marki.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 30/2022

Wykorzystanie atrybutów i monitorów do pomiaru ryzyka w procesach biznesowych

Ryzyko jest nieodłącznym elementem każdej działalności biznesowej. Występuje zarówno w innowacyjnych projektach rozwojowych, jak też w standardowych procesach będących na przykład powtarzalnym cyklem wytwórczym. Istnieje wiele metod identyfikacji i pomiaru ryzyka, niemniej jednak warto wykorzystywać takie, które w jak najlepszy sposób odzwierciedlają rzeczywistość.

Czytaj więcej
nr 30/2022

Formatka budżetowa w praktyce. Elastyczne budżetowanie dopasowane do potrzeb użytkownika i grup odbiorców

Formatka budżetowa w praktyce. Elastyczne budżetowanie dopasowane do potrzeb użytkownika i grup odbiorców

Formatka budżetowa to bez wątpienia najważniejsze narzędzie w procesie budżetowania, kluczowe jest zapewnienie jej elastyczności, a dzięki temu dopasowanie do potrzeb użytkowników i grup odbiorców. Jakie powinna mieć cechy, żeby była równie użyteczna dla wszystkich zaangażowanych w proces budżetowy? Jakie może pełnić funkcje, poza zbieraniem danych? Jak szybko stworzyć i udostępnić różne formatki budżetowe...

Czytaj więcej
nr 30/2022

Jak z danych wycisnąć informacje? Czyli o tym, jak Business Intelligence zmienia handel

Jak z danych wycisnąć informacje? Czyli o tym, jak Business Intelligence zmienia handel

Pierwsza zasada handlu? Klient ma zawsze rację. Jak jednak mamy się dowiedzieć, czego ten klient chce, oczekuje, jakie są jego „racje”, co zrobić, żeby był zadowolony? To nie jest przecież łatwe. Zapotrzebowanie i preferencje klientów cały czas się zmieniają, jeśli nie z powodu czynników zewnętrznych i trendów, to spowodowane naturalnymi zmianami, którym podlegają konsumenci. Mamy więc szereg wyzwań:...

Czytaj więcej
nr 30/2022

Jak znacznie skrócić czas budowy wskaźników raportowanych w czasie?

Jak znacznie skrócić czas budowy wskaźników raportowanych w czasie?

Znakomita większość raportów biznesowych opiera się na prezentacji istotnych dla organizacji miar, które są przedstawiane w różnych ujęciach, pomagających definiować te miary jako wskaźniki efektywności w organizacji, czyli KPI.

Czytaj więcej
nr 30/2022

Storytelling w biznesie

Storytelling w biznesie

Historia ludzkości jest nieodłącznie związana z opowiadaniem. To – w formie storytellingu – staje się również skuteczną praktyką w biznesie. Dopiero niedawno okazało się jednak, skąd bierze się tak wielka siła opowieści. Z najnowszych badań wynika, że umiejętnie skonstruowana fabuła może diametralnie zmienić funkcjonowanie układu nerwowego człowieka – wręcz przemodelować jego osobowość. „Dobra historia...

Czytaj więcej
nr 30/2022

Text mining w KNIME

Text mining w KNIME

Kiedy ktoś napisze mi wiadomość, dość łatwo rozpoznaję, czy jest ona życzliwa, czy wroga. Ale co zrobić, jeśli tysiąc osób napisze do mnie w krótkim czasie, a ja chciałbym się dowiedzieć, czy jest wśród nich więcej wrogów, czy przyjaciół?

Czytaj więcej
nr 30/2022

Wykres panelowy w Excelu

Wykres panelowy w Excelu

Wykres panelowy (ang. panel chart) to zestaw podobnych wykresów przedstawionych na pojedynczej tablicy, użytym w celu ułatwienia zrozumienia wielowymiarowych danych. Wykresy te mają identyczny wygląd i są ze sobą powiązane.

Czytaj więcej
nr 30/2022

Jak obliczyć premię dla pracowników?

Czytaj więcej
nr 30/2022

Procentowe odchylenie względem planu

Jak obliczyć z pomocą Excela procentowe odchylenie uzyskanej sprzedaży względem założonego planu?

Czytaj więcej
nr 30/2022

Udział procentowy skumulowany

Czytaj więcej
nr 30/2022

Skumulowana wielkość sprzedaży

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.