Narzędzia takie, jak: tabele przestawne, formuły, makra, Power Query czy Power Pivot na stałe wpisały się do leksykonu narzędzi współczesnego controllera. I choć dostęp do wiedzy o Excelu jest powszechny, to chyba nikt nie odważyłby się pochwalić pełną znajomością tego programu. Odkrycie czasami ukrytych funkcjonalności programu niejednokrotnie wywołuje efekt „wow”, który potem przekłada się na efektywniejszą pracę w programie.

W tym artykule chciałbym przedstawić cztery triki z różnych obszarów Excela, które swoją prostotą i użytecznością mogą zaskoczyć wielu użytkowników programu, bez względu na poziom ich zaawansowania.

Filtrowanie zaznaczonych etykiet wierszy tabeli przestawnej

Tabele przestawne, zwane potocznie „pivotami”, są jednym z najczęściej używanych narzędzi w Excelu. Przed wieloma użytkownikami Excela zdają się one nie mieć żadnych tajemnic. Jedną z najczęściej używanych funkcjonalności w tabelach przestawnych jest ich filtrowanie. Zazwyczaj proces ten wykonuje się za pomocą ikonki filtra w górnej części tabeli. Istnieje jednak inny sposób pozwalający zrealizować to zadanie jeszcze szybciej. Wystarczy zaznaczyć wybrane etykiety wierszy tabeli przestawnej z wciśniętym klawiszem Ctrl (1), a następnie klikając prawym klawiszem myszki dowolny z nich (2), wybrać opcję Filtruj (3), a później (4) Zachowaj tylko zaznaczone elementy lub Ukryj zaznaczone elementy.

Przedstawiony sposób filtrowania możemy wykorzystać na przykład podczas przeglądania długiej tabeli, gdy akurat natrafimy na wiersze, które chcemy wyróżnić lub ukryć.

Ctrl + [ i Ctrl + ]

Przygotowując złożone modele finansowe, często wykorzystujemy formuły, których adresy odwołują się do wielu skoroszytów/arkuszy. Zrozumienie przykładowej formuły w modelu często poprzedzone jest zapoznaniem się z licznymi skoroszytami, których adresy wpływają na ostateczną wartość komórki. Aby przyspieszyć proces poszukiwania zależnych adresów, warto wykorzystać skróty klawiaturowe Ctrl + [ oraz Ctrl + ]. Są one przypisane do znanych opcji dotyczących inspekcji formuł Śledź poprzedniki oraz Śledź zależności, umiejscowionych na karcie Formuły.

Opcje te pozwalają na przejście do adresu komórek składających się na wartość danej komórki lub też komórek, które są od niej zależne. Użycie podanych skrótów nie tylko przyspiesza przełączanie się pomiędzy komórkami, ale też ma jedną dodatkową funkcjonalność. Kiedy adres komórki poprzedzającej znajduje się w innym skoroszycie, użycie przycisku Śledź poprzedniki (1) zaowocuje pojawieniem się strzałki z ikonką tabeli, informującej o zewnętrznym źródle danych (2).

Gdy do śledzenia tej samej komórki użyjemy skrótu Ctrl + [ (1), ikonka nie pojawi się, a zamiast niej zostanie otwarty zewnętrzny skoroszyt wraz z podświetloną komórką poprzedzającą (2).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Technologie informatyczne wspierające prowadzenie biznesu - case study branży spożywczej

MC_65_24.jpg

Przedsiębiorstwa dysponują dziś większą ilością danych niż kiedykolwiek. Nigdy w historii ani nie zbierały, ani nie raportowały tylu informacji podatkowych czy gospodarczych. W wielu branżach kontrola jakości nigdy nie była na tak zaawansowanym poziomie. Jednak by przetworzyć i właściwie zanalizować tak duże zasoby danych, trzeba wykorzystać technologie: systemy analityczne, systemy wspierające przetwarzanie informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami na przykład w zakresie finansów i księgowości czy kadr i płac, a także systemy pozwalające na połączenie danych spływających z różnych źródeł – produkcji, magazynów i sprzedaży.

Czytaj więcej

SAP w branży logistycznej - to logiczne!

MC_65_29.jpg

SAP jest systemem klasy ERP, łączącym wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa. Składa się z wielu modułów, które odpowiadają obszarom działalności przedsiębiorstwa, takim jak: logistyka i produkcja, kadry i płace, finanse i controlling. Główną zaletą wdrożenia systemu ERP, takiego jak SAP, jest zgromadzenie wszystkich potrzebnych informacji w jednym miejscu. Dzięki wdrożeniu SAP-a uprawnieni pracownicy znajdą w systemie komplet danych źródłowych i wynikowych. Takie podejście sprawia, że branża logistyczna może jeszcze skuteczniej wpływać na efektywne działanie całego przedsiębiorstwa oraz na ciągłe ulepszanie wyników sprzedażowych.

Czytaj więcej

Model do obliczania amortyzacji w Excelu

CiRZ_240_30.jpg

Amortyzacja środków trwałych jest jednym z kosztów, którego wielkość jesteśmy w stanie zaplanować. I choć w dzisiejszych czasach większość programów księgowych ma wbudowane narzędzie do planowania amortyzacji, może się zdarzyć, że będziemy zmuszeni wykorzystać w tym celu program Excel. Niniejszy artykuł ma za zadanie pokazać, jak takie narzędzie można zbudować.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama