Na dzisiejszym, jakże wymagającym rynku sprzedażowym jedną z najważniejszych kart przetargowych jest rabat udzielany klientowi przy zakupie czy to usługi, czy towaru. Oprócz działania ekonomicznego ma on dla kupującego również aspekt psychologiczny. Klient czuje się wyróżniony i doceniony przez sprzedawcę, jak i markę, którą on reprezentuje. W materiale zostanie przedstawiony sposób budowy narzędzia do wyliczania % rabatu zamówienia przy zachowaniu % marży całego zamówienia na odpowiednim poziomie.

Wyznaczanie rabatów dla zleceń sprzedażowych – narzędzie Szukaj wyniku

Na przykład dla danego zamówienia maksymalny procent obniżki będzie taki, przy którym marża całego zamówienia będzie wynosiła 18%. Gotowy model przedstawia Rysunek 1.

W zestawieniu zamówienia przewidzianym na 10 różnych produktów użytkownik podaje produkt, cenę, koszt jednostkowy produktu (wytworzenia plus pozostałe koszty), ilość. W kolejnych kolumnach wyliczana jest wartość każdej pozycji jako iloczyn ilości i ceny, koszt całkowity jako iloczyn ilości i kosztu, marża [zł] jako różnica wartości i kosztu całkowitego oraz marża [%] jako iloraz marży [zł] przez wartość.

Pod tabelą zamówienia wyliczone są najważniejsze wartości (ich formuły przedstawia Rysunek 2):

1. Wartość zamówienia – jako suma wszystkich wartości z tabeli;

2. Koszt zamówienia – jako suma wszystkich kosztów całkowitych z zestawienia;

3. Marża zamówienia – jako różnica wartości zamówienia i kosztu zamówienia;

4. marża % zamówienia – jako iloraz marży zamówienia przez wartość zamówienia z zastosowaniem funkcji JEŻELI.BŁĄD;

5. W polu % rabatu wpisywany będzie odpowiedni % rabatu na wartość całego zamówienia;

6. Wartość zamówienia po rabacie, która jest obliczana jako wartość zamówienia pomniejszona o % rabatu;

7. Marża zamówienia po rabacie wyliczana jest jako różnica wartości zamówienia po rabacie i kosztu zamówienia.

8. % marża zamówienia po rabacie wyliczana jest jako iloraz marży zamówienia po rabacie i wartości zamówienia po rabacie.

 

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Pobierz pliki:

Zobacz również

Tylko on-line nr 27/2021

Wykresy wodospadowe w praktyce

Wykresy są często nieodłącznym narzędziem wykorzystywanym przy różnego rodzaju raportach. Ich zadaniem jest zarówno przekazać pewne merytoryczne dane, jak również przyciągnąć uwagę odbiorcy. Jako że większość z nas jest wzrokowcami, to dobrze stworzony wykres pozwoli zapamiętać najważniejsze dane czy różne zależności.

Czytaj więcej

Pętle w Excelu

Pętle w Excelu

Język VBA (ang. Visual Basic for Applications) jest językiem programowania obsługującym aplikacje pakietu Microsoft Office, do których należy m.in. Excel. Celem pracy w VBA jest automatyzacja zadań wykonywanych na dokumentach za pomocą makropoleceń. Jednym z podstawowych narzędzi dostępnych w VBA są pętle.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama