Zbliżający się koniec trzeciego kwartału to okres najczęściej kojarzony z mobilizacją budżetową i układaniem planów na następny rok. W analizie tych planów i budowie wielowymiarowych scenariuszy nieodzownym narzędziem jest arkusz Excela. W poniższym artykule przeanalizujemy użycie funkcji „co_jeśli” dla prostego modelu biznesowego. Funkcje te pozwolą nam spojrzeć wielowymiarowo na model – poszukać wartości granicznych oraz zbudować „mapę” efektywności.

Pierwszym krokiem jest budowa samego modelu. W przykładzie posłużyłem się najprostszym układem zawierającym zestawienie przychodów i kosztów oraz łączny wynik roczny jako zmienną oczekiwaną (podlegającą analizie). Dla poszczególnych miesięcy roku określiłem:

  • sezonowość – jako procent realizacji planu rocznego sprzedaży (poziom rocznej sprzedaży zostanie wykorzystany jako zmienna w modelu),
  • cenę jednostkową stałą w okresie prognozy (również zostanie wykorzystana jako zmienna w modelu),
  • przychody jako iloczyn ceny jednostkowej i poziomu sprzedaży w miesiącu,
  • koszty zmienne – obliczane jako iloczyn jednostkowych kosztów zmiennych i poziomu sprzedaży,
  • koszty stałe – niezmienne w całym okresie sprzedaży.

Podgląd na formuły arkusza uzyskujemy po naciśnięciu skrótu klawiaturowego CTRL + ~, w wyniku czego możemy na widoku arkusza przeanalizować układ formuł.

  • Przychody w każdym miesiącu obliczyłem jako iloczyn wskaźnika sezonowości i sumy oczekiwanej sprzedaży. Aby wyeliminować wartości niecałkowite, zastosowałem funkcję ZAOKR.DO.CAŁK.
  • Cena jednostkowa została powiązana z komórką wejściową dla zmiennej cena, tj. $C$25.
  • W komórce N24 wprowadziłem podsumowanie wyniku z całego roku (SUMA).

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Szef Sprzedaży nr 9/2013

Ulubione Drukuj

Zobacz również

10 przykładów organizowania zapytań Power Query

10 przykładów organizowania zapytań Power Query

Power Query doskonale nadaje się do tworzenia zapytań, które będą obsługiwane przez cały zespół lub dział. Przy okazji ich nagrywania warto je uporządkować, aby każda osoba, która je otworzy, łatwo zorientowała się w ich strukturze. Szczególnej wartości nabiera ono, gdy np. podczas urlopu zapytania są przekazywane innym osobom.

Czytaj więcej

Ranking sprzedawców w Excelu

Ranking sprzedawców w Excelu

W życiu często chcemy wiedzieć, kto jest najlepszy. Nam zależy na znalezieniu najlepszego sprzedawcy, a dokładniej –na wyznaczeniu rankingów sprzedawców od najlepszego do najgorszego. Excel zawiera kilka narzędzi ułatwiających to zadanie. Zaczniemy od tabeli przestawnych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.