Program Excel jest bardzo często wykorzystywany do tworzenia różnego rodzaju raportów. Mogą być one mniej lub bardziej rozbudowane, mniej lub bardziej skomplikowane oraz do ich wykonania możemy stosować przeróżne narzędzia Excela. Wszystko zależy od tego, co nasz raport ma przedstawiać i w jakiej formie mamy do niego dane źródłowe. W niniejszym artykule pokażę na przykładzie miesięcznego raportu sprzedaży, jak tworzyć go za pomocą tabel przestawnych.

Tworzenie raportów w Excelu na przykładzie miesięcznego raportu sprzedaży

Wstawianie prostej tabeli przestawnej

Na Rysunku 1 zostały pokazane przykładowe dane, jakie możemy mieć, dotyczące miesięcznej sprzedaży towarów.

Na podstawie tego zestawienia można przygotować raport pokazujący, jaka była łączna wartość sprzedanych towarów w każdym regionie przez każdego handlowca. W celu wykonania takiego raportu stwórzmy tabelę przestawną, wykorzystując na wstążce na karcie Wstawianie narzędzie Tabela przestawna (warto przed kliknięciem tej opcji stać w dowolnej komórce z naszymi danymi źródłowymi).

UWAGA!

Jeżeli przygotowujemy tabelę przestawną na podstawie danych, które mogą się zwiększać, warto przed jej stworzeniem przekonwertować nasze dane źródłowe na tabelę. Dzięki temu spokojnie będziemy mogli dopisywać nowe wiersze i zwykłe odświeżenie tabeli przestawnej spowoduje, że zostaną one w naszym raporcie uwzględnione.

Po zatwierdzeniu w pierwszym oknie zakresu danych miejsca, gdzie ma być umieszczona tabela przestawna, otworzy się okno, w którym musimy ją zaprojektować, rozdzielając dostępne pola pomiędzy cztery obszary tabeli:

  • obszar wierszy,
  • obszar kolumn,
  • obszar filtrów raportu,
  • obszar wartości.

Wystarczy w okienku z listą pól zaznaczyć pola, które chcemy umieścić w tabeli przestawnej (w naszym wypadku: Region, Handlowiec, Wartość sprzedaży) i Excel sam przeniesie je w obszary domyślne. Otrzymamy taką tabelę przestawną, jak pokazuje Rysunek 2.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tylko on-line nr 27/2021

Wykresy wodospadowe w praktyce

Wykresy są często nieodłącznym narzędziem wykorzystywanym przy różnego rodzaju raportach. Ich zadaniem jest zarówno przekazać pewne merytoryczne dane, jak również przyciągnąć uwagę odbiorcy. Jako że większość z nas jest wzrokowcami, to dobrze stworzony wykres pozwoli zapamiętać najważniejsze dane czy różne zależności.

Czytaj więcej

Pętle w Excelu

Pętle w Excelu

Język VBA (ang. Visual Basic for Applications) jest językiem programowania obsługującym aplikacje pakietu Microsoft Office, do których należy m.in. Excel. Celem pracy w VBA jest automatyzacja zadań wykonywanych na dokumentach za pomocą makropoleceń. Jednym z podstawowych narzędzi dostępnych w VBA są pętle.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama