Program Excel jest bardzo często wykorzystywany do tworzenia różnego rodzaju raportów. Mogą być one mniej lub bardziej rozbudowane, mniej lub bardziej skomplikowane oraz do ich wykonania możemy stosować przeróżne narzędzia Excela. Wszystko zależy od tego, co nasz raport ma przedstawiać i w jakiej formie mamy do niego dane źródłowe. W niniejszym artykule pokażę na przykładzie miesięcznego raportu sprzedaży, jak tworzyć go za pomocą tabel przestawnych.

Tworzenie raportów w Excelu na przykładzie miesięcznego raportu sprzedaży

Wstawianie prostej tabeli przestawnej

Na Rysunku 1 zostały pokazane przykładowe dane, jakie możemy mieć, dotyczące miesięcznej sprzedaży towarów.

Na podstawie tego zestawienia można przygotować raport pokazujący, jaka była łączna wartość sprzedanych towarów w każdym regionie przez każdego handlowca. W celu wykonania takiego raportu stwórzmy tabelę przestawną, wykorzystując na wstążce na karcie Wstawianie narzędzie Tabela przestawna (warto przed kliknięciem tej opcji stać w dowolnej komórce z naszymi danymi źródłowymi).

UWAGA!

Jeżeli przygotowujemy tabelę przestawną na podstawie danych, które mogą się zwiększać, warto przed jej stworzeniem przekonwertować nasze dane źródłowe na tabelę. Dzięki temu spokojnie będziemy mogli dopisywać nowe wiersze i zwykłe odświeżenie tabeli przestawnej spowoduje, że zostaną one w naszym raporcie uwzględnione.

Po zatwierdzeniu w pierwszym oknie zakresu danych miejsca, gdzie ma być umieszczona tabela przestawna, otworzy się okno, w którym musimy ją zaprojektować, rozdzielając dostępne pola pomiędzy cztery obszary tabeli:

  • obszar wierszy,
  • obszar kolumn,
  • obszar filtrów raportu,
  • obszar wartości.

Wystarczy w okienku z listą pól zaznaczyć pola, które chcemy umieścić w tabeli przestawnej (w naszym wypadku: Region, Handlowiec, Wartość sprzedaży) i Excel sam przeniesie je w obszary domyślne. Otrzymamy taką tabelę przestawną, jak pokazuje Rysunek 2.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

10 przykładów organizowania zapytań Power Query

10 przykładów organizowania zapytań Power Query

Power Query doskonale nadaje się do tworzenia zapytań, które będą obsługiwane przez cały zespół lub dział. Przy okazji ich nagrywania warto je uporządkować, aby każda osoba, która je otworzy, łatwo zorientowała się w ich strukturze. Szczególnej wartości nabiera ono, gdy np. podczas urlopu zapytania są przekazywane innym osobom.

Czytaj więcej

Ranking sprzedawców w Excelu

Ranking sprzedawców w Excelu

W życiu często chcemy wiedzieć, kto jest najlepszy. Nam zależy na znalezieniu najlepszego sprzedawcy, a dokładniej –na wyznaczeniu rankingów sprzedawców od najlepszego do najgorszego. Excel zawiera kilka narzędzi ułatwiających to zadanie. Zaczniemy od tabeli przestawnych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.