Tematem numer jeden w pierwszym półroczu 2019 r. dla głównych księgowych i osób zaangażowanych w procesy sprawozdawcze w spółkach będzie dostosowanie procesów i narzędzi do raportowania sprawozdań finansowych w postaci plików XML. Spółki zostały zobligowane do spełnienia obowiązującego od października 2018 r. wymogu przesyłania do KRS i urzędu skarbowego sprawozdań finansowych w formie elektronicznej (JPK SF).

Problem e-sprawozdań, choć w większości firm jeszcze nie pilny, pnie się coraz wyżej na listach priorytetów zespołów księgowych. Wiele firm znajduje się w tej chwili w zawieszeniu – na razie bezskutecznie szukając pomocy w tej materii ze strony dostawcy wykorzystywanego systemu finansowo-księgowego czy firmy audytorskiej odpowiedzialnej za badanie sprawozdania finansowego. Rynek rozwiązań dla firm stopniowo wypełnia lukę związaną z brakiem odpowiednich narzędzi pozwalających przygotować sprawozdanie finansowe w formie pliku XML. Celem artykułu jest przedstawienie wymagań, jakie powinno spełniać narzędzie wspierające raportowanie sprawozdań finansowych XML, oraz wskazanie potencjału i możliwości usprawnień związanych z wdrożeniem kompletnego rozwiązania IT wspierającego raportowanie finansowe przedsiębiorstwa.

Konieczność dostosowania procesu przygotowania sprawozdań finansowych do raportowania w formie plików JPK SF jest doskonałą okazją do przeglądu i optymalizacji narzędzi wykorzystywanych w tym zakresie. Z uwagi na szeroki zakres danych i not sprawozdawczych (wykraczający poza standardowy zakres ewidencji księgowej) nie będzie raczej możliwości przygotowania kompletnych sprawozdań finansowych bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych. Dla większości firm oznacza to konieczność zakupu dodatkowych narzędzi IT, które umożliwią wygenerowanie plików XML zgodnych z wymaganiami Ministerstwa Finansów.

Patrząc na relatywnie ubogą obecnie ofertę narzędzi wspierających tworzenie sprawozdań finansowych XML, dyrektor finansowy czy główny księgowy, rozważając zakup rozwiązania wspierającego raportowanie JPK SF, ma w pewnym uproszczeniu dwa rozwiązania alternatywne:

  • wybrać i kupić relatywnie proste rozwiązanie zapewniające konwersję plików Excel do formatu XML zgodnie ze strukturami raportowania JPK SF,
  • zdecydować się na rozwiązania automatyzujące i optymalizujące cały proces pracy nad sprawozdaniem, począwszy od integracji z systemem finansowo-księgowym po przygotowanie finalnych plików XML.

E-sprawozdania – konwersja sprawozdań finansowych do schematów JPK SF

Wariant prostszy – konwerter sprawozdań finansowych do postaci plików JPK SF – to rozwiązanie, którego zadaniem jest przełożenie istniejącego pliku sprawozdania finansowego na struktury XML zgodnie z obowiązującą specyfikacją techniczną.

Kompletne rozwiązanie wspierające publikację sprawozdań finansowych XML powinno pokrywać pełen zakres informacji i ujawnień wymaganych przez struktury logiczne plików JPK SF, w szczególności umożliwiać:

  • uzupełnienie za pomocą predefiniowanych formularzy całości danych stanowiących wprowadzenie do sprawozdania finansowego – nagłówek sprawozdania, dane identyfikujące jednostkę, czas trwania działalności jednostki (jeżeli jest ograniczony), założenia dotyczące kontynuacji działalności czy informacje o połączeniu spółek;
  • uzupełnienie informacji na temat zasad (polityka) rachunkowości zastosowanych przy sporządzaniu sprawozdania finansowego, w szczególności omówienie przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, w zakresie, w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru, metody wyceny aktywów i pasywów (także amortyzacji), zasady ustalenia wyniku finansowego oraz ustalenie sposobu sporządzenia sprawozdania finansowego;
  • wprowadzenie danych za okres bieżący oraz porównawczy do formularzy sprawozdań finansowych zgodnie z układem raportowania właściwym dla przedsiębiorstwa (jednostka inna, grupa kapitałowa, bank, zakład ubezpieczeń) – bilans, rachunek zysków i strat (w wariancie porównawczym lub kalkulacyjnym), rachunek przepływów pieniężnych oraz zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym; część narzędzi umożliwia import danych z istniejących plików Excel, o ile zawierają one kody pozycji zgodnie z układami sprawozdawczymi struktur XML;
  • uzupełnienie formularza informacji dodatkowej do podatku dochodowego – noty podatkowej przedstawiającej uzgodnienie zysku brutto do podstawy opodatkowania z wyszczególnieniem:
    • przychodów zwolnionych z opodatkowania oraz kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą),
    • przychodów i kosztów niepodlegających opodatkowaniu w roku bieżącym,
    • przychodów i kosztów podlegających opodatkowaniu w roku bieżącym, ujętych w księgach rachunkowych lat ubiegłych,
    • strat z lat ubiegłych,
    • innych zmian podstawy opodatkowania.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Finanse i Controlling nr 63/2019

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Technologie informatyczne wspierające prowadzenie biznesu - case study branży spożywczej

MC_65_24.jpg

Przedsiębiorstwa dysponują dziś większą ilością danych niż kiedykolwiek. Nigdy w historii ani nie zbierały, ani nie raportowały tylu informacji podatkowych czy gospodarczych. W wielu branżach kontrola jakości nigdy nie była na tak zaawansowanym poziomie. Jednak by przetworzyć i właściwie zanalizować tak duże zasoby danych, trzeba wykorzystać technologie: systemy analityczne, systemy wspierające przetwarzanie informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami na przykład w zakresie finansów i księgowości czy kadr i płac, a także systemy pozwalające na połączenie danych spływających z różnych źródeł – produkcji, magazynów i sprzedaży.

Czytaj więcej

SAP w branży logistycznej - to logiczne!

MC_65_29.jpg

SAP jest systemem klasy ERP, łączącym wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa. Składa się z wielu modułów, które odpowiadają obszarom działalności przedsiębiorstwa, takim jak: logistyka i produkcja, kadry i płace, finanse i controlling. Główną zaletą wdrożenia systemu ERP, takiego jak SAP, jest zgromadzenie wszystkich potrzebnych informacji w jednym miejscu. Dzięki wdrożeniu SAP-a uprawnieni pracownicy znajdą w systemie komplet danych źródłowych i wynikowych. Takie podejście sprawia, że branża logistyczna może jeszcze skuteczniej wpływać na efektywne działanie całego przedsiębiorstwa oraz na ciągłe ulepszanie wyników sprzedażowych.

Czytaj więcej

Model do obliczania amortyzacji w Excelu

CiRZ_240_30.jpg

Amortyzacja środków trwałych jest jednym z kosztów, którego wielkość jesteśmy w stanie zaplanować. I choć w dzisiejszych czasach większość programów księgowych ma wbudowane narzędzie do planowania amortyzacji, może się zdarzyć, że będziemy zmuszeni wykorzystać w tym celu program Excel. Niniejszy artykuł ma za zadanie pokazać, jak takie narzędzie można zbudować.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama