Bardzo często podczas pracy w programie Excel chcemy zmienić kolejność, w jakiej mamy ustawione wiersze. Na tym właśnie polega sortowanie. W zależności od tego, jakie mamy dane i jak bardzo skomplikowane są kryteria, możemy stosować różne kryteria sortowania.

Sortowanie niestandardowe w Excelu

Wśród kryteriów, wg których chcemy sortować, możemy stosować różnego rodzaju sposoby:

  • sortowanie proste (wg jednego kryterium),
  • sortowanie wg wielu kryteriów,
  • sortowanie w kolejności niestandardowych list sortowania,
  • sortowanie wg koloru czcionki bądź wypełnienia komórek,
  • sortowanie danych w poziomie,
  • sortowanie dynamiczne za pomocą funkcji SORTUJ().

Sortowanie proste (wg jednego kryterium)

Najprostszym sposobem na sortowanie danych wg jednego kryterium jest zaznaczenie dowolnej komórki w kolumnie, w której chcemy posortować dane, i wybranie na wstążce z zakładki Narzędzia główne opcji Sortuj i filtruj, a następnie kolejności, w jakiej dane mają być posortowane. Dzięki tej metodzie posortowane zostaną wszystkie kolumny, a dane, które były w jednym wierszu, nadal będą w jednym wierszu. Sprawa lekko się komplikuje w momencie, gdy chcemy sortować dane wg wielu kryteriów.

Sortowanie wg wielu kryteriów

Dane, które będziemy chcieli posortować, przedstawia rys. 1.

Załóżmy, że chcemy posortować te dane według kategorii wydatku, a w obrębie każdej kategorii po nazwie wydatku (obydwa kryteria w kolejności alfabetycznej). W tym celu, stojąc w dowolnym miejscu naszych danych, na wstążce w Narzędziach głównych wybieramy opcję Sortuj i filtruj, a następnie Sortowanie niestandardowe. Można też wybrać tę opcję, klikając w danych prawym przyciskiem myszy i wybierając Sortowanie Sortowanie niestandardowe albo na wstążce w zakładce Dane wybierając Sortuj. Każda z tych opcji doprowadzi nas do takiego samego okienka, jakie pokazuje rys. 2.

W tym oknie wybieramy opcję sortowania według kolumny Kategoria, a następnie w lewym górnym rogu okna wybieramy opcję Dodaj poziom i ustawiamy sortowanie wg kolumny Wydatek. W obydwu przypadkach sortowanie odbywa się w kolejności od A do Z. Gotowe okno przedstawia rys. 3, natomiast posortowane dane pokazuje rys. 4.

Bardzo ważna jest kolejność poziomów, którą ustawiamy w oknie sortowania. W tej chwili kolumna Kategoria (czyli ta, która była ustawiona w pierwszym poziomie) jest w całości posortowana alfabetycznie, natomiast kolumna Wydatek jest ułożona alfabetycznie tylko fragmentami (w obrębie jednej kategorii).

Takich poziomów sortowania można dodać tyle, ile jest kolumn, jednak nie więcej niż 64. Każdy poziom może być sortowany w innej kolejności (np. jeden poziom rosnąco, a drugi malejąco). Jeżeli chcemy wrócić do sortowania wg mniejszej liczby kryteriów, możemy kliknąć w oknie sortowania niestandardowego poziom, który chcemy usunąć, a następnie wybrać opcję Usuń poziom.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

10 przykładów organizowania zapytań Power Query

10 przykładów organizowania zapytań Power Query

Power Query doskonale nadaje się do tworzenia zapytań, które będą obsługiwane przez cały zespół lub dział. Przy okazji ich nagrywania warto je uporządkować, aby każda osoba, która je otworzy, łatwo zorientowała się w ich strukturze. Szczególnej wartości nabiera ono, gdy np. podczas urlopu zapytania są przekazywane innym osobom.

Czytaj więcej

Ranking sprzedawców w Excelu

Ranking sprzedawców w Excelu

W życiu często chcemy wiedzieć, kto jest najlepszy. Nam zależy na znalezieniu najlepszego sprzedawcy, a dokładniej –na wyznaczeniu rankingów sprzedawców od najlepszego do najgorszego. Excel zawiera kilka narzędzi ułatwiających to zadanie. Zaczniemy od tabeli przestawnych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.