Chyba od początków istnienia Excela trzeba było pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego. Już dawno przestało wystarczać przepisywanie czy kopiowanie danych (wszystko ze względu na coraz większą ilość danych, które musimy analizować).

Dane z plików tekstowych (.txt i .csv), informacje z sieci, z baz danych (np. Access) i innych źródeł (Rysunek 1) – te wszystkie dane możesz pobierać do Excela.

Ale technologie się zmieniają i te „stare” sposoby się zdezaktualizowały. Nie są wystarczająco szybkie i elastyczne. Dlatego Microsoft stworzył do Excela dodatek Power Query, który ma nowe, szybsze i bardziej elastyczne funkcje.

Pobieranie danych za pomocą Power Query

W najnowszych update’ach do subskrypcji Microsoft Office 365 „stare” metody zostały schowane (jeśli chcesz, możesz je włączyć w oknie opcji programu Excel w zakładce Dane – Rysunek 2), a wyróżniono polecenia związane z pobieraniem danych do Power Query – zostały przeniesione z odrębnej karty na kartę Dane jako grupa poleceń Pobieranie i przekształcanie (Rysunek 3).

W tym artykule przećwiczymy pobieranie danych z trzech różnych źródeł, gdzie często mamy dziesiątki, a nawet setki tysięcy rekordów (wierszy) danych, które nie mieszczą się w arkuszu Excela: z folderu danych, z Accessa, z bazy danych SQL.

Pobieranie danych z folderu

Często zdarza się, że system, z którym pracujemy, jest w stanie eksportować dane w formie plików tekstowych (.txt i/lub .csv), a także Excela, które są grupowane w folderach w zależności od roku, kraju, fabryki itp.

Często w tych folderach są dalsze podziały na foldery miesięcy, miast, wydziałów etc. Przed powstaniem Power Query do Excela mogliśmy te dane pobierać za pomocą skomplikowanych makr. Teraz można skorzystać z podstawowej funkcjonalności Power Query (Rysunek 3).

Po wybraniu polecenia pobierz dane z folderu (karta Dane -> Nowe zapytanie -> Z pliku -> Z folderu). Otworzy się okno, w którym musimy wskazać ścieżkę folderu, z której chcemy pobrać dane z plików (Rysunek 4). Możemy skorzystać z przycisku Przeglądanie albo wkleić ścieżkę skopiowaną z eksploratora plików. Jak zostało wspomniane na początku artykułu, w tych plikach może być więcej rekordów (wierszy), niż może pomieścić Excel w arkuszu, dlatego praktycznie nigdy nie chcemy od razu załadować danych do Excela.

Podobnie często nie chcemy ich od razu łączyć, bo możliwe, że wewnątrz folderów mogą się znaleźć pliki, których nie chcemy analizować, a nawet przypadkowe pliki o innym rozszerzeniu niż pliki eksportowane z naszego wewnętrznego programu. Dlatego prawie zawsze naciskamy w tym oknie (Rysunek 5) przycisk Edytuj.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 23/2020

Wycena wartości godziwej aktywów w arkuszu Excel

CiRZ_3_20.jpg

Regulacje bilansowe, jak ustawa o rachunkowości, czy Międzynarodowe Standardy Rachunkowości/ /Sprawozdawczości Finansowej przewidują wycenę niektórych aktywów i pasywów w wartości godziwej. Jednak ani definicja, ani przepisy uprawniające do wyboru tego standardu nie wyjaśniają, jak ma wyglądać proces wyceny wartości godziwej.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 23/2020

Biała lista podatników VAT w Excelu

CiRZ_02_18.jpg

Na temat białej listy podatników powstało mnóstwo artykułów poświęconych przede wszystkim istocie jej działania, obowiązkom nałożonym na przedsiębiorców oraz sankcjom grożącym za niedopełnienie obowiązku weryfikacji. Na rynku pojawiło się sporo rozwiązań ułatwiających weryfikację rachunków bankowych z pominięciem wyszukiwarki Ministerstwa Finansów. W tym artykule przeanalizujemy w jaki sposób Excel umożliwia sprawdzenie kont kontrahentów, oczywiście odwołując się do danych białej listy podatników VAT.

Czytaj więcej

Tworzenie raportów w Excelu na przykładzie miesięcznego raportu sprzedaży

INFO_23_27.jpg

Program Excel jest bardzo często wykorzystywany do tworzenia różnego rodzaju raportów. Mogą być one mniej lub bardziej rozbudowane, mniej lub bardziej skomplikowane oraz do ich wykonania możemy stosować przeróżne narzędzia Excela. Wszystko zależy od tego, co nasz raport ma przedstawiać i w jakiej formie mamy do niego dane źródłowe. W niniejszym artykule pokażę na przykładzie miesięcznego raportu sprzedaży, jak tworzyć go za pomocą tabel przestawnych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama