W jaki sposób przeprowadzić analizę klientów na podstawie danych z systemu CRM pod kątem różnych kryteriów i podzielić ich na grupy tak, aby można było przygotować sprofilowaną ofertę dla każdej z nich? Pomocna będzie tabela danych opracowana w Excelu.
 

 

 

Narzędzie do analizy struktury klientów firmy

Z systemu CRM została wygenerowana do Excela tabela z danymi 398 klientów z różnych regionów i branż (rys. 1). Każdego z nich opisano przy użyciu kilku cech.

  • Branża – każdy klient został przypisany do jednej z osiemnastu branż: przemysł samochodowy, placówki medyczne, FMCG, hotelarstwo, turystyka, ubezpieczenia, bankowość, administracja publiczna, telekomunikacja, paliwa, kultura i sztuka, usługi finansowe, urządzenia biurowe, usługi IT, usługi gastronomiczne, sport i rekreacja, edukacja i szkolenia, handel sprzętem komputerowym,
  • Region – każdy z klientów został przypisany do jednego z szesnastu województw,
  • Obroty – łączna kwota obrotów z danym klientem od momentu rozpoczęcia współpracy,
  • Data ostatniego zamówienia – data ostatniego złożonego przez klienta zamówienia,
  • Grupa przychodowa – klienci zostali podzieleni na trzy grupy w zależności od wielkości wygenerowanych w jednostce obrotów: grupę A stanowią klienci o łącznym obrocie powyżej 250 tys. zł, grupę B – klienci o obrotach od 100 do 250 tys. zł, natomiast grupę C klienci o obrotach poniżej 100 tys. zł,
  • Grupa aktywności – klientów podzielono na trzy grupy w zależności od daty ostatniego zamówienia: grupa I – klienci, których ostanie zamówienie zostało złożone w 2015 roku, grupa II – ostatnie zamówienie zostało złożone w 2014 roku, grupa III to podmioty, których ostanie zamówienie zostało złożone przed rokiem 2014 .

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Szef Sprzedaży nr 22/2015

Zobacz również

Tylko on-line nr 27/2021

Wykresy wodospadowe w praktyce

Wykresy są często nieodłącznym narzędziem wykorzystywanym przy różnego rodzaju raportach. Ich zadaniem jest zarówno przekazać pewne merytoryczne dane, jak również przyciągnąć uwagę odbiorcy. Jako że większość z nas jest wzrokowcami, to dobrze stworzony wykres pozwoli zapamiętać najważniejsze dane czy różne zależności.

Czytaj więcej

Pętle w Excelu

Pętle w Excelu

Język VBA (ang. Visual Basic for Applications) jest językiem programowania obsługującym aplikacje pakietu Microsoft Office, do których należy m.in. Excel. Celem pracy w VBA jest automatyzacja zadań wykonywanych na dokumentach za pomocą makropoleceń. Jednym z podstawowych narzędzi dostępnych w VBA są pętle.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama