Amortyzacja środków trwałych jest jednym z kosztów, którego wielkość jesteśmy w stanie zaplanować. I choć w dzisiejszych czasach większość programów księgowych ma wbudowane narzędzie do planowania amortyzacji, może się zdarzyć, że będziemy zmuszeni wykorzystać w tym celu program Excel. Niniejszy artykuł ma za zadanie pokazać, jak takie narzędzie można zbudować.

Metody amortyzacji

Istnieją różne metody amortyzacji, które możemy zastosować w Excelu:

  • metoda amortyzacji liniowej – opiera się na założeniu, że w każdym okresie stawka amortyzacyjna jest dokładnie taka sama (co oznacza, że jeśli np. okres amortyzacji to 10 lat, czyli 120 miesięcy, to w każdym z miesięcy odpis amortyzacyjny będzie równy 1/120 wartości środka trwałego),
  • metoda degresywna (inaczej metoda malejących odpisów amortyzacyjnych) – opiera się na założeniu, że zużycie środka trwałego następuje szybciej na początku jego użytkowania,
  • metoda progresywna (inaczej metoda rosnących odpisów amortyzacyjnych) – zakłada, że zużycie środka trwałego następuje coraz szybciej wraz z upływem czasu.

Aby móc obliczyć w Excelu odpis amortyzacyjny, potrzebujemy mieć zgromadzone następujące informacje: wartość początkową środka trwałego, datę przyjęcia do użytkowania, dotychczasowe umorzenie oraz stawkę amortyzacyjną. Przykład takich danych pokazuje Rysunek 1.

Na podstawie tych danych możemy teraz wyliczyć wartość aktualną środka trwałego jako różnicę między wartością początkową i dotychczasowym umorzeniem. Zatem w komórce F2 należy wprowadzić następującą formułę:

=B2-D2

Po jej skopiowaniu dla wszystkich środków trwałych nasze zestawienie będzie wyglądać tak, jak pokazuje Rysunek 2.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 9/2019

Zobacz również

Tylko on-line nr 21/2019

Technologie informatyczne wspierające prowadzenie biznesu - case study branży spożywczej

MC_65_24.jpg

Przedsiębiorstwa dysponują dziś większą ilością danych niż kiedykolwiek. Nigdy w historii ani nie zbierały, ani nie raportowały tylu informacji podatkowych czy gospodarczych. W wielu branżach kontrola jakości nigdy nie była na tak zaawansowanym poziomie. Jednak by przetworzyć i właściwie zanalizować tak duże zasoby danych, trzeba wykorzystać technologie: systemy analityczne, systemy wspierające przetwarzanie informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami na przykład w zakresie finansów i księgowości czy kadr i płac, a także systemy pozwalające na połączenie danych spływających z różnych źródeł – produkcji, magazynów i sprzedaży.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 21/2019

SAP w branży logistycznej - to logiczne!

MC_65_29.jpg

SAP jest systemem klasy ERP, łączącym wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa. Składa się z wielu modułów, które odpowiadają obszarom działalności przedsiębiorstwa, takim jak: logistyka i produkcja, kadry i płace, finanse i controlling. Główną zaletą wdrożenia systemu ERP, takiego jak SAP, jest zgromadzenie wszystkich potrzebnych informacji w jednym miejscu. Dzięki wdrożeniu SAP-a uprawnieni pracownicy znajdą w systemie komplet danych źródłowych i wynikowych. Takie podejście sprawia, że branża logistyczna może jeszcze skuteczniej wpływać na efektywne działanie całego przedsiębiorstwa oraz na ciągłe ulepszanie wyników sprzedażowych.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 21/2019

Analiza wyników sprzedaży na wykresie kombi

CiRZ_10_14.jpg

Bardzo często, gdy przychodzi do analizy danych, jednym z jej elementów jest analiza wykresu. Sprawa jest dosyć prosta, kiedy mamy jedną serię danych, natomiast trochę się ona komplikuje, kiedy mamy dwie serie danych i to takich danych, że pokazanie ich jednocześnie na standardowym wykresie kolumnowym wcale nie pomaga w analizie. Z pomocą przychodzi wykres kombi.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama