Amortyzacja środków trwałych jest jednym z kosztów, którego wielkość jesteśmy w stanie zaplanować. I choć w dzisiejszych czasach większość programów księgowych ma wbudowane narzędzie do planowania amortyzacji, może się zdarzyć, że będziemy zmuszeni wykorzystać w tym celu program Excel. Niniejszy artykuł ma za zadanie pokazać, jak takie narzędzie można zbudować.

Metody amortyzacji

Istnieją różne metody amortyzacji, które możemy zastosować w Excelu:

  • metoda amortyzacji liniowej – opiera się na założeniu, że w każdym okresie stawka amortyzacyjna jest dokładnie taka sama (co oznacza, że jeśli np. okres amortyzacji to 10 lat, czyli 120 miesięcy, to w każdym z miesięcy odpis amortyzacyjny będzie równy 1/120 wartości środka trwałego),
  • metoda degresywna (inaczej metoda malejących odpisów amortyzacyjnych) – opiera się na założeniu, że zużycie środka trwałego następuje szybciej na początku jego użytkowania,
  • metoda progresywna (inaczej metoda rosnących odpisów amortyzacyjnych) – zakłada, że zużycie środka trwałego następuje coraz szybciej wraz z upływem czasu.

Aby móc obliczyć w Excelu odpis amortyzacyjny, potrzebujemy mieć zgromadzone następujące informacje: wartość początkową środka trwałego, datę przyjęcia do użytkowania, dotychczasowe umorzenie oraz stawkę amortyzacyjną. Przykład takich danych pokazuje Rysunek 1.

Na podstawie tych danych możemy teraz wyliczyć wartość aktualną środka trwałego jako różnicę między wartością początkową i dotychczasowym umorzeniem. Zatem w komórce F2 należy wprowadzić następującą formułę:

=B2-D2

Po jej skopiowaniu dla wszystkich środków trwałych nasze zestawienie będzie wyglądać tak, jak pokazuje Rysunek 2.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 9/2019

Zobacz również

Tylko on-line nr 22/2020

Planowanie płynności finansowej w Excelu

CiRZ_12_16.jpg

Planowanie i kontrolowanie płynności finansowej firmy jest jednym z ważniejszych zadań, jakie stają przed analitykami finansowymi po to, by przedsiębiorstwo mogło działać spokojnie i bez zakłóceń. Do oszacowania kondycji finansowej przedsiębiorstwa oraz zaplanowania płynności finansowej wykorzystuje się szereg formuł i narzędzi. Jednym z nich jest oczywiście Excel.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 22/2020

Funkcje finansowe w programie Excel

CiRZ_1_2020_22.jpg

Spośród wielu różnych dostępnych w programie Excel funkcji dość liczną grupę stanowią funkcje finansowe. Najogólniej rzecz biorąc służą nam one do tego, by w prosty sposób móc policzyć różne wskaźniki związane z finansami oraz inwestycjami.

Czytaj więcej

Porównanie zawartości skoroszytów za pomocą dodatku Inquire

INFO_22_67.jpg

Program MS Excel jest często wykorzystywany m.in. do tworzenia biznesplanów, budżetów czy zaawansowanych modeli finansowych. Wszystkie te formy skoroszytów wymagają od użytkownika wypełnienia setek, a nawet tysięcy komórek znajdujących się w licznych arkuszach. Wspomniane pliki, zanim uzyskamy ich wersję finalną, powstają w wielu wersjach wstępnych, które nierzadko są modyfikowane przez różne osoby.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama