Rozpoczynając przygodę z arkuszem kalkulacyjnym Microsoft Excel, dostrzegamy, że program ten pozwala wykonywać wiele zadań zdecydowanie szybciej. Jednakże dopiero wraz z upływem czasu i wzrostem doświadczenia zauważamy, że jesteśmy w stanie jeszcze bardziej zoptymalizować naszą pracę, dzięki czemu wykonujemy ją szybciej i lepiej. To wszystko sprawia, że stajemy się ekspertami w swoim obszarze i możemy wyróżnić się na tle innych pracowników.

Aby sprostać wymogom obecnego tempa pracy i oczekiwaniom współpracowników, przełożonych czy klientów, staramy się wdrażać różnego rodzaju usprawnienia. Nierzadko wymaga to poszukiwań w zakresie nowych, lepszych, szybszych sposobów wykonywania tej samej pracy. Podobnie rzecz ma się z pracą w Excelu. Również tutaj użytkownik może doskonalić swój warsztat pracy, a co za tym idzie – realizować zadania w krótszym czasie, dostarczając wysokiej jakości efekty końcowe.

Już przy pierwszym kontakcie z arkuszem kalkulacyjnym Excel możemy zauważyć, że tę samą czynność możemy wykonać przynajmniej na dwa lub trzy sposoby. Na przykład utworzenie tabeli na podstawie zgromadzonych i zaznaczonych w arkuszu danych jesteśmy w stanie zrobić na trzy różne sposoby:

  • klikając na karcie Narzędzia główne polecenie Formatuj jako tabelę znajdujące się w grupie Style,
  • klikając na karcie Wstawianie w grupie Tabele polecenie Tabela,
  • używając skrótu klawiaturowego Ctrl + T.

W efekcie powstaje tabela zawierająca wspomniane dane. Jak widać, każda z podanych metod prowadzi do osiągnięcia tego samego rezultatu, ale jak zwykle różnica tkwi w szczegółach. Na przykład ostatni sposób będzie najszybszy, ale wymaga zapamiętania skrótu klawiaturowego Ctrl + T. Oczywiście każdy użytkownik ma swoje preferencje i znajdą się zatwardziali zwolennicy korzystania z myszy. Osobiście stawiam na skróty klawiaturowe i do tego zawsze zachęcam studentów moich kursów.

Oszczędzamy czas, czyli wybieramy drogę na skróty

Korzystanie ze skrótów klawiaturowych w mojej opinii pozwala pracować płynniej, a co za tym idzie nie tracimy czasu na szukanie właściwego polecenia na wstążce Excela lub w menu kontekstowym. Dodatkowo, jeśli będziemy stosować skróty systematycznie, to przyspieszymy pracę i zaoszczędzimy czas – i to nie tylko w perspektywie dnia, ale i roku.

Jeżeli do tej pory pracowaliśmy w Excelu, wybierając polecenia za pomocą myszy, to przejście na korzystanie z kombinacji klawiszy może stanowić nie lada wyzwanie. Absolutnie nie należy się tego bać, a cały proces rozkładamy na kilka etapów, w ramach których poznajemy i systematycznie używamy 10 skrótów.

Na początek sugeruję zastąpienie 10 najczęściej używanych poleceń odpowiadającymi im skrótami klawiaturowymi. Kiedy pierwsza dziesiątka zostanie opanowana, możemy przystąpić do nauki kolejnych kombinacji klawiszy.

Ile skrótów należy zapamiętać do płynnej pracy w Excelu? To jest indywidualna kwestia, ale znajomość 30–50 skrótów w zupełności wystarczy.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Technologie informatyczne wspierające prowadzenie biznesu - case study branży spożywczej

MC_65_24.jpg

Przedsiębiorstwa dysponują dziś większą ilością danych niż kiedykolwiek. Nigdy w historii ani nie zbierały, ani nie raportowały tylu informacji podatkowych czy gospodarczych. W wielu branżach kontrola jakości nigdy nie była na tak zaawansowanym poziomie. Jednak by przetworzyć i właściwie zanalizować tak duże zasoby danych, trzeba wykorzystać technologie: systemy analityczne, systemy wspierające przetwarzanie informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami na przykład w zakresie finansów i księgowości czy kadr i płac, a także systemy pozwalające na połączenie danych spływających z różnych źródeł – produkcji, magazynów i sprzedaży.

Czytaj więcej

SAP w branży logistycznej - to logiczne!

MC_65_29.jpg

SAP jest systemem klasy ERP, łączącym wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa. Składa się z wielu modułów, które odpowiadają obszarom działalności przedsiębiorstwa, takim jak: logistyka i produkcja, kadry i płace, finanse i controlling. Główną zaletą wdrożenia systemu ERP, takiego jak SAP, jest zgromadzenie wszystkich potrzebnych informacji w jednym miejscu. Dzięki wdrożeniu SAP-a uprawnieni pracownicy znajdą w systemie komplet danych źródłowych i wynikowych. Takie podejście sprawia, że branża logistyczna może jeszcze skuteczniej wpływać na efektywne działanie całego przedsiębiorstwa oraz na ciągłe ulepszanie wyników sprzedażowych.

Czytaj więcej

Model do obliczania amortyzacji w Excelu

CiRZ_240_30.jpg

Amortyzacja środków trwałych jest jednym z kosztów, którego wielkość jesteśmy w stanie zaplanować. I choć w dzisiejszych czasach większość programów księgowych ma wbudowane narzędzie do planowania amortyzacji, może się zdarzyć, że będziemy zmuszeni wykorzystać w tym celu program Excel. Niniejszy artykuł ma za zadanie pokazać, jak takie narzędzie można zbudować.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama