Rozpoczynając przygodę z arkuszem kalkulacyjnym Microsoft Excel, dostrzegamy, że program ten pozwala wykonywać wiele zadań zdecydowanie szybciej. Jednakże dopiero wraz z upływem czasu i wzrostem doświadczenia zauważamy, że jesteśmy w stanie jeszcze bardziej zoptymalizować naszą pracę, dzięki czemu wykonujemy ją szybciej i lepiej. To wszystko sprawia, że stajemy się ekspertami w swoim obszarze i możemy wyróżnić się na tle innych pracowników.

Aby sprostać wymogom obecnego tempa pracy i oczekiwaniom współpracowników, przełożonych czy klientów, staramy się wdrażać różnego rodzaju usprawnienia. Nierzadko wymaga to poszukiwań w zakresie nowych, lepszych, szybszych sposobów wykonywania tej samej pracy. Podobnie rzecz ma się z pracą w Excelu. Również tutaj użytkownik może doskonalić swój warsztat pracy, a co za tym idzie – realizować zadania w krótszym czasie, dostarczając wysokiej jakości efekty końcowe.

Już przy pierwszym kontakcie z arkuszem kalkulacyjnym Excel możemy zauważyć, że tę samą czynność możemy wykonać przynajmniej na dwa lub trzy sposoby. Na przykład utworzenie tabeli na podstawie zgromadzonych i zaznaczonych w arkuszu danych jesteśmy w stanie zrobić na trzy różne sposoby:

  • klikając na karcie Narzędzia główne polecenie Formatuj jako tabelę znajdujące się w grupie Style,
  • klikając na karcie Wstawianie w grupie Tabele polecenie Tabela,
  • używając skrótu klawiaturowego Ctrl + T.

W efekcie powstaje tabela zawierająca wspomniane dane. Jak widać, każda z podanych metod prowadzi do osiągnięcia tego samego rezultatu, ale jak zwykle różnica tkwi w szczegółach. Na przykład ostatni sposób będzie najszybszy, ale wymaga zapamiętania skrótu klawiaturowego Ctrl + T. Oczywiście każdy użytkownik ma swoje preferencje i znajdą się zatwardziali zwolennicy korzystania z myszy. Osobiście stawiam na skróty klawiaturowe i do tego zawsze zachęcam studentów moich kursów.

Oszczędzamy czas, czyli wybieramy drogę na skróty

Korzystanie ze skrótów klawiaturowych w mojej opinii pozwala pracować płynniej, a co za tym idzie nie tracimy czasu na szukanie właściwego polecenia na wstążce Excela lub w menu kontekstowym. Dodatkowo, jeśli będziemy stosować skróty systematycznie, to przyspieszymy pracę i zaoszczędzimy czas – i to nie tylko w perspektywie dnia, ale i roku.

Jeżeli do tej pory pracowaliśmy w Excelu, wybierając polecenia za pomocą myszy, to przejście na korzystanie z kombinacji klawiszy może stanowić nie lada wyzwanie. Absolutnie nie należy się tego bać, a cały proces rozkładamy na kilka etapów, w ramach których poznajemy i systematycznie używamy 10 skrótów.

Na początek sugeruję zastąpienie 10 najczęściej używanych poleceń odpowiadającymi im skrótami klawiaturowymi. Kiedy pierwsza dziesiątka zostanie opanowana, możemy przystąpić do nauki kolejnych kombinacji klawiszy.

Ile skrótów należy zapamiętać do płynnej pracy w Excelu? To jest indywidualna kwestia, ale znajomość 30–50 skrótów w zupełności wystarczy.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 22/2020

Planowanie płynności finansowej w Excelu

CiRZ_12_16.jpg

Planowanie i kontrolowanie płynności finansowej firmy jest jednym z ważniejszych zadań, jakie stają przed analitykami finansowymi po to, by przedsiębiorstwo mogło działać spokojnie i bez zakłóceń. Do oszacowania kondycji finansowej przedsiębiorstwa oraz zaplanowania płynności finansowej wykorzystuje się szereg formuł i narzędzi. Jednym z nich jest oczywiście Excel.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 22/2020

Funkcje finansowe w programie Excel

CiRZ_1_2020_22.jpg

Spośród wielu różnych dostępnych w programie Excel funkcji dość liczną grupę stanowią funkcje finansowe. Najogólniej rzecz biorąc służą nam one do tego, by w prosty sposób móc policzyć różne wskaźniki związane z finansami oraz inwestycjami.

Czytaj więcej

Porównanie zawartości skoroszytów za pomocą dodatku Inquire

INFO_22_67.jpg

Program MS Excel jest często wykorzystywany m.in. do tworzenia biznesplanów, budżetów czy zaawansowanych modeli finansowych. Wszystkie te formy skoroszytów wymagają od użytkownika wypełnienia setek, a nawet tysięcy komórek znajdujących się w licznych arkuszach. Wspomniane pliki, zanim uzyskamy ich wersję finalną, powstają w wielu wersjach wstępnych, które nierzadko są modyfikowane przez różne osoby.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama