Jak tworzyć użyteczne KPI?

CiRZ_07-08_9.jpg
Tylko on-line nr 20/2019

Monitoring działalności firmy z użyciem kluczowych wskaźników efektywności (z ang. Key Performance Indicators, KPI) praktykowany jest w wielu przedsiębiorstwach. Z założenia wskaźniki KPI mają pomóc menedżerom w realizowaniu strategii firmy, prowadząc ją ku ściśle określonym celom. Aby zadanie to mogło stać się wykonalne wskaźniki, którymi posługują się zarządzający powinny być dobrze zdefiniowane i właściwie zaprezentowane.

W niniejszym artykule chciałbym przedstawić proces niezbędny do stworzenia użytecznych KPI, które poprzez właściwą prezentację pozwalają na szybsze zrozumienie płynącego z nich przekazu.

Co to jest KPI?

Zagadnienia związane z tematyką KPI są szeroko omawiane w literaturze branży ekonomicznej. Do najistotniejszych kwestii opisujących istotę KPI można zaliczyć:

  • wykorzystanie wskaźników efektywności do pomiaru realizacji procesów, działań i celów danej firmy;
  • przywiązanie wskaźników efektywności do strategii firmy. KPI powinny opisywać strategię firmy, zawartą w Strategicznej Karcie Wyników (Balanced Scorecard, BSC);
  • przyczynowo-skutkowość powstałych wskaźników KPI, pozwalającą na utworzenie powiązań pomiędzy perspektywami firmy zawartymi w BSC;
  • możliwość rozbicia strategicznych KPI na operacyjne, zapewniając spójność na poziomie całej firmy;
  • powiązanie wskaźników KPI ze specyfiką działalności danej organizacji, np. analiza wskaźników powiązanych z utrzymaniem floty samochodów w firmie spedycyjnej vs w firmie z branży call-center;
  • aktualizacja zasadności stosowania danego KPI w czasie, np. porównywanie wskaźnika czasu produkcji dwóch firm, w której jedna wdrożyła nową technologię, a druga zrobi to w niedługim czasie. Po wdrożeniu zmian przez drugą firmę różnica w wielkości wskaźnika przestanie być istotna;
  • przywiązanie danego KPI do celów konkretnej osoby/działu w firmie. Zabieg ten pozwala na przypisanie odpowiedzialności za dany obszar w firmie do konkretnej osoby. Uzyskane wartości wskaźnika mogą stać się wtedy podstawą do stworzenia np. systemu premiowego dla pracowników.

Proces tworzenia KPI

Niezależnie od branży przedsiębiorstwa lub procesów w nim zachodzących, proces tworzenia wskaźników efektywności jest względnie uniwersalny. Przytaczając definicję, KPI powinno służyć przedsiębiorstwu w osiąganiu celów związanych z jego strategią. Zatem po zdefiniowaniu strategii należy wyznaczyć perspektywy działalności do BSC wraz z określeniem celów realizacji dla każdej z perspektyw.

Perspektywy można zdefiniować w następujący sposób:

  1. Perspektywa finansowa – pozwalająca określić sytuację finansową firmy zależną od stopnia rozwoju organizacji. Celem w podanej perspektywie może być np. zwiększenie zysku operacyjnego, osiągnięcie określonej stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału, poprawa płynności finansowej przedsiębiorstwa itp.
  2. Perspektywa klienta – pozwala zidentyfikować główną grupę odbiorców, do których skierowana jest oferta przedsiębiorstwa. Cele w podanej perspektywie dotyczą zwiększenia zadowolenia klientów.
  3. Perspektywa procesów wewnętrznych – łącząca cele powyższych perspektyw, skupiająca się na tworzeniu wartości dodanej dla klientów i podejmowaniu działań inwestycyjnych w nowe przedsięwzięcia. Za cele w tej perspektywie można przyjąć poprawienie procesu wytwarzania produktu, ilość reklam firmy w internetowych katalogach branżowych itp.
  4. Perspektywa wiedzy i uczenia się organizacji – skupiająca się na ciągłym rozwoju przedsiębiorstwa w dziedzinie wiedzy pracowników oraz szybkości dostępu do informacji, jaki posiada firma. Celami mierzącymi wyniki w perspektywie może być liczba pracowników, którzy odbyli program szkoleniowy, poziom rotacji pracowników itp.

Podana lista perspektyw nie jest ściśle określona i przedsiębiorstwo może dostosować ją do swoich potrzeb, np. poprzez dodanie kolejnych perspektyw.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 7-8/2019

Zobacz również

Tylko on-line nr 22/2020

Planowanie płynności finansowej w Excelu

CiRZ_12_16.jpg

Planowanie i kontrolowanie płynności finansowej firmy jest jednym z ważniejszych zadań, jakie stają przed analitykami finansowymi po to, by przedsiębiorstwo mogło działać spokojnie i bez zakłóceń. Do oszacowania kondycji finansowej przedsiębiorstwa oraz zaplanowania płynności finansowej wykorzystuje się szereg formuł i narzędzi. Jednym z nich jest oczywiście Excel.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 22/2020

Funkcje finansowe w programie Excel

CiRZ_1_2020_22.jpg

Spośród wielu różnych dostępnych w programie Excel funkcji dość liczną grupę stanowią funkcje finansowe. Najogólniej rzecz biorąc służą nam one do tego, by w prosty sposób móc policzyć różne wskaźniki związane z finansami oraz inwestycjami.

Czytaj więcej

Porównanie zawartości skoroszytów za pomocą dodatku Inquire

INFO_22_67.jpg

Program MS Excel jest często wykorzystywany m.in. do tworzenia biznesplanów, budżetów czy zaawansowanych modeli finansowych. Wszystkie te formy skoroszytów wymagają od użytkownika wypełnienia setek, a nawet tysięcy komórek znajdujących się w licznych arkuszach. Wspomniane pliki, zanim uzyskamy ich wersję finalną, powstają w wielu wersjach wstępnych, które nierzadko są modyfikowane przez różne osoby.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama