Same liczby w raportach już dawno przestały wystarczać. Do raportów musimy dodawać wizualizacje – najczęściej są to wykresy. Te z kolei muszą być dynamiczne. Muszą się zmieniać i dostosowywać, np. przez filtrowanie danych za pomocą fragmentatorów. W tym artykule opiszemy dwa przykłady, w których będziemy zmieniać wizualizacje i wyróżniać najważniejsze dla nas dane za pomocą formantów z karty Deweloper.

Formanty i kod VBA w wizualizacji danych

Pokazywanie wybranych serii danych na wykresie

Zaczniemy od prostego wykresu z dwoma checkboxami (formantu), które umożliwiają usuwanie konkretnej serii danych z wykresu (Rysunek 1).

W podobnych przykładach najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie danych. Zaczynamy od przykładowych źródłowych danych pokazujących sprzedaż w okresie dwóch lat (Rysunek 2).

Zależy nam na uzyskaniu takiego efektu, żeby przez zaznaczanie checkboxa (formantu) odpowiednio pokazywać na wykresie serię odpowiedzialną za konkretny rok (powiązany z danym checkboxem). Żeby uzyskać taki efekt, potrzebujemy stworzyć formuły, które będą powiązane ze stanem checkboxów, czyli pierwszym naszym krokiem będzie wstawienie checkboxów (pól wyboru). Możemy to zrobić z karty Deweloper, rozwijając polecenie Wstaw i wybierając pole wyboru z sekcji Kontrolki formularza (formanty) (Rysunek 3).

Uwaga! Formanty z sekcji Kontrolki formularza nie obsługują eventów VBA, w przeciwieństwie do kontrolek ActiveX.

Przy wstawionym checkboksie nie potrzebujemy żadnego tekstu (będzie on wyświetlany w legendzie wykresu), dlatego usuwamy go i zmniejszamy obszar pola wyboru tylko do kwadracika do zaznaczania, a następnie go kopiujemy, bo potrzebujemy dwóch checkboxów.

Mamy już przygotowane miejsce na przekształcone dane (Rysunek 4). Chcemy, żeby informacja o tym, czy checkbox jest zaznaczony, czy nie, znalazła się odpowiednio w komórkach F1 i G1.

Żeby połączyć dane checkboxa (formantu) z komórką Excela, musimy kliknąć na niego prawym przyciskiem myszy i w podręcznym menu wybrać opcję Formatuj formant (Rysunek 5).

Otworzy się okno formatowania pola wyboru, gdzie na zakładce Kontrolka musimy ustawić łącze do komórki ($F$1) (Rysunek 6). Na tej zakładce widać też aktualny stan pola wyboru – czy jest zaznaczony, czy nie. Trzeci stan, mieszany, nie jest możliwy do uzyskania przez klikanie w pole wyboru, więc się nim nie interesujemy.

Wartość w połączonej komórce zmieni się po pierwszej zmianie stanu pola wyboru. Jeśli pole wyboru będzie zaznaczone, to w połączonej komórce będzie wpisana wartość logiczna PRAWDA, a gdy będzie odznaczone, to w połączonej komórce pojawi się wartość logiczna FAŁSZ.

Analogicznie drugi checkbox potrzebujemy połączyć z komórką $G$1. Gdy już mamy połączone checkboxy z komórkami, możemy napisać odpowiednią formułę: =JEŻELI(F$1;B3;BRAK()) (Rysunek 7), która będzie wyświetlać dane źródłowe, gdy checkbox jest zaznaczony (w odpowiedniej komórce jest wartość logiczna PRAWDA), a błąd – funkcja BRAK(), gdy checkbox będzie odznaczony.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

10 przykładów organizowania zapytań Power Query

10 przykładów organizowania zapytań Power Query

Power Query doskonale nadaje się do tworzenia zapytań, które będą obsługiwane przez cały zespół lub dział. Przy okazji ich nagrywania warto je uporządkować, aby każda osoba, która je otworzy, łatwo zorientowała się w ich strukturze. Szczególnej wartości nabiera ono, gdy np. podczas urlopu zapytania są przekazywane innym osobom.

Czytaj więcej

Ranking sprzedawców w Excelu

Ranking sprzedawców w Excelu

W życiu często chcemy wiedzieć, kto jest najlepszy. Nam zależy na znalezieniu najlepszego sprzedawcy, a dokładniej –na wyznaczeniu rankingów sprzedawców od najlepszego do najgorszego. Excel zawiera kilka narzędzi ułatwiających to zadanie. Zaczniemy od tabeli przestawnych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.