Istotnym kryterium oceny projektów inwestycyjnych są od wielu lat mierniki finansowe. Tworzą one podstawę do oceny, weryfikacji i selekcji projektów, głównie za pomocą wyliczonych wielkości finansowych – umożliwiają przedstawienie projektów w postaci rankingów. Ci, którzy mają pomysł na nowe produkty bądź usługi skupiają swoją uwagę przede wszystkim na danych finansowych. Przygotowują business case według ustrukturyzowanej metody, co pozwala wyliczyć wskaźniki finansowe, takie jak: NPV, IRR, PB itd. Na podstawie tak wyliczonych wartości wskaźników finansowych mogą przystąpić do dalszej analizy i oceny projektów. Najczęściej po tym etapie następuje pierwsza selekcja projektów o najwyższych parametrach finansowych – co nie zawsze oznacza, że są to projekty najistotniejsze dla firmy.

Obecnie skupianie uwagi przy analizie przedsięwzięć inwestycyjnych tylko na parametrach finansowych jest niewystarczające i coraz powszechniejsze jest przekonanie, że pomiar osiągnięć powinien obejmować także aspekty niefinansowe i jakościowe, takie jak: zadowolenie klientów, lojalność, użyteczność, funkcjonalność, intuicyjność, elastyczność działania, innowacyjność. Niezbędne jest także skupienie uwagi na pomiarze przedsięwzięć w ujęciu pełnym/całościowym dla organizacji, czyli w perspektywach zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej.

Podstawowe zasady

W przypadku projektów informatycznych powinniśmy również brać pod uwagę różne czynniki i parametry analizy. Rozpocząć należy od celu, założeń biznesowych i ogólnych harmonogramów, następnie dokonuje się szacowania potencjalnych korzyści z wdrożenia rozwiązania (dodatkowe przychody bądź redukcja kosztów, utrzymanie marży itd.). W kolejnym kroku pozyskujemy dane o kosztach, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych oraz inne niezbędne dane do przygotowania oceny finansowej projektu informatycznego. Oczywiście jest to wstęp prezentujący podstawowe mechanizmy, który należy dostosować do własnych potrzeb, w zależności od dojrzałości danej organizacji.

Obecnie rozwiązania informatyczne wkraczają praktycznie we wszystkie procesy w firmach. Jest to efekt wykorzystania coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, przyspieszenia realizacji procesów, optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich oraz poprawy konkurencyjności firmy. Brak nowoczesnych rozwiązań informatycznych wiąże się najczęściej z obsługą procesów manualnie przez personel spółki, co w obecnych realiach biznesowych generuje większe koszty (presja waloryzacji wynagrodzeń), a w konsekwencji wydłuża się sama obsługa procesu.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Download files:

Source: Controlling i Rachunkowość Zarządcza no. 5/2019

Ulubione Print

Also check

Osadzenie pliku video w arkuszu

Read more

Dashboard w Excelu- materiały do pracy

Read more

Jak tworzyć użyteczne KPI?

CiRZ_07-08_9.jpg

Monitoring działalności firmy z użyciem kluczowych wskaźników efektywności (z ang. Key Performance Indicators, KPI) praktykowany jest w wielu przedsiębiorstwach. Z założenia wskaźniki KPI mają pomóc menedżerom w realizowaniu strategii firmy, prowadząc ją ku ściśle określonym celom. Aby zadanie to mogło stać się wykonalne wskaźniki, którymi posługują się zarządzający powinny być dobrze zdefiniowane i właściwie zaprezentowane.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama