Budżet elastyczny jest to plan tworzony w taki sposób, aby było możliwe korygowanie wstępnie zaplanowanych wielkości w zależności od zmiany warunków gospodarczych, możliwości firmy czy też zmiany rozmiarów działalności. Budżetowanie elastyczne ma również zastosowanie w zarządzaniu i planowaniu sprzedaży. Podstawowym założeniem tego rodzaju budżetowania jest określenie oraz zdefiniowanie podstawowych funkcji i zależności budżetowych występujących w strukturze sprzedaży.

Podstawową funkcją opisującą przychody ze sprzedaży jest:

Przychody ze sprzedaży = liczba sprzedanych sztuk produktu * cena jednostkowa produktu

Ten rodzaj budżetowania pozwala na określenie dwóch rodzajów odchyleń sprzedaży:

  • odchylenia wynikającego z liczby sprzedanych sztuk produktu (wolumenowe) – ustalenie tego odchylenia polega na przeliczeniu ilości wykonanej sprzedaży przez ceny przyjęte w budżecie i obliczeniu odchylenia od budżetowanej wartości sprzedaży,
  • odchylenia wynikająceg z ceny jednostkowej produktu (efektywne) – ustalenie tego odchylenia polega na przeliczeniu ilości budżetowanej przez ceny z wykonania i obliczeniu odchylenia od budżetowanej wartości sprzedaży.

Zaletą budżetowania elastycznego jest łatwe ustalenie przyczyny stwierdzonych odchyleń – czy wynikają one z odchylenia od planowanego wolumenu, czy też z różnicy między ceną planowaną a osiągniętą.

Budżetowanie elastyczne

Przykładem pokazującym zastosowanie budżetowania elastycznego w sprzedaży jest firma Mebel sp. z o.o., która produkuje trzy grupy produktów sprzedawanych na rynku:

  • krzesła – jako osobny produkt,
  • stoły – jako osobny produkt,
  • komplety – stół z kompletem krzeseł.

Struktura organizacyjna działu sprzedaży jest przedstawiona na Rysunku 1. Dział sprzedaży podzielony jest na trzy grupy produktowe. Całym działem zarządza dyrektor sprzedaży, a każdą gałęzią reprezentującą grupę produktową – kierownik. Każda grupa produktowa ma po trzech sprzedawców, którym przypisany jest określony region kraju.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Magazyn Controlling nr 30/2013

Zobacz również

10 przykładów organizowania zapytań Power Query

10 przykładów organizowania zapytań Power Query

Power Query doskonale nadaje się do tworzenia zapytań, które będą obsługiwane przez cały zespół lub dział. Przy okazji ich nagrywania warto je uporządkować, aby każda osoba, która je otworzy, łatwo zorientowała się w ich strukturze. Szczególnej wartości nabiera ono, gdy np. podczas urlopu zapytania są przekazywane innym osobom.

Czytaj więcej

Ranking sprzedawców w Excelu

Ranking sprzedawców w Excelu

W życiu często chcemy wiedzieć, kto jest najlepszy. Nam zależy na znalezieniu najlepszego sprzedawcy, a dokładniej –na wyznaczeniu rankingów sprzedawców od najlepszego do najgorszego. Excel zawiera kilka narzędzi ułatwiających to zadanie. Zaczniemy od tabeli przestawnych.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.