Wielu użytkowników Excela dzieli swoje życie analityczne na „PRZED Power Query” i „PO Power Query”. Power Query zastaje firmę manualnie aktualizowaną, a zostawia zautomatyzowaną (przynajmniej w obszarze raportowania). Ci bardziej zaawansowani wracają jednak po jakimś czasie z pytaniem, jak sprawić, aby zapytania Power Query działały szybciej.

Dla tych, którzy wyłączyli już ładowanie niepotrzebnych danych (Załaduj do… > Tylko połączenie) i zastanawiają się, jak przyspieszyć zapytania, prezentujemy 11 praktycznych pomysłów.

Pomysł #1: Przejdź na 64-bitowy Excel lub Power BI

Wersja 32-bitowa ogranicza się do 4 GB RAM, a wersja 64-bitowa potrafi efektywniej wykorzystać dostępną pamięć roboczą.

Reinstalację w dużej firmie trzeba zwykle zlecić w IT. Zanim to zrobisz, sprawdź z kolegami z IT, czy Excel 64-bitowy nie wchodzi w konflikt z wykorzystywanymi w twojej organizacji nakładkami na Excel od dostawców zewnętrznych, które często są tylko 32-bitowe.

Pomysł #2: Przejdź z plików Excel na CSV

Pobierając dane z systemu źródłowego (np. SAP), masz wybór co do rozszerzenia pliku i jego typu. Zamiast pliku programu Excel wybierz plik tekstowy (np. CSV). Dzięki prostszej strukturze pliki tekstowe są kilkukrotnie szybciej procesowane przez Power Query.

Pomysł #3: Zignoruj sprawdzanie prywatności

Jeśli pracujesz z danymi na dysku sieciowym, Excel zapyta, jak bezpiecznie ma je traktować. Okazuje się, że nasz wybór ma wpływ na wydajność Power Query.

Pomysł #4: Pomyśl nad kolejnością operacji i liczbą kroków

W uproszczeniu: każdy krok przechowuje pełen obraz naszych danych. Jeśli kroków i zapytań jest dużo, ich przetwarzanie w pamięci będzie trwało. Dlatego pomyśl nad kolejnością operacji i ich powtarzalnością: najpierw nagraj usuwanie kolumn, grupowanie czy filtrowanie.

Nagraj kroki podobne jednocześnie (np. Zmieniono typ danych, Zmieniono nazwy nagłówków)

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Technologie informatyczne wspierające prowadzenie biznesu - case study branży spożywczej

MC_65_24.jpg

Przedsiębiorstwa dysponują dziś większą ilością danych niż kiedykolwiek. Nigdy w historii ani nie zbierały, ani nie raportowały tylu informacji podatkowych czy gospodarczych. W wielu branżach kontrola jakości nigdy nie była na tak zaawansowanym poziomie. Jednak by przetworzyć i właściwie zanalizować tak duże zasoby danych, trzeba wykorzystać technologie: systemy analityczne, systemy wspierające przetwarzanie informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami na przykład w zakresie finansów i księgowości czy kadr i płac, a także systemy pozwalające na połączenie danych spływających z różnych źródeł – produkcji, magazynów i sprzedaży.

Czytaj więcej

SAP w branży logistycznej - to logiczne!

MC_65_29.jpg

SAP jest systemem klasy ERP, łączącym wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa. Składa się z wielu modułów, które odpowiadają obszarom działalności przedsiębiorstwa, takim jak: logistyka i produkcja, kadry i płace, finanse i controlling. Główną zaletą wdrożenia systemu ERP, takiego jak SAP, jest zgromadzenie wszystkich potrzebnych informacji w jednym miejscu. Dzięki wdrożeniu SAP-a uprawnieni pracownicy znajdą w systemie komplet danych źródłowych i wynikowych. Takie podejście sprawia, że branża logistyczna może jeszcze skuteczniej wpływać na efektywne działanie całego przedsiębiorstwa oraz na ciągłe ulepszanie wyników sprzedażowych.

Czytaj więcej

Model do obliczania amortyzacji w Excelu

CiRZ_240_30.jpg

Amortyzacja środków trwałych jest jednym z kosztów, którego wielkość jesteśmy w stanie zaplanować. I choć w dzisiejszych czasach większość programów księgowych ma wbudowane narzędzie do planowania amortyzacji, może się zdarzyć, że będziemy zmuszeni wykorzystać w tym celu program Excel. Niniejszy artykuł ma za zadanie pokazać, jak takie narzędzie można zbudować.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama