Gdyby chcieć dodać wartości, które spełniają jakieś konkretne kryterium, warto zastosować formułę SUMA.JEŻELI().

Konstrukcja tej formuły zbudowana jest w następujący sposób: w pierwszej kolejności wskazujemy zakres (czyli obszar zawierający kryteria, które będą brane pod uwagę, przy wykonaniu działania), następnie wpisujemy kryterium (jeśli jest to wartość tekstowa, to musi być wpisana w cudzysłowie) lub wskazujemy odwołanie do komórki, w której to kryterium występuje, na koniec podajemy zakres sumy (obszar, w którym znajdują się wartości liczbowe, które mają być dodawane). Przykład użycia tej formuły pokazano na rysunku 1.

Przykładowo, jeśli mając do dyspozycji cały Rachunek Zysków i Strat, chcielibyśmy pokazać wartości w ujęciu mocno uproszczonym, np. w podziale na przychody i koszty, to można np.: dodać wszystkie przychody występujące w Rachunku wpisując w komórkę C27 formułę =SUMA.JEŻELI(A5:A24;A27;C5:C24), gdzie

  1. A5:A24 - zakres kryteriów (czyli w tym przypadku podział danych na przychody i koszty);
  2. A27 – komórka, w której znajduje się wybrane kryterium, dla którego chcemy zsumować wartości (w tym przypadku słowo „przychody”;
  3. C5:C24 – obszar, w którym znajdują się wartości liczbowe, które chcemy dodawać.

Warto zwrócić uwagę, że zakresy dla punktów 1 i 3 mają identyczne numery wierszy – jest to niezbędne, aby formuła prawidłowo wykonała obliczenia.

Pozostałe 51% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 27/2021

Szybkie sposoby na konwersję liczby do liczby przechowywanej jako tekst oraz liczby do wartości procentowej

Wszystkie komórki znajdujące się w arkuszu posiadają określony rodzaj formatowania. Domyślnie ustawiony jest on na format Ogólny ale może być on również formatem np. Liczbowym, Tekstowym, Procentowym, Walutowym itp. W przypadku liczb najwygodniej jest stosować dla nich format Liczbowy, pozwalający na określenie liczby miejsc dziesiętnych, sposobu wyświetlania liczb ujemnych lub użycie separatora tysięcy. W niektórych przypadkach może się jednak zdarzyć, że liczba znajdująca się w komórce powinna być traktowana jako tekst np. gdy za pomocą funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO chcielibyśmy znaleźć wartość z komórki A1 wyszukując ją w kolumnie C1.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 27/2021

Punktory w Excelu

Pracując w Excelu czasami może zdarzyć się potrzeba utworzenia wypunktowanej listy np. w postaci instrukcji do obsługi danego skoroszytu.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama